Få en stilla hand
Hej! Jag har fått mer och mer problem med att hålla handen still när jag rider, min ridlärare tjatar på mig hela tiden (typ 1000 ggr varje lektion), och jag försöker verkligen. När jag tänker på att hålla handen still så känner jag mig dock stel i armarna, så det går lätt tillbaka till att hela tiden påverka hästen i munnen. Min ridlärare har blivit lite uppgiven och sa till mig att hon inte kunde tjata på mig i all evighet, men det är svårt att hitta en lösning.
Har ni några tips/erfarenheter hur man kan få en mer stilla hand? :)
PÅvilket sätt håller du inte handen stilla? Drar du omedvetet i hästens mun (uppåt)eller är det så att dina händer flaxar sidledes? Gäller det i alla gångarter eller bara vissa eller kanske då du hoppar?.
Om du kopplar ett galopphandtag blir handen mer stilla om det är balansen som gör att du flaxar med händerna.

lägg ett spö under tummarna, det hjälper dig att få en stadigare hand

Om du följer med med handen när du rider lätt så tänk på att rörelsen ska ske i armbågen, det kan ju vara så att du har för korta tyglar. Läng tygeln lite så du kommer bak lite med händerna och låt armbågarna sköta jobbet.
Om händerna flaxar runt så kan du antingen ha en halsrem eller sätta fast nåt i framvalvet på sadeln som du håller i lite med ett finger. Det ska vara så pass att du bara håller utan att du behöver räta armarna eller luta dig fram. Om du rider så ett tag så kanske du lyckas "omprogrammera" din sits.
Problem med ostadiga händer har ofta en grund i dålig balans eller att man inte har 100 kontroll på sin kropp.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 - Det är väl mer att man håller på och pillar och styr med handen istället för att hålla den stilla, gör det automatiskt trots att jag vet att det är totalt onödigt, det går ju inte att lösgöra en häst i munnen direkt….Detta gäller i alla gångarter.
#2 - Tack för tipset!
#3 - Ja, armbågarna kanske har en del med det att göra…får tänka på att hålla tillbaka dom lite! Tack för tipsen :)
#4 Då passar det nog med om du tar ett galopptag om tyglarna. Det lugnar händerna ordentligt.
Ta mantag. Sitsträning UTAN tyglar.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Försök några lektioner att inte göra någonting med händerna, fokusera bara på att ha dom mjukt stilla och ge alla dina hjälper med säte och ben. Om det är så att du måste ge en hjälp med handen, om du tex håller på att rida in i rumpan på hästen framför, får du ge en hjälp med handen, en gång. Inte mer.
När du kan hålla handen mjuk och stilla får du börja ge små hjälper igen, men bara när du bestämmer dig för att ge en hjälp. Det är lätt att falla tillbaka i "meckandet".
Och det går att rida utan att ta tygeltag, jag red en het ponny för några år sedan och höll på att sätta i halsen när min ridlärare sa att jag inte fick ta några tygeltag utan bara sitta stilla med handen och jobba med benen. "Vi kommer dra rätt igenom ridhusväggen, är hon inte riktigt klok!" tänkte jag, men det gick faktiskt över förväntan. Han sprang väl kanske en aning fortare än vanligt i början, men efter ett par varv gick han bättre än när jag använde tyglarna. Men man får jobba hårt med benen.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Tack för alla tips!
Tror faktiskt mycket på det Caf-Roy säger, att typ tvinga mig själv att inte göra någonting med handen och istället rida med benen…som man ska göra egentligen! Ska absolut testa det nästa gång! Hade faktiskt sitsträning igår och blir då tillsagd om mina armbågar, så ska tänka på dom med :) Återkommer med hur jag lyckades eller inte på nästa dressyrpass, ifall hästen kommer gå som en mupp, haha =P
Jag har samma bra tips som #2, ta ett hoppspö eller en pinne och rid med den ett tag. Ta några lektioner till att endast tänka och fokusera på händerna. Strunta i om något annat inte är helt bra för tillfället och tänk bara på händerna ett par gånger.
Lycka till!
Och tappa inte modet om den går som en mupp, nu är det du som ska utbildas och inte hästen. Resultatet kommer efter ett tag, när du lärt dig behärska din hand.
Ingen som vet vad ett galopphandtag om tyglarna är? Det är lika stabilt som en pinne mellan händerna men man slipper släpa på en pinne eller ett spö som sticker ut åt sidorna.
#11 Jag har provat att rida med både galopphandtag och hoppspö mellan tummarna, men det får mig att känna mig låst och då spänner jag mig bara. Det finns säkert andra som det funkar för, men jag ger de råd som funkar för mig och jag antar att Linjerat tar åt sig av de råd hen tror passar sig bäst.
#12 Självklart!
Idag har jag då försökt att rida utan att röra handen det minsta…och det gick superbra! :D Fick endast en kommentar i början att "stilla med handen!" men sen efter ett tag sa min instruktör istället: "men hörrödu, nu är du ju nästan stilla hela tiden, bra!". Hästen gick faktiskt mkt bättre än vanligt, men kan också ha berott på att jag red på kandar, kändes lite enklare att vara stilla med det än vanligt träns, samt att hästen kanske går bättre på det.
Men blev iaf superglad över lite framgång med mitt problem, så nu blir det att tänka på handen hela tiden tills stillheten sitter i ryggmärgen! :)
Grattis!
Jag skulle dock råda dig att inte rida med kandar förrän du är säker på att du har full kontroll på dina händer i alla lägen. Själva finessen med kandar är ju att hästen känner de allra minsta små signalerna från handen, och innan man är alldeles säker på att man inte ger några sådana ofrivilligt är det bättre att träna på tränsbett där hästen har lättare att sålla bort "bruset".
Men när man har full kontroll på sina händer är det en underbar känsla att rida på kandar, det blir mer en mental länk än en fysisk. Hästen känner vad du tänker utan att du behöver ta i tygeln, så fin blir kommunikationen.
Så jobba på ett tag till du så kan du snart "telepatera" med din häst!