hösilage
såg en annons, vad är skillnaden på hösilage och ensilage egentligen?

hösilage har torkats längre, och är mer lämpligt för hästar.

ensilage är för blött för att ge till hästar (oftast) och är mest anpassat till nöt. Generellt är ensilage inte alls lämpligt till hästar, särskilt inte om det är det enda grovfoder man fodrar med.
Hösilage är å andra sidan ofta jättetorrt och fint. Jag använder det till mina shettisar och de får äta fritt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

men hur ska jag kunna veta vad som är vad då när de är inplastade? bara lita på den som säljer eller?

Ja, den som säljer borde väl veta vad dom säljer. Om det är ensilage eller hösilage. Det beror ju på hur länge det har fått torka på ängen. Oftast är ensilage slaget på morgonen och skördat dagen efter. Eller om det rent av är samma dag. Är lite osäker där faktist. Köper man hösilage av någon som producerar mycket kan det ju t o m vara analyserat då får du ju veta värdena.

Om du säger att du vill köpa hösilage så lär du inte få ensilage. Fråga hur torrt det är och om det är analyserat. Fråga hur länge det låg o torkade innan de plastade balarna.
/Cattis
Det är väl också så att ensilage ska ha syra på medan hösilage inte behöver utan de bara plastas in halvtorkat.
#3 Är det småbalar så kan du ju känna på vikten men är det stora så går det ju inte. Annors kan du ta ett stickprov och skära upp en bal och snusa på den. Så brukar jag alltid göra för att känna på kvaliten (bonden brukar se lite småbesvärad ut), det kan vara bra för ofta hör man ju att någon fått en rutten bal. Fast det förutsätter ju att man använder den direkt.
#2 Är det så? Jag måste iaf bara ge silage åt min finnhäst för hon har kvickdrag. Jag har nu prövat en tid men hösilage men konstaterade idag att hon har börjat andas tyngre.

Man sätter inte på någon syra på hösilage inte ensilage heller.
Verkar konstigt om din häst inte tål hösilage. Det är ju en ts-halt lägst 40 upp till 84 %. 84 % är ju då torrt hö. Ger du alltså under 40 % i ts-halt till din häst. Det är ju mera vatten än hö. Hur mycket får han per dag då?
här hemma har dom bara lite nät rullat runt den stora hösilagebollen.dom andra är inplastade.
#7 Ja det är konstigt att inte det fungerar med hösilaget. Jag har testat i ca 1 vacka med endast hösilage men inte, idag hade hon börjat andas tungt.
Hästarna får så mycket de orkar äta. Jag brukar fylla på innan det tar slut för att isisen inte ska bli mager igen.
På vårt silage är det syra ( eller vad det nu är) men inte på hösilage.

Jo det luktar en sorts syra. Men dom tillsätter ingen syra i hösilage eller ensilage. Det liksom jäser i påsen innan det blir vakuum. Konserverar sig själv på något sätt.

I ensilage brukar man tillsätta "myrsyra".
/Cattis

Det gör nog inte alla. Vår bonde gör inte det iaf.

Vi tillsätter inte någnting, har testat och satt en storbal med hösilage och en storbal ensilage, hästarna gick direkt på ensilagen, och jag förstår dom, för det måste ju vara godare att äta saftigt "gräs" i stället för knastertorrt hö.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

tosans *silage var blött. mao var det ensilage?

lisette vårt hösilage är också lite blött. Så det kan man inte säga förrens man har sett det. Bonden måste ju veta vilket dom har gjort. Analys av hösilaget är ju bra att ha. Då vet man ju ts-halten.
Varför sätter man syra på silage då? Jag har alltid trott att man måste för att det annars skulle härskna.
#14 Ensilage är ju brunt och hösilage är mera grönt, iaf hos oss. Det borde vara ganska lätt att se skillnaden. På bilden äter de hösilage.
Av ensilage, hösilage och hö väljer mina hästar hö. Ensilage kommer först på tredje plats vilket är synd eftersom det är det ända de får.

mina hästar väljer helt klart ensilage å hösilage före hö…. jag tycker det verka godare me hö, men jag har ju aldrig smakat! he he!
Hösilage är enda alternativet till min ena häst pga luftrörsproblem. Mina andra hästar väljer också hösilage om de får välja.
Under alla år vi har pressat rundbalar med ensilage och hösilage så har vi aldrig tillsatt någon syra. Däremot bildas det ju syra i balen av blött gräs som plastas. Har inte ens hört talas om det.
#18 Nej hö har inte jag heller smakat på, verkar lite torrt
Men ensilage smakar jag alltid på för att känna på kvaliteten. Det ska man göra. Idag åt jag också av vitaminfodret, det luktade så gott så jag var tvungen o smaka

Hösilage är inte så torrt som hö, det är blötare än så. Ensilage däremot är ofta dyngblött och luktar på ett mkt speciellt sätt. Alla tillsätter inte myrsyra i ensilage, men det är mkt vanligt.
Mitt hösilage är lite torrare än vanligt gräs är då man sliter loss det. Det är inte riktigt sommargrönt, men i princip lika grönt som hö.
/Cattis

Jag tycker ensilage luktar väldigt gott. Det blir ju brunare av att det inte är soltorkat alls och för att det är blötare.

det som tossi fick luktade otroligt gott. om jag kollar på sessans två bilder o jämför dom så kan jag nästan säga att det är ensilage hästarna fick. men jag är inte 100% säker.
#20 mmm jag brukar smaka på betfor. har alltid tyckt det smakar så himla gott! =)
#23 Du också? Det är bra att jag inte är ensam, kände mig lite knasig när jag stod och åt på det.
Fast vitaminerna smakade inte alls som de doftade, de var surt
Du borde också känna skillnad på lukten, ensilage luktar syrligt medan hösilage luktar besk öl. Iaf enligt mig.

när jag var yngre kunde jag äta shy feeder B oxå, men det smakar vedervärdig nu…
Ensilage och Hösilage är samma…det enda som skilljer är torrsubstansen. Hösilage finns det egentligen ingenting som heter, det rätta namnet är ensilage. Men för att lättare kunna särkillja TS halterna åt säger hästfolk Hösilage….Hösilage är förtorkat ensilage.

Mmm det har vi ju redan skrivit. Se tex #1#.