Vill inte gå in i stallet
Jag har en ponny på foder, jag har haft honom i ca 3 månader nu.
Och de 2 senaste veckorna har han börjat att krångla.
Han vill t.ex inte gå in i stallet, han stegrar och kastar sig bakåt och drar iväg.
Ibland går det jättebra och ibland är det omöjligt.
Är det någon som har några tips/övingar så att jag kan få honom att sluta med det här, för det är inte kul. Speciellt inte när man är ensam i stallet och ingen kan hjälpa till.

Vad har han lämnat och vad möter han i stallet?
Har han fått lämna kompisarna i hagen, får vara ensam i stallet, blir uppställd i gången på en gån gutan att få gå in i sin box och kissa eller äta något gott ur krubban?
Mitt bästa tips är att släppa hästen i boxen när man tagit in den, låta den få något gott i krubban och möjlighet att kissa. Då brukar hästar vilja komma med en in och det är trevligt att sköta om dem.
Kanske testar han dig? Har du ändrat dig i sättet du hanterar honom på?
Hästar är väldigt känsliga för sinnesstämmningar, har det inträffat något som gör dig osäker i hans närhet så plockar han upp på det omedelbart.
Annars så är det inte speciellt konstigt att hästar ogillar att vara ensamma i stallet, man får helt enkelt antingen säga ifrån på skarpen, eller använda lock och pock, beroende på häst och situation.
Det finns en he del trådar här med tips på hur man lastar en ovillig häst, låter som att han har samma beteende fast med stallet. Så kolla där och på ponnyakutens lösning för hästar som inte vill gå in i transporten så blir det nog bra.
Viktigt att inte göra någon stor grej av det utan tålmodigt och konsekvent ta en bit i taget. Ha fokus på att han ska lyssna på dig, inte tänka på stalldörren.
Lycka till!
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"