Fick frågan om mina pärla va en arab =)
Haha lite kul i fredags på sista lektionen så satt vi vid datorerna och ja har som bakgrundsbild mina lilla jackie =) och en i min klass satte sig bredvid mig så fick hon se min bakgrundsbild när ja klicka ner för att hitta en grej på skrivbordet, då fråga hon om det var en arab ja hade
Ja bara eehm nää de är en varmblodstravare
(erkänner att ja va lite beredd att försvara rasen
) Men hon bara åh va fin! hon ser inte ut som en "typisk" travare, jag har ridit och pysslat mycket med travare dom är super goa hästar! 
Måste ju bara ställa frågan nu är hon inte lik en "typisk" travare? hon har aldrig gått som travhäst utan är tränad som ridhäst sen början om de kan spela nån större roll(?) det här är bilden ja har som skrivbordsunderlägg 
Tja, för mig som vet att hon är en travare så ser hon ju ut som en travare.. ;)
Men hade jag inte vetat så hade jag inte gissat arab i alla fall.. Vet faktiskt inte vad jag hade gissat. Kanske travare ändå. :)
I mina ögon är det travare
men svårt när man inte ser hästen och huvudet från sidan.

Jag tycker häten ser lite opropotinelig ut på bilden, pga vinkeln. Men visst ser man att det är ett varmblod.. :)

Bortse från frysmärkningen ;) hade ingen bild från andra sidan :P
jag ser med en gång att det är en travare. Man ser ofta det på huvudet. Eller a, jag gör det iaf 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

tycker hon ser ut som en travare :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

ser ingenting som skulle kunna göra henne lik en arab. hon ser faktiskt ut som en typisk travare. =)

Ja då är de inte bara ja som va helt vimsig och inte kunde få ihop de =) Jag tycker hon ser ut som en ganska typisk travare fast jag tycker hon har ett väldigt vackert huvud…grannen hade ju en travar sto och hon hade så stort och grov huvud som man ofta ser att en del travar har elr är ja bara ute och cyklar nu? ;O

Stora grova huvuden tycker väl inte jag stämmer på travare?
Men din Pärla ser helt klart ut som en häst med travstam.
Marsvin 4-ever
.
tycker hon inte är dugg lik en arab, dom har ett helt annat huvud.. tycker hon liknar ett varmblod helt klart:)

Men liksom jag har sett en del travare med ganska stort och markant (stava?) huvud och när ja jämnför med min tös så har hon ett väldigt litet och inte så markant huvud aja ja bryr mig inte bara en sak ja lagt märke till =)
Ja visst huvudet titta bara på de! De finns ingen likhet mellan mitt vbl och en travare va ja kan se =)
Ser ut som en typisk travare, nåt i utstrålningen som gör det. :)
Jag har aldrig sett en travare som sett ut som en arab (eller i.af inte en rastupisk en) och tycker inte din dam ser allt för "arabig" ut, däremot vet jag måga travare som är lite mer åt ridhäst håller och kan vara väldigt smäckra - Då tycker jag defenitivt de kan se ut som t.ex ett Engelskt Fullblod, lite galopphäst över dem så att säga! :D
Hakuna matata!
Första bilden frammifrån tycker jag att hon ser ut som en ponny eller ett russ om man tittar hastigt.
Men annars ser hon ju ut som vilken annan härlig travare som :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ditt sto har ju en rak profil med en rak nosrygg. Araber har ju mycket mer konvex nosrygg.
De travhästar jag arbetat med har haft både den modellen på huvud som din har, dvs, rak nostygg och typisk om man nu kan säga så Travhäst look.. Men jag har även haft hästar som t ex Dalby Road som har en mer "feminimt"huvud med Welsh uttryck.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
17: Konkav nosrygg menar du väl? :)

#18 japp om det är ´konkav som är inåtbuktande
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Travare, helt klart :P
#17,18… Konkav buktar utåt… araber har konvex nosrygg…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#21 Nej, det är tvärt om. Araber har konkav nosrygg. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
"Ansiktsprofilen ska vara konkav, alltså inåtbuktande, och mulen liten. Denna konkava ansiktsprofil är väl nästan det som kännetecknar arabhästen mest idag."

O jag har sett en arab som jag först trodde var en travare då den var så "ful" (för att vara arab…)
Konnvex är utåtbuktande dvs den går utåt ifrån huvudet sett.
Konkav är när den går innåt och hästens huvud blir smalare över nosdelen. Här hemma brukar vi kalla det för "kälkbacke"
Hakuna matata!
Finns många Araber som saknar det konkava. Själv har jag araber utan kälkbacke. som # 26 beskriver så bra.
Ska leta fram en bild en bild på ett konnvex huvud. Har några hästar som har den typ av huvuden.
Precis de flesta araber har mer eller mindre raka huvuden även om de fortfarande bör vara ädla, "kälkbacken" är mer som en extra bonus =)
Konvexa huvuden brukar man kunna se på t.ex Shire/Cylesdale hästen, men även Lipizzaner och PRE :)
Hakuna matata!
Kan även tillägga att de konvexa huvudena också brukar kallas för Rampskof
Här är en länk på wikipedia som beskriver det och har en tygdlig bild på detta!
Hakuna matata!

Oj här fick man lära sig lite nytt! =)

Hhihi arab skulle jag inte gissa på xD Framifrån såg hon nästan t som en korsning med nordis men från sidan tycker jag att det är välfigt tydligt att det är en traver. Fin är hon i alla fall :)
Stora huvuden på travhästar är väl en avelsak, där jag jobbar har dom två valacker efter samma hingt och dom har jätte fina huvuden. Medans vissa andra är mer klumpiga.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Har fått samma reaktion på min ena travare en gång..en ren förolämpning i mina öron
Iofs har även samma häst fått kommentaren : "Nämen, är det inte en nordsvensk jag ser?"Han har många skepnader min pålle *hihi*
Tycker mer att din häst ser ut som "något" ponnylikanade, men annars en mkt söt o fin travare 

Hon är inte jätte stor 152 i manken, fråga den personen som gissa på korsning och då gissa h*n på nordis och arab
nej hon är travare och ja jag är stolt över det!
tyckte bara det va lite skoj för ibland fattar man inte hur människor ser/tänker x)
En kompis till mig såg en bild på henne i min mob och bara "åh har du ett halvblod?" eehm nej en travare
ja vete inte travare kanske är en sån ras som många ggr får höra att dom är nån annan ras? 
#30 Konkava huvuden brukar väl kallas för "Gäddhuvud" istället för konvexas Rampskof? :P
0# Jättesöt häst du har!
De var en som frågade mig vilken ras min medrytthäst var för de hade sett mig ute me honom men de trode inte han var travare han är också 152 i mankhöjd liknar mer en svenskridponny. Oftast de travare som har franskt i sin stam är stora och har breda huvuden.
Blir lite full iskratt när jag läste det första inlägget. Vi har också en liten travare (som dock tävlar i trav), c:a 155cm hög. Då vi red lektion i ett ridhus med en massa fina ridhästar fick vi också frågan om han var arab. Han ser absolut ut som en varmblodstravare så de som tror de är araber vet väl inte hur en arab ser ut.Bara för att det inte är ett halvblod så har de ingen aning om vilken ras de är.Hi-hi.
#37 Snygg häst 
Måste bara tillägga att jag tycker att välmusklade varmblod med ridmuskler är riktigt snygga x)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
jag har fått frågan om min häst är galoppör och halvblod men hon rä ett varmblod xD
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

#39 varmblod och engelskt fullblod är nog mera lika varandra än varmblod och araber iaf 
jag trodde att en häst som va fullblod va ett varmblod en gång 
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Konkav - linjen går AV på mitten
Konvex - linjen VÄXer på mitten

ja precis, de som kännetecknar en arab är väl att nosryggen är konkav och att deras svansföring är väldigt hög, ofta lite tunnare svans.
Får ofta oxå höra att min travare inte ser ut som ett varmblod, fast jag hade gärna tagit ett lite grovare huvud på min tycker han har väldigt nätt och litet huvud (drar bara cob och är 163cm) för att vara kille, hehe ser lite ut som ett sto =))

Även mitt varmblod har flera gånger trots vara ett fullblod eller liknande korsning. Många utbrister ett litet "Ja, de va en travare" när de upptäcker frysmärkningen på andra sidan xD
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Jag hade blivit föroläpad om någon kallat min ponny arab.
Renrasig PRE eller korsning har hon misstagits för, heelt okej!
Är dock en connemarakorsning. 
Min gamla häst, som tyvärr inte finns längre, misstogs för att vara ett halvblod ENBART för att jag la ut en bild där han var knoppad.
Blev förolämpad då jag ÄLSKAR travare och sa det att han absolut inte är något halvblod utan en varmblodstravare. Stolt ska man vara över det man älskar :)
Lägger in bilden också så får ni ju säga vad ni tycker :)
50# Tycker mest han ser ut som en pigg, välfriserad, välmående travare jag ;) Älskar också travare!
Jo, men jag frågade varför dom trodde det, "Han är ju knoppad på bilden." jag bara jaha? så man kan inte knoppa travare? :)
Underbara hästar! :)