Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3596 ggr
Opptimisten
1

Geggiga ben

Hej alla ni där ut som har geggiga hagar. Hur skyddar ni hästens ben får all gegga? jag funderade på att linda hästarna innan de får gå ut, men vad vet ni andra om sånt här?? eller gör ni ingenting??

Hälsningar

Optimisten.

MillaJ
7

Linda benen för att skydda mot lera är ingen bra idé. Lindorna blir blöta och skitiga = stor risk för fukteksem, mugg, skav osv.

Bästa är att grusa de värsta ställena i hagen. Och har man lerigt får man antingen spola benen eller borsta bort leran när den torkat.

Zaphix
17

Brukar paketera in hästens ben i plastfolie innan han får komma ut. Inte bara benen faktiskt, utan hela hästen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Stallmima
0

#2  Det blir mycke plastfolie varje dag hahahahaha   Flört

mandyosv
0

Stackars häst som får stå i en geggig hage, hoppas inte hela hagen är sådan för då får du byta :)

Hagen mina ponnys går i nu är geggig vid ingången, men inte resten av hagen. Så de torkar ju efter ett tag eftersom de såklart inte står vid ingången hela dagarna.

En häst i en hage med gegga utan chans att stå torrt är aldrig okej tycker jag :)

Jag spolar av benen när de kommer in eller borstar av när det torkat :)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Gullan_J
0

Jag har ju mina 2 i ett tävlingstall, därav inte världens störtst, gräsigaste hagarna direkt. Utan just nu när hagen fått torka upp över sommaren är den geggig just vid ingången, men det kommer inte dröja länge innan hagen är så lerig så att man knappt kan gå där.

Jag sköljer av mina hästars hovar och karleder varje dag. Tror inte att det är så farligt med lite lera i hagen. :) (Men nu har ju jag sån tur så att jag bara kan ställa in mina hästar i en duschspilta och vips är benen avspolade) :)

-Bättre ökänd än okänd

Offbeat
0

Kör på samma som dig #5 har min häst i ett renodlat tävlingsstall där vi bara har tillgång till ganska stora rasthagar men nog är dom geggiga, man får helt enkelt spola av och göra rent så gott man kan de dagar man är där vid/efter insläpp :)

examynia
0

våra hagar är så pass stora så att de är några meter innanför ingången som de är geggigt.. sen så är de gräs å skog å där blir de ingen gegga.. så låter de vara.. kollar ju självklart när han komme rin å borstar osv för att slipa mugg å liknande..

Uss
0

#5 o_o Nej, LITE lera i hagen är inte så farligt, men om det är så mycket lera att du knappt kan gå där så är det inte särskilt bra. Lera torkar ut hovarna, och fukten luckrar upp så det blir en bra inkörsport för bakterier med mugg, rasp och div. rötor i hovarna som sannolik följd… Fråga din hovslagare vad hen tycker om leriga hagar ;D

Vi har oxå stått i sådana stall, på värsta stället gick leran vid ingången upp till carpus (eller mer, hästarna stannade en bit ifrån och vi fick öppna så de kunde springa igenom, hade de stannat hade de väl sjunkit ännu djupare). Min pålle har dåliga hovar som det är, så leriga hagar går fetbort!

Sarah
0

Om jag inte är helt ute och cyklar så står det väl i djurskyddslagen att hästar inte får stå i hagar som bara är lera…

CelsiusT
0

#9 Har något vagt minne om det också. Men kan inte svära på det.

Vi har inte leriga hagar. Den hage dom går i nu har vi en grusväg som går tvärs igenom (från ingången och till ut/ingången på andra sidan hagen). Så vi har ingen gegga vid insläppet utan det är torrt och fint där Däremot så kan det ibland bli lite geggigt där det är gräs, men då går hästarna dit självmant. Det blir högst geggigt upp till kotan och hsätarna står inte i det hela tiden utan det är ibland på viss ställen som dom sjunker ner.

Den andra vinterhagen har vi in/utsläpp genom en grusfålla så där är också grus in i hagen vid ingången och det är även där dom får mat. Övriga hagen blir dock geggig men det går inte över kotan, mer än något enstaka ställe kanske. I andra änden av hagen har dom en gräsväg som går längs med hela hagen och där blir heller aldrig geggigt.

När jag tar in dom och dom är geggiga på benen så har jag spolspilta som jag ändå passerar ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

#9 Det hoppas jag verkligen inte att det finns krav på, för hur sjutton ska man klara av en lerfri hage på en lösdrift i detta regnande? Vi har ändå en mycket kuperad hage med mindre berg som de kan gå upp på om de vill. Lördriften/ligghallen är visserligen torr men där vill de inte gå in.

Idag när jag skulle lägga ut fodret som skall räcka under natten, var en stor del av hagen under vatten. Det har fullkomligt öst ner så vattnet hinner inte rinna undan. Jag ska ta kort i morgon om det fortfarande är lika blött. (Om det öser ner regn hela natten också som det har gjort under större delen av dagen lär det vara lika blött som nu)

CelsiusT
1

#11 Väta är inte bra för hästens hovar och ben och en häst ska inte behöva stå i djupt leriga hagar. I en lösdrift måste du ha en torr liggplats, så om inte annat så kan dom gå dit för att söka sig bort från vätan, men du ska ändå inte ha djupt leriga hagar. Alternativt får man faktiskt se till att grusa upp delar av hagen så att det alltid finns torra platser för hästarna att vara på. Ett annat alternativ är ju att dränera hagen, egentligen inte så svårt och det gör mkt gott. Tänk också på att enligt ny lag (aug2010) så måste hästarna ha möjlighet att röra sig fritt i alla sina gångarter, och det utan risker. Alltså måste hästarna ha en bra yta att röra sig på som bjuder in till en galopp, vilket djup lerhage inte är.

Det står på jordbruksverkets hemsida såhär: Där marken belastas hårt av hästar ska den vara dränerad eller naturligt ha motsvarande egenskap. Källa

Här är en artikel om två hästägare som fick order från länstyrelsen att dränera sin hage till hästarna.

Peppe
0

där min häst står är det typ sandmarker så vattnet rinner lätt undan = inte lerigt. alltså sandmark med gräs på Glad + stora hagar

Stod på en anläggning ett tag med små rastrutor, snacka om lera Obestämd

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
0

#12 Självklart kan de gå in i ligghallen om de vill och självklart är den torr. Men de står inte där! Vi har ju bara små ponnysar men även om hagen är stor och kuperad med stenpartier så dagar som igår finns bara inte ett enda ställe utanför ligghallen som inte är lerig.

I morse var det dock inte lika mycket vatten som det var igår kväll, men lerigt lär det vara tills det fryser på. De besiktningsmänn som varit här och kollat hagarna hade inget att säga om detta då de bara konstaterade att "alla" hagar ser ut så just nu. Lerfritt tror jag inte ens det blir i sandade hagar.  Vi har vara hagar på mycket gamla hagmarker vilket naturligtvis innehåller lera.

CelsiusT
0

#14 Jo, men det är såklart olika hur dom bedömer och sedan är det såklart svårt med en sådan bedömningsfråga som det här är. Men såkalrt blir det ju lerigt när det är sådant här väder, men hästar ska ha möjlighet att inte stå i djup lera hela dagarna. Dom ska också ha möjlighet att röra sig fritt i alla sina gångarter, djupa lerhagar tillåter inte det. Sandhagar kan abslut också bli geggiga, men inte så att dom står med lera upp till knäna. Det har vi inte här och vi har inte ens sandmarker.

Tusen
0

#15 Nej, Inte står de med lera upp till knäna men lera finns ju i hagen eftersom det är en hage på lerjord. Men visst kan de stå i lösdriften eller på berget omde skulle vilja. Sen tror jag inte man menar att hästen måste galoppera varje dag för att hagen skall anses vara okej. Hagen är stor och det är små hästar, tre vuxna och två föl, så om det bara slutar regna så är det nog inga problem. Men detta eviga regnande. Det verkar aldrig ta slut. Rynkar på näsan Man får hoppas att det blir en kall vinter i år så hagarna fryser till.

CelsiusT
0

#16 Dom måste såklart inte galoppera. Men dom ska ha möjlighet till det. Det har inte bara att göra med hur långt staketet är, det ska även finnas ytrymme och möjlighet att ta en galopp, vilket inte går om hästarna står med lera till knäna. Jag läste någonstans att om man inte har möjlighet att hålla sådan hage så ska man ge dom sådan rastning i paddock/ridhus varje dag.

thilda-
0

vi har fruktansvärt leriga hagar =/ men har än så länge *peppar peppar* inte fått nån med mugg än.. vi borstar hovar och karleder när leran har torkat och på min ponny så har jag sprutat glansmedel så det åker av skit lätt! <3

Sarah
0

Ni som har leriga lösdriftshagar, har de vilat under sommaren? Våra lösdriftshagar är mer eller mindre torra, trotts allt regn. Det är jättestora hagar och hästarna sliter inte på samma ställe hela tiden, plus att de satt sig under sommaren. Har så pass mycket bete kvar i hagarna att det håller på plats. Övriga hagar är bara lite leriga vid grinden.

Tusen
0

#19 Våra lösdriftshagar brukar stå tomma mellan maj och september. Men i år har vi fått föl så den stod inte tom förrän i slutet av juni.

Jag tror inte att vår hage på något vis är för liten för den lilla flock vi har utan det är snarare det att  hagen är på lerjord och när det har regnat så mycket som det har gjort i år samt att det igår var ett regn som liknade en dusch på maximalt vattentillflöde, så hinner inte vattnet undan helt enkelt.

Lera upp till knäna har de definitivt inte, men lerig är hagen. Det blir väl alla lerhagar?

Vatten och foder står på de torraste ställena och de har som sagt både ligghallen och berget där de kan stå om de vill. Men blöta är de nästan hela tiden eftersom det regnar konstant. Fast de är inte blöta in på skinnet då de inte fryser.

[Allliii]
0

Vi har mycket lera, sjöar, åar, skogskärr och allt möjligt i våra hagar så det finns absolut inget att göra i mitt fall, jag har en brun häst med vita strumpor så det är lite jobbigt nu på vintern men om jag ska iväg med henne tvättar jag och badar alltid hela henne men när jag bara ska rida ut eller rida hemma i padocken så struntar jag i det ;) Bara jag och ev. ridkompisen som ser det ändå xD

Brollan1
0

Lerigt blir det ju alltid när det regnar men hagen skall vara så stor att hästarna kan ta sig upp på fast mark i hagen, om dom inte kan det så är det för liten hage eller för många hästar för att marken skall hålla. Om sedan hästarna "vill" ställa sig i leran så är det ju deras sak men dom skall åtminstone ha ett val. Ser ställen där dom går i lera upp över kotorna hela tiden, inte undra på att mugg florerar.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

kaka1234567
0

Det kan va svårt att dreneta en skogs hagenmem det går :)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
0

Våra hagar måste då verkligen vara tillräckliga då eftersom vi aldrig råkat ut för mugg. (Samma hagar i 15 år) De är nästan aldrig leriga om benen heller trots att det är lerigt i hagen.

Uss
0

#21 Det är ju inte bara för utseendet som man vill ha bort leran. Lera är ju små, små partiklar av "stenmaterial" så ska de ha något på sig där de varit leriga måste den tas bort (spola eller borsta nooga)

Gronstedt
0

Framför allt är det viktigt att leran inte får torka på och suga åt sig fukt från hovarna. Lite torr lera i pälsen gör mindre.

Aribigga
1

Min ponny har hovskägg som skyddar karlederna från den värsta leran. Trots leriga passager har han aldrig haft mugg.

lurvponnyn.vimeddjur.se