Förolämpad
Har du blivit förolämpad av någon i stallet ang. din hästhållning/ridning etc? Berätta!

Nej, aldrig direkt. Men den mesta tiden har jag ju själv ägt stallet. Så dom flesta har väl snackat bakom ryggen på mig. Dom är ju rädda för att ställa till bråk med stallägaren om dom fortfarande vill stå kvar här. Tyvärr.
Annars är jag själv för raka puckar. Tycker någon att jag tex rider på ett dåligt sätt så tar jag hellre det än att dom snackar.
Jo, precis.. Men det är ju många som blir förolämpade av de äldre, speciellt vi med travare.
nej jag tror inte någon gjort det faktiskt… jag är rätt medveten om va djag gör och varför. säkert har någon sagt något bakom ryggen, men inget som jag vet. jag kan tänka mig att vissa personer gärna skulle klaga på en del, men hade dom frågat mig så har jag absolut en förklaring till allt.
tillexempel så kan jag tro att några tycker jag red min häst fel i början, då jag red henne väldigt lågt, och inte arbetade ihop henne så mycket. Om dom hade frågat så hade jag lätt kunnat förklara det att hon gärna fuskar och använder underhalsen och nacken när hon får i sin fuskform, så hon arbetar fel. det ser ganska fint ut, men det är fusk och hon bär sig inte riktigt korrekt. så jag red henne lågt för att stärka henne, tills hon hade musklat om sig lite bättre och jag kunde rida ihop henne mer. då höjs formen eftersom korrekt istället för att hon fuskat till sig en "högre" form.
men ingen har direkt ifrågasatt något till mig.

Inte så mycket förolämpad kanske men idiot förklarad…
Det var en tjej som tyckte att jag var elak mot min häst för att han inte fick äta från hö högarna som lagts ut i stallgången inför fodring. Han fick äta den mat som låg inne i hans box ingen annan stans medans hennes häst fick slafsa i sig av andras hö.
Min gamle visste att hade jag sagt nej så var det nej och han höll sig…han kunde stå med näsan ner i höt och lukta på det men han åt inte ett enda strå vörräns jag sagt varsågod och backat undan nått steg.
En annan tjej hade för vana att alltid börja rappa hästen med spöt innan varje hus (hästen hade husfobi…inte så konstigt kanske). Varje gång så slutade det med att hästen stängde av sig och blev tom i blicken och stog och bara tog spörappen och hackandet med sporrarna. Dom blev alltid ståendes, han apatisk och hon bankandes på honom.
Vid ett tillfälle var jag med och red + en annan tjej och inget hjälpte, inte ens att vi gick före med våra hästar förbi huset. Men varför skulle han, hans matte satt ju på ryggen och började tala om för honom långt innan huset att det är livsfarligt att gå förbi så han tog hellre spö än utsätta sig för "faran".
Vi stog där i goda 15 minuter när så ägaren brister ordentligt i humöret och fräser åt mig - Du som påstår dig va så jävla duktig kom med tips !
Mitt svar till henne var att har du någon gång provat att INTE slå honom utan ge honom en ärlig chans att få lita på dig vilket han inte gör nu !!
Jag ska tillägga att jag är väldigt försiktig med att lägga fram tips och förslag till folk för det har hänt allt för ofta att jag fått slängt i ansiktet att - Jaha, du är en sån där westernryttare….då håller du på med såndär NH oxå ! Jag har ALDRIG utgett mig för att kunna allt…långtifrån, jag har mycket kvar att lära….det är ju därför jag håller på med hästar 
Dessa två tjejerna var sådana att de kunde ALLT och INGEN hade nått att lära dom och dom hade minsann ridit i så många år bla bla bla….
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Usch, vad jobbigt det är när folk slänger det i ansiktet på en.. Det är väl sällan nån påstår sig veta allt.. Även om många översittare verkar tycka det ;)

#5 Hon som rappade sin häst bad om tips och hjälp att lastträna hästen men jag hade ingen lust att hjälpa till…..hmmm undrar varför 
Det är sällan jag erbjuder tips och hjälp, folk får komma till mig och fråga i stället. Innan jag hjälper någon så brukar jag prata med dom om syftet med saker och ting, mest för att kolla hur pass mottagliga dom är inför det….deras kroppsspråk och attityd avslöjar dom direkt och man får kvitto på om det ens är värt att lägga energin på dom.
Det är trist när det är så att man inte ens av välvilja kan hjälpa någon och komma med förslag utan att bli förklarad som bessewisser framför allt när jag inte uger mig för att vara någon sån….nåja…
Mvh CBA
Usch ja, det är jättetråkigt..
-Hallå, det är en häst!
eller..
- Vi ville inte ta in din häst för du bara klagar!
tack så j*vla mkt då!
Jag ser att Nisse är en häst.
Men hon är ckså mitt allt som jag skulle låta ngnting hända.
Tycker att folk har för mkt åsikter helt enkelt. MVH /elin
/Elin
elin! jag tycker som du, klart man ska vara noga ocg se till att allt sköta på bästa sätt, beroende på var gränsen går. tillexempel skulle jag itne vilja stå och linda benen på alla hästar innan jag släppte ut dom.

På vilket sätt tycker dom att du daltar med hästen då Elin?
Hon har fina saker. Jag e bortskämd. de gnälls de på också.
Jag lindar benen på henne då o då. Som hon har under natten.
Spolar rent småsår. Smörjer in dom. Borstar även om jag inte ska rida. Stretchar efter ridning. Masserar. Fint foder. Täckar henne ordentligt. MEN lagom. Kotringar på benen i hagen under vintern, boots o benskydd vid ridning, ländtäcke, nya grimmor.Promenader.
Ja listan e låång. som sagt…
/Elin

Mycket är väl ok tycker jag. Men en del saker kanske är onödigt. Kotringar i hagen tex. Varför har du det? Sätter du på täcke inne i stallet på natten, är hon klippt? Våra fjordingar är som min islänning dom behöver inte täcke mer än om det regnar, blåser hårt eller snöar. Ländtäcke vid ridning har jag aldrig haft till min fjording om hon inte varit klippt. Varken boots eller benskydd. Slår hon på sig eller har du det för att det är fint? Lika dant linda benen. Varför gör du det nattetid? Är det något som en veterinär har sagt?
Vill inte vara elak mot dig men vissa saker behöver man nog inte göra. Det är bättre för hästen att få vara täckesfri om den inte är jättemycket klippt osv.

Det jag kommer att tänka på just nu en av alla gånger. Det var när min bror som lånat mitt halvblod som jag tävlade medelsvårdressyr med. Han hade trillat av henne i skogen (
duktig häst jag gillade henne skarpt
) Han kommer hem och ger mig en ordentlig utskällning för att jag inte ridigtin henne riktigt
Tanken att han inte kunde rida det föll honom aldrig in
//Lillasyster
Inte förolämpad, men säkerligen idiotförklarad och baktalad ibland!
Men vem har inte det i hästvärlden? Tar inte jättehårt på det faktist. Jag har dock lärt mig att sköta mitt och skita i andra, tyvärr! Då hamnar man in minst bråk!
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

# 12 låter som om du bara vill ha mkt saker till din häst. jag kan inte förstå varför man har kotringar i hagen? jag tror att om man daltar en häst och har skydd osv i överflöd så blir hästen oförsiktig och det är då skador uppkommer.
men man behöver ju inte gnälla för att andra har mer saker än vad man själv har. då är det bara avundsjuka.

ordet idiotförklarad kanske hänt nån gång… jag markarbeta mkt mer än vad jag rider, bygger banor å hitta på kul saker me mina pållar….. många tycker jag e onödig, typ.
kotringar = hon trampar sig
täcke ute/inne= hon e klippt
Benskydd/boots= hon slår emot, o trampar sig.
/Elin

Ja, jag blev förolämpad mycket ang. min hästhållning i förra stallet som ja stod i..
I hagalund??

mm..precis..det var ingen trevlig stämning där

Tycker det verkar konstigt om en fjording som är så säker på foten ska behöva ha en massa skydd även när den går i hagen. Tyvärr så skulle nog jag också om du var min inackordering säga att det nog var onödigt med vissa saker. Jag skulle aldrig sätta på det varje morgon heller eller stå och ta av benlindor i tid och otid.
Jag har bara sett dom där ringarna till försäljning men aldrig på en häst.
#21 - Gud vad tråkigt :(

Ett stall här i närheten där tar dom betalt för varje gång man vill ha hästen täckad. Dom tar även betalt om inte ägaren kan vara med när hovslagare och veterinär är där. Jag tycker inte det är mer än rätt, för det är tid och tungt (med täcken) jag är stolt över minna nallar som lever som naturliga hästar.
Har du köpt tidningen läs då också sidan 97
#12, jag tycker itne det var så farligt? jag har skydd när jag rider åxå, det är väl ändå onädigt att hon ska råka sparka sig när jag på typ 2 sekunder kan ta på henne skydd. hon har täcke inne, hon skulle ha boots ute ifall hon behövde det.
jag lindar benen efter hård träning, köper bra mat.
självklart borstar jag varje dag och såklart man rengör småsår.
ländtäcke har jag under kalla dagar.
jag tror jag är lika fjompig som du. men jag tycke ritne det är fjompigt, jag tycker det är omtanke och hänsyn till hästen.

# 22 en gammal vän till mig hade det på sin häst på tävlingar. men bara en på ett bakben pga hästen trampade på sig själv.
tack ems .. ^^
/Elin

#24# Jo då, jag har köpt tidningen. Men inte hunnit läsa den sidan än. Men visst är det sant. Många förmänskligar sina hästar för mycket. En del behöver täcke det är sant men många klarar sig om det inte är oväder. En fjording allra helst.
Jag tar också extra betalt för att sätta på täcken. 100 kr i mån. När jag inte gjorde det så räknade alla med att jag skulle sätta på täcke varje dag. Då blev det sura miner om jag inte gjorde det. När jag sedan tog betalt så ville just dom människorna inte att täcket skulle på helt plötsligt. En i stallet som inte betalar vet att jag ändå sätter på om det är oväder gratis. Men det är en fjording också. Skulle nog inte vilja att travare och halvblod och sådana hästar med lite päls skulle stå hos mig utan täcke vintertid. Då skulle jag opponera mig. Jag kan ju inte vara tyst när det gäller djurplågeri.
våran stallägare täckar på och av utan att ta extra betalt 
vi är ju också lite smått bortskämda i vårat stall med det mesta 
men hon vill ha nöjda och glada stallkamrater, och vi hjälper så gärna henne ibland med annat istället

ja betalar ca. 500 i månaden för utsläpp, intag, fodringar o täckesbyten..

#8 Det tog väl ytterligare 10 minuter innan han kom ur sitt koma liknande tillstånd och han blev mottaglig igen.
Jag sa åt henne att mjukt be honom gå frammåt, ge tygeln och med mjuka skänklar be om ett steg frammåt och när han tog det steget ge honom eftergiften direkt.
Sen sa jag åt henne att lämna sporrar och spö hemma när hon red ut och inte börja rappa upp hästen innan han ens har reagerat för huset och då istället ge honom en chans att få hinna tänka över "faran" och om det behövdes lugnt be honom gå fram.
Det blev bättre med hans husfobier men hon kunde inte säga tack för hjälpen för JAG hade ju hjälpt HENNE….gudbevars !
Hon var helt fel person för honom, hon hade på tok alldeles för mycket humör och en alldeles för kort stubin som brann av på en millisekund. Där ser man vad viktigt det är att man matchar varandra !
Mvh CBA
#31 *suck* säger jag när jag hör om såna människor…
( där konsten tar slut tar våldet vid)

Jadå, jag har fått klagomål. Där jag hade min förra häst inhyst fick jag höra att jag var en djurplågare för att jag bara kollade till min häst morgon och kväll på betet och för att jag inte tog in honom när det började regna. Han kunde få lunginflammation av att det regnade lite på honom.
Så jaa, så kan det gå. Men det var mycket mer man fick höra som gjorde att jag var dålig hästmänniska. Men jag brydde mig aldrig speciellt mycket, med tanke på att hon inte ens kratsade ur hovarna på kvällen när hon tog in sina utan det gjorde jag när hon gick därifrån. Nämnde det för dottern en gång att du kan inte lämna hästarna så där, de kan få hovröta. Jaha, men de det har de nog redan så det gör inget blev svaret då.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jag har faktiskt blivit förolämpad av tränaren jag red för en gång med tosan. precis allt jag gjorde var fel… jag vet att jag gör många fel när jag rider - har inte ridit på ridskola sedan jag var 11 kanske. det kan jag ta, när hon rättar min ridning.
men när hon började gnälla för att jag snurrade stiglädret runt byglen (annars åker byglarna ner) och att de var fel på mina säkerhetsstigbyglar blev jag förbannad.

Jag har hittils trivts i alla stall som jag har varit i :D I min ridskola är alla snälla och berättar snällt om jag behöver hjälp :) I torresta gård där vart ByeByeSandys hästar står är det härligt ! Linnea hjälper alltid mig när jag frågar och Linnea frågar mi också om jag vill rida ibland :D Jätteschysst, finns ju vissa som inte låteren äns borsta en häst :O Jag tycker det var jättetur att jag träffade Anna, Linnea, Sandy, Kaj och Harpan (Jatanya också) i sommarhagen i sommras !!!!!!!!!!!1 :D Och i skörbystall är Evelina jättetrevlig, där är det ju mer ungdomar och dom är också jättesnälla :D Överallt i varje stall har alla varit snälla mot mig hittils, fast det kanske finns några som snackar bakom min rygg, men det skiter jag fullständigt i än så länge :D Hm , hoppas jag inte har skrivt nått fel nu :D
#35 Vilken tur du haft!
På "min" tidigare ridskola var alla trevliga tills de fick reda på att jag skulle köpa stallets mest krävande häst. Jag tror det som irriterade dem mest var att en liten unge (11-12 år) var den ända i stallet som till sist kunde hantera hästen. Visst fanns det också de som kunde vara glad för min skull.
Speciellt en förälder med sitt barn prata skit om mig och min kompis som också red där. De gav oss alltid föraktfulla blickar och jag kommer ihåg en gång som jag hade ridigt klart och var påväg in i stallet som mamman skrek till mig att man ska inte ha så bråttom in i stallet så att man inte hinner lösa på sadelgjorden. Jag tog ju allt på fullaste allvar och gjorde som hon sa. Själv var hon så fet att hon behövde någonting att stå på för att slippa upp på sin isis.

hehe.. ^^
men stacakrs isis ^^ :/