Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2344 ggr
Gia91an
0

Foderhjälp till travare!

Hej!

Jag är medryttare på en 16-årig vallack. Varmblodig travare som aldrig gått på travet. Det är i stort sett bara jag som rider då ägaren inte har tid, men jag skulle vilja ha råd angående foder. Jag har aldrig haft en egen häst men lite insatt är jag när det gäller foder då jag ridit som enda ryttare på flera olika hästar och har i stort sett få sköta dem som mina egna.

Han går på lösdift och har endast fått hö under förra vintern. Detta tycker både jag och ägaren var för lite då han var lite väl tunn för min smak. I år ger jag påtryckningar om att fodra ordentligt så att han kan hålla kvar hullet ordentligt då jag ändå rider 2-3 gånger i veckan.

Jag tror hon har tänkt något korn eller havre-aktigt då hon redan har det hemma. Men jag vill gärna ge Lucern då jag vet att det hjälper till att bygga muskler. Vilket är det jag strävar efter. Nu börjar han se fin ut men han måste ju få rätt foder för att lägga på sig och kunna bygga nu.

Jag kommer förmodeligen betala hela foderkostnaden. Vilket inte gör mig ett skit. Men då vill jag liksom veta lite vad jag bör ge.

Är det någon som har tips och råd gällande det hela?

Är lucern något att satsa på? Vilken mängd bör man ge?

Tusen
2

Tycker lucern verkar vara ett bra alternativ för dig. Havre och korn ger bara en massa energi vilket kan göra att hästen blir ännu smalare istället. (Den får ett energiöverskott vilket gör den piggare och springer mer. Även i hagen)

Gia91an
0

Jo men precis, lite så tänker jag med. Har du någon aning om hur mycket man bör ge?

En annan sak med, jag vill ju få in ägaren på det här också. Så jag behöver lite hjälp med argument liksom… :O Har du något bra argument? :)

Gia91an
0

Jo men precis, lite så tänker jag med. Har du någon aning om hur mycket man bör ge?

En annan sak med, jag vill ju få in ägaren på det här också. Så jag behöver lite hjälp med argument liksom… :O Har du något bra argument? :)

Knorran
0

Jag har själv en travare, när jag köpte henne såg man alla revben. Jag gav henne massor med hö och lucern. Jag laborerade lite tills jag hittade mängden som hon behövde. Saken är den om man ger för mycket så kan dom få proteinknölar samt att de kan bli lite tjock i benen. Men det tror jag inte kommer hända "din" häst då du rider. Min häst var tvungen att få stå ett tag för att kunna tjocka upp sig. Men som Tusen säger så är det inte lönt att ge korn eller havre. Det finns även hackad lucern den är också väldigt bra tycker jag :) Lycka till! Glad

Tusen
2

#3 Börja med några decilitrar (torr pellets) och öka sedan succesivt om du ser att det skulle kunna behäövas. Glöm inte att blötlägga lucernpelletsen om du har det i pelletsform. Finns ju även i "höform" om det skulle passa bättre.

Vissa hästar kan ha lite svårt med lucern som är pelleterat, så därför kan det vara bra att "lära" hästen att äta det.

Hur mycket du sedan ska ge beror helt på hur hästen svarar på "behandlingen". Men mer än en liter (torrt) tror jag inte någon häst vill äta. Då kan de matvägra om man har otur.

Argument då? Ja, dels att det är ett grovfoder och då det är ett proteinrikt foder ger det lättare muskler om man vill bygga upp dessa. Om du dessutom skall betala maten själv bör du ju kunna få ge hästen det du vill. Be annars att få se höanalysen och titta hur det ser ut med protein i höet. Det ger också en fingervid´sning om hur mycket proteiner man behöver ge som tillskott.

Lcka till!

Knorran
0

Du har redan ditt argument, du vill bygga upp hästens muskler, där av behöver hon protein, vilket finns i lucernet :) samt att du vill att hästen ska hålla hullet :)

Gia91an
0

Å tack för alla svar!

5# Jag tror inte att jag kommer att kunna mäta vad som finns i höet, då jag inte tror dem är medvetna om det alls faktiskt. Men jag tror det är ganska näringsfattigt!

Måste man alltid blötlägga lucern-pellets?

Kan man börja med typ 3 dl? En gång om dagen eller flera gånger?

Tack igen för alla svar! :D

JustMySelf
0

#7 Det är viktigt att veta vad höet innehåller, så jag tycker du ska göra allt du kan för att kunna mäta det. Det skiljer väldigt mycket mellan hö och hö!

Ja det ska alltid blötas, för att minska risken för foderstrupsförstoppning.

Gia91an
0

8# Hur gör man det då? Skickar man det på provtagning eller så då?

Okej, vad bra att jag fick veta det :)

Praefatio
0

Ja, blötlägg alltid alla typer av pellets. Många hästar orkar inte tugga dem, utan sväljer dem nästan hela. Då kan de fastna och börja svälla i strupen, vilket kan ha dödlig utgång. På en del hästar fastnar de dessutom i munhålan, i sk foderfickor, vilket är smärtsamt. Ge gärna extra mineraler för säkerhets skull.

Min häst äter inte lucern, har försökt till och från att lura i honom det men han äter det med god aptit en eller två dagar och sedan ratar han det. Han är också en sån där tunnis som trots bra grovfoder inte får i sig tillräckligt. Nu har jag hittat ett proteinrikt kraftfoder som faller honom i smaken dag efter dag: Hippo grow alfa. Det är inte speciell energitätt så det kan passa bra som nödlösning för din häst. Jag har givit uppåt tre kilo när han har fallit ur riktigt mycket (förra året när han fick mask…) och ger bara ett kilo som underhållsdos.

Det positiva med att blötlägga är att man kan smyga ner allt möjligt i "gröten" utan att hästarna kan pilla ur det så om hästen, liksom min, behöver lite tillskott så har man en klar fördel i att blötlägga pellets istället för att ge lucernhack.

Praefatio
1

#9 Ja, det gör man… men det kan kosta en hel del, så jag skulle ärligt talat inte känna för mycket press. Du är trots allt bara medryttare, det ska inte ligga som ditt ansvar att se till att hästen får i sig allt den behöver. Lucern kan du ge utan att känna till värdena på höet, lucern är ju "turbohö" så det brukar vara svårt att få det fel så länge som hästen inte blir tjock. Ska man ge havre och grejer så bör man känna till värdena på höet för att kunna veta hur mycket som ska ges, men det vill du ju ändå inte ge.

Gia91an
0

10# vad bör man ge som typ mineraler och så då? Jag vill gärna få hans hovar pch päls bättre, är det biotin/ B-vitamin?

Ge gärna tips på mineraler och vitaminer som är bra och berätta vad de gör! :)

Praefatio
0

Jag ger Vitafor som mineraler, de är typiska standardmineraler. Anledningen till att jag ger dem istället för Kraffts mineraler är för att de smakar gott, hästarna äter dem gärna. Nu hade jag ju lugnt kunnat byta till några andra eftersom jag ger blötlagd mat sedan tre år men vissa saker fortsätter man ju med för att man alltid har gjort så…

Min häst har haft riktiga skithovar, de har bara smulat sönder och sko efter sko har rykt. Smårötorna har kommit och gått. Lösningen på det har varit att sko om var femte vecka istället för var åttonde, och att ge färsk jäst och kiselgur. Det har gjort under för hovarna, som nu är riktigt riktigt trevliga! Jäst ger jag ett halvt paket om dagen, jag köper den på Lidl och betalar således 15 kronor i månaden för den. Jästen är dessutom bra för magen. Kiselgur köper man som pulver på hink, den kostar runt 130 kronor och räcker ett halvår så det är också ett väldigt billigt tillskott.

Min hovslagare rekommenderar även MSM, men det är väldigt dyrt så vi bestämde oss för att prova utan och det har gått jättebra. Nu ska vi börja sko var sjätte vecka istället, eftersom hovarna har blivit fina.

I övrigt är det aldrig dumt att sköta om hovarna. Just för att jag har en "hovhäst" så grejar jag rätt mycket med hovarna: Penslar olja tre gånger i veckan, speciell hovolja med tea tree i, och sprayar med blåspray under varje dag. Allt efter hovslagarens rekommendationer. Det är lite meckigt men väl värt det. Det är dock ingenting jag skulle göra om jag hade en häst vars hovar var i normalt skick.

Gia91an
0

13# oh! Tack för hjälpen :) Gud vad man lär sig!

Lucern ska jag verkligen slå ett slag för. Och sen mineraler ska jag i vilket fall kolla upp. :)

Tack för hjälpen. Nu hoppas jag verkligen bara jag får min vilja igenom! :D

Praefatio
0

#14 Mineraler är inte speciellt dyrt och känns som det mest basic man kan ge en häst näst efter hö/hösilage.

Varsågod!

Gia91an
0

Jo jag är helt för mineraler :) Är inte ett dugg orolig för kostnaden faktiskt… Ska mest kolla upp var det finns och om jag får klartecken osv :D

Praefatio
0

:) Bra! Vad skönt för din hästägare att ha en medryttare som bryr sig så mycket. Det har jag också och det är en fantastisk lyx!

Gia91an
0

Jo jag älskar hästen, helt underbar pojk… Och nu börjar han bli riktigt lovande med så det är liksom extra kul. :) Japp ska se till att försöka få till ett samtal om foder strax så att han får det han behöver!

Tusen
0

#7 3 dl torr pellets blir rätt mycket när det har legat och dragit åt sig allt vatten. Så börja du med 1 dl och blötlägg. Blanda det med mineralerna och ev. vitaminer. Selen och E-vitamin behöver alla hästar i Sverige som tillskott. Det beror på att jorden i Sverige är selenfattigtoch inget hö slaget vårt land har tillräckligt med selen i.

Jag tror du kan klara dig utan analys. Det som kan hända är att du ger för mycket av något så du inte får någon bra balans och att det kommer att kosta dig onödigt mycket bara. Men ett år utan analys gör ingen större skada.

Gia91an
0

19# Uhu :) Jag tycker det är väldigt spännande att en dl räcker! Men hur många gånger om dagen behöver han eller räcker det med en gång om dagen?

Tusen
0

#20 Tycker han om det kan du öka på ganska snabbt. Ger du det fler gånger om dagen så blir det ju lättare att få i honomen större mängd. 1 dl tre ggr om dagen blir ju 3 dl under hela dagen. Och det är ju en jättebra början.

Men om du inte kan ge honom det så ofta så börja ändå med 1 dl och öka sedan på allt eftersom han äter upp. De brukar sluta äta upp om det blir för mycket. Luzern är ju ett grovfoder och alltså inte lika "smarrigt" som t.ex. havre eller nnat kraftfoder. Flört

Gia91an
0

Haha :) Ja men dåså :) Jag kommer nog bara kunna ge en gång om dagen tror jag… Dock inte varje dag då vi kommer dela på dagarna.

Måste alla former av lucern blötas? Även det krossade?

Praefatio
1

#22 Nejdå, det måste inte blötas men det är svårare att smyga ner tillskott i det. Vill du ge jäst och kiselgur t.ex. så är det en klar fördel att använda pellets som du blöter till en go gegga. Min häst älskar när man använder rumstempererat vatten och blöter så mycket att han kan stå och suga i sig det som soppa Tungan ute

Gia91an
0

Hihi vad är det för jäst du köper förresten? Storpack? :O

kaka1234567
0

Lucarn är det bästa som finns har du analys på foder ? Oftast fatas det lite mineraler i höt speciellt selen vilket är viktigt för musklerna och kroppen så jag hade köpt lucarn och mineraler . Deta med hur mycket du ska ge märker du lucarn kan du ge mycket av utan att hästen tar skada för att lucarn är ett grovfoder . Och det här med finna hovar jag föredrar barfota före skivbolaget och bättre för hästen finns jätte duktigs som skor av och ger hästen en smärt fri övergång med tex Bofors. Men de förstår jag att det inte alltid går . Och hovar är protiner och om hästen har saker som fatas i fodret så blir hela hästen lite trasig och ful. Och vid att det går åt mer foder att bygga upp ett kg päls en ett kg muskler . Här är en bar artikel http://dressyrmupparna.se/det-gar-at-mer-foder-for-att-bygga-upp-1-kg-pals-an-1-kg-muskler/35011

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Praefatio
0

#24 Nej, helt vanlig jäst i helt vanlig affär. Jag köper på Lidl för att det är hälften så dyrt där men det går lika bra med Hemköp om det kniper. Såhär års kan man titta på Bäst Före-datumet och köpa så att jästen räcker till det datumet, eftersom det är såpass svalt i stallet att det håller. Jag köpte jäst för fjurton dagar sist. På sommaren däremot får man köpa med sig mindre, eftersom värmen gör att jästen blir dålig.

Gia91an
0

26# Aha :) det är "blötjäst" då va? Inte torrjäst?

Praefatio
1

#27 Precis! Det går att använda torrjäst också, men den är jättemycket dyrare (12-14 kr istället för 1-2 kr), och torrjäst har inga bra bakterier i sig. Det spelar ingen roll för hovarna, men en fördel med färskjäst är att bakterierna är väldigt bra för magen också.

Gia91an
0

28# Goodie! då vet jag det :) SKa snacka med ägaren när jag får tillfälle! :)

Gia91an
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Höhö, nu har han fått sin första fodring med Lucern! Han slängde i sig maten och man riktigt såg att han älskade den! :D Han fick uppblött Lucern med morötter i!

Känns lite skönt med för jag ska sköta fodringen helt ett tag frammöver. Det är tyvärr på grund av tråkiga omständigheter men det känns skönt att kunna hjälpa till på något sätt!

Ska fixa vitaminer när jag hittar det. Det fanns inte i den butik vi var i idag!

Vet att han ser lite smal ut på denna, men det var precis efter han fått maten, och då drog han in magen och ställde sig och tiggde. Sötpojk!