Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 7754 ggr
Zaphix
0

Inflammation i hovbenet

Min häst har haft en hovböld, och efter mycket strul med veterinärer och hovslagare så blev bölden äntligen tillräckligt öppnad.

Han var dock fortfarande halt, så tog ut en veterinär med portabel röntgen för att ta bilder av hoveb. Visade sig då att han till följd av hovbölden också fått inflammation i hovbenet. Såg små svarta prickar över hovbenet på bilderna vilket visst visade på inflammation.

I och med att vi också såg att min häst har ovanligt tunna sulor, hovbenet är väldigt nära marken, medfött fel alltså, så slog vi på en sko där på en gång.

Det gick ett par dagar och sedan blev han helt hältfri och efter ytterligare ett par dagar så blev han hältfri även på stenigt underlag.

Han fick efter röntgen bo instängd i lösdriften i tio dagar då såret i hoven skulle ha en chans att läka, men i måndags så släppte jag ut honom i hagen igen.

Han är fortfarande hältfri, ömmar inte på taggiga stenar och han ingen förhöjd temp, allt väl så långt i alla fall.

Dock kan han vissa dagar vara lite varm i hoven, medan andra dagar inte alls varm. Vet inte hur jag ska tolka det? De kan ju normalt variera lite i värme också..

Har nu börjat skritta igång honom en vecka och igår började vi trava lite, ingen hälta.

Jag är dock rädd att jag går för fort fram, att han kanske borde vila längre i och med inflammationen. Men är ju mindre lätt att veta hur länge i och med att han är ohalt och inte visar andra symptom än att han endel dagar är lite varm.

Det enda råd jag fick av veterinären var att vi inte skulle behandla inflammationen, utan den skulle gå bort at sig själv. Fick inget bra svar på hur lång tid det kunde ta, utan det var individuellt sa han.

Har någon här haft en häst med inflammation i hovbenet?

Hur har rehabiliteringen sett ut för er?

Kan ju påpeka att jag är väldigt nojjig av mig, är en sån som hysteriskt letar efter symptom och alltid lyssnar och tittar efter hältor.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gronstedt
0

Jag skulle ta det lugnt och skritta/promenera några veckor. Bättre längre vila än kortare vid inflammationer. Han kommer inte att tappa speciellt mycket i kondition om han skrittas hela tiden, men i andra gångarter slår hoven i marken betydligt hårdare, vilket förstås belastar hovbenet mer.

Tusen
0

En barfota hov är varmare än en skodd hov. Dessutom kan hovens temeperatur variera lite beroende av vad häästen gjort. Har den nyss busat är hoven något varmare än då hästen legat ner och vilat.

Värme är annars kroppens egna läkemedel och värme betyder aktivitet och om det är något som är "sjukt" så är värmen bra. Det betyder att kroppen håller på att läka sig självt.

Men ta det lugnt. Bättre att vänta en månad för länge än en dag för lite.

Vet många tråkiga historier om då man gått framåt lite fortare än hästen klarat av. Av ren okunskap naturligtvis. Inget annat.

Zaphix
0

#1: Okej, tack för din input. Du har rätt i att det är bättre med längre vila än kortare.

Han har vilat i fyra veckor nu pga. att jag varit bortrest och sedan hovbölden, så tappa kondition kommer han ju att göra.

#2: Nu har han dock en sko på hoven och är inte barfota längre. Han går på lösdrift så även om han är en rätt stillsam häst av sig så rör han sig ändå i viss mån hela tiden. Busar visst endel i hagen emellanåt, men jag vet ju inte när det är då jag inte bor vid stallet.

Han får nog skrittvila ett tag till.

Min och Dackes blogg

Tusen
0

#3 Konditionen kan du ju alltid träna upp igen men en skada kan bli så mycket värre om man går för fort fram. Har man en väldans otur kanske man inte har någon häst alls till slut. Men så illa får vi väl hoppas att det inte går.

Zaphix
0

Konditionen är inget jag oroar mig för. :)

En sak jag oroar mig för med vila är dock att han lätt lägger på sig vikt och jag är rädd för fång.

För fyra veckor sedan blev han pga. missförstånd med hömängden för smal så man såg revbenen. Nu är han i normalt hull igen, är rädd att han blir tjock snart..

Mindre mat kan jag inte ge honom, då mår han inge bra i huvudet och det mår hans stackars hagkompis inte bra av då Dacke biter honom lite väl mycket då.

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

Rörelse är a och o för hästen, speciellt hovarna, engelsmänen har ett ordspråk, Att hästen har 5 hjärtan, 4 hovar och ett riktigt. Hovens funktion bygger på rörelse, utan rörelse så pumpas lite blod ner till hovarna och därigenom mindre näringsämnen med risk för långsammare läkning. Så ut och rör på han i makligt tempo, det gör han bara gott under förutsättning att han inte visar några tecken på smärta eller ovanligt varma hovar. Det behövs inget avancerat, ut och skritta med han bara.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
0

#6: Så du föreslår fortsatt skirtt alltså? :)

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

Anpassa sig efter omständigheterna, om hästen känns ok så ut och skritta ett tag och förläng tiden efterhand, övergå så småning om till att trava korta perioder med långa skrittperioder därimellan, förläng trav perioderna efter hand. Undvik böjt spår i början för att hålla belastningen på en lagom nivå men eftersom börja med det ochså.

Rörelse rörelse rörelse i lagom takt är det bästa för hästar, och låt dom få bestämma hur fort fram du ökar på.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
0

Har pratat med min vän som utbildar sig till veterinär och har en massa spännande böcker och kunskap från duktiga veterinärer och annat.

Hon tyckte det var underligt att han blev ohalt i princip på en gång efter att han fått på sig en sko, utan behandling för inflammationen borde han fortfarande ha varit halt.

Kom även fram till att det är underligt att veterinären inte försökt behandla hovbensinflammationen, man brukar ju specialsko och sånt när de har det. Veterinären nämnde inte ens något om behandling, utan när jag frågade så sa han att det skulle läka ut av sig själv. Lite knepigt med tanke på att hovbensinflammationer kan bli allvarliga utan behandling.

Fick också reda på att hästar kan ha mörka fläckar på röntgenbilder från hoven utan att vdet är en pågående process, kan vara en utläkt process eller till och med en medfödd avvikelse.

Skulle det vara en hovbensinflammation så borde väl veterinären hitta en behandlingsplan och ge råd om hur länge han ska vila och lite mer klara instruktioner?

Ska iaf ringa och kolla med veterinären på måndag, men känns onekligen lite knepigt att veterinären inte la någon större vikt vid inflammationen, utan bara gav råd på hur jag skulle göra med såret i hoven efter att de karvat i den.

Min och Dackes blogg