Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2097 ggr
[brallis123]
0

Häst som stannar

Hejsan! Jag har ett litet problem med en häst som jag brukar rida. Det är nämligen så att när jag rider ut på henne så kan hon helt plötsligt stanna och så börjar hon snurra och försöker gå hem igen. Hon gör det helt utan förvarning. Jag vet inte hur jag ska få fram henne igen. Kan någon hjälpa mig?

JoannaLi
1

Min förra medryttarhäst gjorde så också, även om han inte snurrade. Jag gjorde helt enkelt så att jag väntade ut honom. Vissa dagar fungerade det och han blev uttråkad och gick framåt, men vissa dagar fick jag nöja mig med ett par steg framåt, och så hoppade jag.

Jag gjorde också så att jag varvade uteritterna med promenader längs vägen där vi red, alltså regelrätta promenader som man gör med en hund. När jag hade promenerat i en period så slutade han att stanna i en period när jag sen red ut, men det kom igen.

Till sist tog jag med ett spö ut, mest för sidförandets skull (det hjälpte ofta när han stannat, när han insåg att det blir jobbigare om han stannar) och då gick det lite bättre.

Men en sista var att jag helt enkelt kände av när han skulle stanna, och så bad jag om halt innan han hann stanna. Sedan stod vi en stund, innan jag kollade av om han lyssnade (jag rörde lite på fötterna i stigbyglarna, lade han öronen bakåt och lyssnade, så bad jag honom att gå framåt.) Det hann jag inte tyvärr kolla om det fungerade, då jag var tvungen att sluta. Men det känns som att det skulle kunna göra det.

Nu har du några tips i alla fall, sedan kan du ju se om någonting passar/fungerar för er :)

Förresten, om hon försöker snurra, så håll henne helt enkelt kvar. Snurra tillbaka åt samma håll, och be henne bara att stå med mulen riktad i färdriktningen. Hon får inte vända på huvudet, utan hon ska stå helt rakt. Sedan kan du prova det sista förslaget jag gav. Eller sidförande eller vad som helst. Det skulle jag tro kan funka.

Lycka till! :)

[brallis123]
0

Ok jättebra tips! Ska testa de sen i veckan. :)

JoannaLi
0

Jag vill bara påpeka att detta är mina åsiktet och erfarenheter, vet inte hur korrekta de är. Men de har fungerat för oss, så lite måste det ju ha funkat.

Sedan är det bra att kolla igenom hästen också, så att den inte har ont eller så! Så att det inte är något sådant som felar.

[brallis123]
0

Ok jo men jag får kolla. Sen så tror jag att hon inte uppskattar att vara ensam. För när jag har haft en häst eller människa med mig så har hon inte krånglat.

JoannaLi
0

Kan mycket väl vara så också! :)

Caf_Roy
2

Jag har ridit en sån häst, men han bara snurrade runt utan att minska farten innan. Stor stark häst, som ett ånglok.

Hindra hästen från att snurra om det går, försök förekomma, gör den det ändå så vänd tillbaks hästen. Är den för stark, snurra ett halvt varv till åt samma håll som hästen vände så den står åt rätt håll igen. I värsta fall går ni runt på en liten volt ett par minuter.

Försök förekomma när den vill stanna med framåtdrivande hjälper och få den att tänka på något annat. Hinner du inte förekomma, låt den stå en stund och be den sedan att gå framåt. Blir den spänd när den stannar, klappa den lite och prata med den, inte tröstande eller så, utan som om du pratade om vädret.

Det viktiga här är att hästen inte vinner och får gå hem, lyckas den här taktiken aldrig för hästen tröttnar den snart och slutar med det.

Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[brallis123]
0

Ok tack! Ska testa det era tips på ons eller tors. Jag återkommer :)

Ketang
2

Jag hade det problemet ett tag men löste det genom att göra skogsturerna mycket roligare. Man rider ju oftast samma vägar åt samma håll i samma tempo. Jag ändrade om totalt!

Jag började styra ut honom i skogen helt utan förvarning på olika ställen, så han fick kliva över stockar och stenar. Vi klättrade i sandtag och andra backar osv.

Just det här med att det när som helst kan hända något nytt spännande gjorde att han helt slutade med att stanna. Han gick istället på bättre framåt och var nyfiken och bara väntade på nästa sak jag skulle hitta på!

Ett litet tips som kan vara värt att prova i alla fall!

[brallis123]
0

Ok jo problemet är väl bara att det inte finns så många vägar man får rida på :/

Ketang
0

Går det inte att rida rakt ut i skogen från dom vägarna ni får rida på?

[brallis123]
0

Hmm det är mest typ åkrar och liknande. Det var längesen jag var där men jag får testa!

Brollan1
0

Detta finns beskrivet i många trådar så sök.

Enklast förklarat är "gör det rätta lätt och det felakiga svårt".

Gör stallet till ett tråkigt ställe och bort från stallet trevligt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[brallis123]
0

Ok tack hon stannade några gånger men med hjälp av ers tips så blev det bättre! Jag får helt enkelt fortsätta och jobba ;)

Yuuuhanna
0

Jag fick hem en häst som jag tränade ett tag som gjorde ungefär så. Fast han ställde sig på bakbenen eller sprang bakåt istället för att snurra. Det hände ett flertal gånger att han sprang ner i diken och att vi var ruskigt nära på att gå omkull.

Så jag gjorde något som jag inte brukar gilla. Jag använde spöet och när han började springa bakåt så fick han ett slag på rumpan, då hoppade han framåt istället och fick beröm för det. Jag behövde göra om det ett par, tre gånger sen så gjorde han aldrig mer om det.

Och sen givetvis, rid olika vägar, växla mycket tempon, inte för krävande utan gör det roligt tills han tycker att det är roligt att komma ut, först då kan man börja kräva mer saker utav honom.

Lycka till! :)

Ketang
0

Ni som har hästar som stannar, gör dom det på samma ställen eller efter en viss tid ni ridit eller är det helt olika från gång till gång?

Yuuuhanna
0

Den jag red hade haft en fodervärd förut som han börjat bossa över. Han stannade när vi red förbi vägar som gick hemåt eller när han tyckte han fått nog, och det kunde vara lite varstans.

[brallis123]
0

Ok ja men jag får helt enkelt fortsätta med era tips! Tack för hjälpen alla :)

JoannaLi
0

#15 Förra medryttarhästen gjorde lite allt möjligt, störst risk att han stannade var precis i början, i en skogstrevägskorsning. Tog man sig förbi där så klarade sig man ibland från att han stannade. Men störst risk att han stannade var om man kom till en korsning, men också precis efter en speciell backe. Du förstår? Lite vars som, men sammanfattningsvis så mest när han blev less.