Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2752 ggr
Zaphix
0

Tre vinterskor bara..

Har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.

Min häst tappade en sko, trampade in sömmen i hoven och vick en hovböld samt inflammation i hovbenet. Var mycket skärande innan bölden var borta och fick röntga hoven. Såg att hästen har ovanligt tunna sulor och veterinären ville ha på en sko direkt på hoven, som tur var fanns en hovis tillgänglig i stallet.

Problemet var att han bara hade en travsko utan broddhål i min hästs skostorlek..

Vilket betyder att han nu bara har tre skor att sätta brodd i och det är fem veckor tills han blir skodd igen. Vill inte ta av den nya skon och sätta på en annan då det var knepigt att få på skon, fanns inte nåt bra ställe att sätta sömmen på i och emd att hoven var sönderskuren, så dumt att ta loss skon och sätta på en annan då,,

Skulle ni ha satt på brodd på tre skor eller låtit hästen gå utan brodd trots halka ute?

Nån annan lösning..?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gia91an
0

Jag skulle utan tvekan satt brodd på. Men jag har haft hand om hästar som inte vågar gå i hagen utan brodd om det är halt och snö… De rör sig inte en millimeter. Sen vet jag inte hur det blir med snedbelastning och så? Kankse bör brodda bara fram eller bak. Jag har faktiskt inte stenkoll på det där. Men för "mina" hästar är broddar bättre alla gånger…

Zaphix
0

Här är det ingen snö än och inte så halt i hagen än heller nu. Han har fått bo inne i lösdriften tills igår pga. hoven, så att han inte haft brodd har inte stört något. Men igår fick han komma ut i hagen igen och idag frös det på igen..

Är inte jättehalt än alltså, men är rädd att han fläker sig..

Kan inte brodda bara fram, isf bara bak.

Är snedbelastningen jag är orolig för och att han ska halka med ena framhoven och fläka sig.

Min och Dackes blogg

Gia91an
1

Jo jag förstod att det var snedbelastningen du menade. De kan ju få lite falsk trygghet så att säga med broddar med. Att de tror att de kan gå helt normalt men misstar sig och halkar.

Är det inte jättehalt än eller snö skulle jag inte sätta på broddar än tror jag. Men jag tror ärligt talat att du är bättre på att bedömma sånt än vad jag är!

Jag vet bara att hade det varit min förra häst med samma problem, så skulle jag lätt tagit broddar om det VAR snö och is. Han är livrädd annars.

Jag förstår din oro dock.

JustMySelf
0

Svårt! Jag tror det ska vara plusgrader i större delen av landet den här veckan, men sen kommer det nog frysa på och bli halt igen… Jag skulle nog satt broddar där hästen har två lika skor, t ex. om hästen har travskon på bakhoven hade jag satt brodd på båda fram.

CelsiusT
2

Problemet med att bara brodda bak och inte fram blir att hästen ändå kan fläka sig och den kan då få en falsk trygghet och gå på ett sånt sätt att den halkar värre än om den är naturligt försiktig hela tiden och då göra sig värre illa.

Jag hade avvaktat, hästarna brukar vara bra på att hitta vägar där det är fäste och bra på att anpassa sig. Ser du dock att han inte klarar av det längre så släng på brodd, men jag hade annars avvaktat, speciellt om ni inte ens har snö än (har själv aldrig broddat innan snön och oftast inte innan isen kommer av snöslasket). Går dom helt utan brodd så brukar dom anpassa sig, har ha brodd på några fötter så är risken att han blir ivrigare än vad han klarar.

Men som sagt, läs av din häst, det gör du bättre själv än vad vi här på forumet gör ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

fridak
0

Jag hade broddat om halkan komemr men avvaktat till dess. Ev. hade jag införskaffat en barfotaboots som är broddad eller broddbar och satt på den på den obroddade hoven.

Brollan1
0

JAg skulle nog försiktigt pilla lös skon och byta genom att slå i samma sömmhål som den första skon var slagen i. Ett annat alternativ är boots med broddar på?

Min nuvarande hovslagare lärde mig hur man nitar skor så dom inte trampar sig.

Man filar ner niten på utisdan av hoven så den får en försvagning och om hästen trampar av sig skon så flyger hela skon av på en gång då nitarna går sönder i försvagningen. Detta sparar både hovar pch veterinärräkningar. Om dom trampar av sig skon så spelar det ingen roll om den är dubbelnitad, den måste ändå lös för att riktas och slås dit igen och i värsta fall så sömtrampar dom sig när skon hänger och slänger på hoven. Hellre helt av än att den hänger fast på sniskan runt hoven.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Zaphix
0

Idag skulle vi ut på en skrittur med vagnen, men fick hålla oss i paddocken då det var för halt ute. Var visst lite snö där också.. Och kör man kan man inte välja att gå i kanten där det är gräs heller.

I hagen är det dock inte halt som tur är.

#6: Lite väl mycket pengar med en barfotaboot just nu, annars är det en bra idé.

#7: Får isf prata med hovslagaren om att göra det, själv vill jag inte pilla med skor på en trasig hov med risk att förstöra mer.

Han brukar inte trampa av sig skorna, de brukar sitta fast rätt bra.

Problemet nu var att han trampade av sig skon helt och sedan trampade ned igen och stack sig på en söm. Hoven var inte trasig alls, förutom sömsticket då.. Mindre lätt att undvika, tappskor händer ibland och har man otur så trampar hästen på skon som den tappat..

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

Så han har så trasiga hovar redan innan sömtrampet då?

Broddade boots håller av vad jag har hört rätt länge och kan vara bra att ha i framtiden om det händer igen, speciellt om du inte vill slå om skon själv.

Se till att det alltid finns en omgång skor i stallet att slå på innan hovslagaren kommer, då finns det skor hemma om hästen tappar en och till en hel omskoning nästa gång. Man kan be hovslagaren forma dom så dom passar din häst gången före han skall ha dom så är dom klara att sättas på direkt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
2

Att tänka på med boots över sko är att du får en helt annan passform då hoven plötsligt är närmare 1cm högre än vad den är barfota. Inte helt säkert att alla boots passar på hoven och sitter kvar om mn har en järnsko under.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
0

#9: Tyvärr har den gamla hovslagaren inte gjort ett så bra jobb som jag trodde utan herrn blev lite trånskodd, vilket gör att hovväggarna var lite trasiga. Om tappskon beror på det eller om det helt enkelt beror på att han klev på sig själv vet jag inte, men han har aldrig fått en tappsko en vecka efter skoning förut.

Hur som helst så är hoven trasig nu pga. karvandet i den, så vill inte joxa med skoningen själv.

Hade ett gäng skor förut, men nyss flyttat och tog inte med dom då. Men den nya hovslagaren vill att jag köper egna skor, så ska göra det till nästa gång.

Smart att be hovslagaren rikta dom med tanke på att min stallägare gärna slår på tappskor.

Min och Dackes blogg