Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1929 ggr
ks.gerbil
0

jogga?

har precis börjat jogga och det är såklart mycke lättare med motivering. undrade om det kanske jǵick att jogga med häst? alså med träns/grimma på och så joggar vi brevis varandra? skulle det kunna vara farligt på något sätt? det finns jätte fina stigar vid stallet breda och släta som skulle iaf kunna vara bra för en början :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Gronstedt
0

Det är mycket nyttigt, både för er kondition och er kommunikation - go for it Skrattande !

Öva lite hemma innan ni ger er ut i skogen, så ni är ense om vilka regler och kommandon som gäller.

Conut
0

Jag som tänkte fixa ett sådant inlägg men du hann före mig :D Ska göra de imrg nått så då jag har energi, tänkte egentligen jogga m damen idag men sov ingenting inatt så ingen energi här, fick bli pyssel hehehhe :D

För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

ks.gerbil
0

vad bra :D

jo tänkte först prova lite i ridhuset så vi båda vet vad som gäller ^^

2# haha hoppas du kan sova inatt så du också kan gå u toch jogga :D

Conut
0

Gör så :) Förut så cyklade jag en bit m henne till sommarbetet, farligt jag vet men de gick så bra, bromsade jag så stannade hon :) Påminde lite om någon hästfilm(!)

För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

Conut
0

Och såklart att jag ska sova nånting inatt, sitter här m en ögonlock nere å ena uppe.. svårt att hålla båda uppe

ks.gerbil
0

va härligt :)

Brollan1
0

Jag var ofta ute och joggade med min häst när jag tränade till en löpartävling, det tråkiga var att hon alltid vann. Om hästen är väluppfostrad så är det inte värre än att jogga med en hund.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[missmisse]
2

Det fungerar utmärkt att jogga med hästen. Brukar ha en vanlig grimma och rep.

CelsiusT
4

Att tänka på när man joggar med häst är att aldrig ha hästen bakom sig. Alltså aldrig springa på en smal stig med hästen bakom sig. För när hästen joggar så tar det längre tid för den att hinna få stopp. Om man själv snubblar och i värsta fall ramlar så kan man råka av misstag få hästen över sig för att den inte hinner stanna.

Ha hästen vid sidan av dig istället, så den springer förbi dig om du ramlar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

ks.gerbil
0

Happy som sagt ska vi köra på väldigt bra stigar breda och platta :) + i början skjag nog ha på vanlig träns sen när allt är okej och så vidare byta till grimma :)

Sarah
0

Jag gör det en hel del :) väldigt trevligt.

ks.gerbil
0

men gud den dära jobbiga auto corecter eller vad det heter ändrar ju på allt som är rätt och inget som är fel -.- i 10# ska det såklart inte stå happy

Aribigga
3

Jag gör det ibland (inte så ofta som skulle behövas Oskyldig) och det fungerar bra. Förutom den gången James tyckte att jag sprang för långsamt och nöp mig i armen ^^

lurvponnyn.vimeddjur.se

VildaAlice
0

Jag joggar ibland med min häst. Brukar ta på tömkörningsgjorden och springa bakom. Utan att jobba henne, jag har fullt upp med att orka springa :).

Det är super för dem att jogga i lugnt tempo, som det blir om man ska hinna med.

ks.gerbil
1

13# haha nej men ;D "gå fortare då! såja nu håller vi rätt tempo" ;)

IsaFalk
2

Jag brukar promendera med min häst ute som med en hund. Han brukar gå jämnte, men de funkar med att han går först eller bakom mig också. Han springer aldrig på mig, för vi har övat från marken så han kan tex stanna i galopp i exakt samma ögonblick som jag stannar. så de kan ju vara bra att träna halt från skritt och trav eventuellt galopp så hästen inte råkar springa på en.  :)

Conut
0

#16 Hur lärde du hästen då :)

ks.gerbil
0

16# ja sånt är ju aldrig fel undrar ocks hur du lärde hästen? Såklart stannar Gizmo när jag stannar men det brukar ju alltid ta ett par steg licksom

Caf_Roy
0

Jag springer med ponnyn ibland när han behöver rastas (är för stor för att rida honom). Eftersom jag har urusel kondis och löpteknik och han vill trava fort gör vi ibland så att jag tar ett ordentligt mantag och låter honom sköta tempot medans jag bara trycker av från marken. Det är jättekul, kan aldrig springa så fort själv! Och han saktar av så fort jag släpper manen och börjar sacka efter.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Brollan1
0

" Caf_Roy " inga  bilder? Ser katten med sjumilastövlarna ta sina steg bredvid hästen… LOL ;-))

Faktum är att jag joggade med min häst när vi tömkörde idag, ett bra sätt är att jogga lite snett bakom och låta hästen gå sidvärtes, två flugor i en smäll, det går långsammare, och hästen får en mycket bra träning.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Caf_Roy
0

#20 Nja, anledningen till att jag måste ut och springa med hästen är ju för att det inte finns någon annan som kan, alltså ingen med kamera. Men det ser nog ganska kul ut.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Kristall
0

Innan jag började trava uppsuttet när han var under igångsättning så brukade jag jogga runt travbanan med hästen i grimma och grimskaft. Pållen tyckte det var hur kul som helst och pinnade på med spetsade öron, medan jag gjorde mitt bästa för att hänga med när vi kom till långsidorna och han ville öka :D

Nu har jag tillgång till riktigt fina vägar så jag ska försöka ta itu med joggingen igen… dels för hästens skull men också för min usla kondition *host*

Att ta långa promenader i bra tempo är också riktigt mysigt och en trevlig variation till ridningen.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[missmisse]
3

#17 och #18 Det ser jag som vanlig träning från marken. Hästen måste kunna stanna direkt när man ber om det och det får inte lov att ta flera steg, samma sak som i ridningen att hästen ska stanna direkt och vara lyhörd.
Det är bara att träna på ledarskapet och kommunikationen.

T.ex. Gå snett framför hästen eller i den position du brukar leda den, stanna tvärt för att få en snabb reaktion av hästen i början. Om den inte stannar direkt får ni öka graden av det ni ber om, tex höj handen samtidigt som ni stannar, om det inte fungerar kan man lägga till rösten osv.

Brunokanin
0

Jag har försökt jogga med min häst men då är det jag som joggar och hon går efter. Hon vill inte. Hur får jag henne att vilja?

Gronstedt
2

#24: Det kan vara att ditt joggingtempo är liiite för långsamt för att hon ska tycka att det är värt att börja trava, men lite för snabbt för skritt. Öva på att hon ska trava på ett visst röstkommando, så du kan kommendera trav. När hon väl börjat trava är det lättare att minska travtempot än det är att "dra igång" henne.

ks.gerbil
0

Berömm också när hon börjar och fortsätter trava det skadar ju aldrig att visa när hon gör rätt :)

Sarah
3

#17 #18 säger som #23, det är vanlig träning och lydnad. Mina hästar vill jag ha med huvudet vid min arm, så därför har jag tränat dem så och de håller sig där. Stannar jag stannar de, springer jag travar de och de håller huvudet där de ska. Det gör de oavsett om det är tvärstopp eller snabbt springande. Hästen ska vara fokuserad på dig då du hanterar den.

IsaFalk
0

#17 #18

*sent svar* men- Jag pratar om de/visar lite av de i denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=iWjdRwcjfdI

:)

ks.gerbil
0

28# alldrig för sent man kan ju alltid lära sig lite mer tack för videon :D

Praefatio
0

Jag joggar med min häst ibland :) Det är roligt för oss båda, det enda negativa är att hästen blir skitpeppad och vill vinna, haha. Så man får be honom springa lite långsammare med jämna mellanrum. Jättebra konditionsträning är det för både häst och joggare. Vi kör intervallträning också, då joggar vi väldigt mycket, sedan springer vi som galningar (eller jag, hästen travar snabbt/galopperar långsamt) ca 100 meter och går korta sträckor. Jobbigt för människan, lagom jobbigt för hästen och lite stimulerande för båda.

Jag gillar att umgås med min häst från marken och är gärna ute och promenerar eller joggar. Man får så fin kontakt då, på något sätt.

ks.gerbil
0

hihi så gör gizmo också ibland blir sådär jätte peppad och börjar trava fortare haha ;D