Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 12643 ggr
eemiliaa
0

kornkross

tänkte bara höra lite, hur många av er ger era hästar kornkross? ni som gör det varför gör ni det? vad är det bra för osv, och vart köper ni det? hur mycket ger ni era hästar?

och ni som inte ger, eller kankse inte gillar det. så vill jag gärna veta varför. :)

Praefatio
0

Kornkross är ganska likt havre näringsmässigt, men sägs vara mer hullgivande än havre. Används ofta till hästar vars ägare skulle givit havre, men som inte riktigt tål havre. En del hästar blir ju väldigt heta på havre, korn brukar vara bättre. Korn är inte, som många tror, lugnande.

Korn dammar dock mycket, dåligt för allergihästar. Likaså är det dåligt för hästar med kolik, fång och dylikt eftersom det innehåller en hel del stärkelse. En tunn häst med sådana problem mår bättre av lucern, Många (inklusive jag) är av övertygelsen att vanliga ridhästar inte ska ha säd överhuvudtaget utan att tunna hästar ska ges lucern.

Korn måste krossas för att hästen ska ta tillvara på det. Krossat korn härsknar relativt fort så man får vara försiktig. Helst ska det ges nykrossat, men en kross kostar många tusen.

Jag ger det inte, trots att jag har en häst som lätt faller ur och blir tunn. För många nackdelar.

Gullan_J
1

Jag ger mina hästar kornkross. Ger det till 5åringen (russ) för att hon gör av med så mycket just nu. (Träningar, tävlingar osv) men när hon inte anstränger sig så mycket minskar jag på kornen. Halvblodet ger jag max lucern men han magrar nu när han fäller sommarpälsen och sen över vintern och även på våren. Så att han behöver kornkross. Det är bara på sommaren som mina inte får kornkross även om russet ibland bara får 1 deciliter. Halvblodet får en hel kåsa (ca 5 dl) och ponnyn allt från 1 dl till 4/5 dl)

-Bättre ökänd än okänd

Faradiba
0

Jag ger en del av mina korn, både russ och ardenner. De får även lusern, betfor och kli. Det går att göra en foderstat även om man inte har de exakta analyserna, för att se hur man ligger till på ett ungefär. Ger en lite riktimärken iaf.

All säd som krossas tappar sitt näringsvärde rätt fort så tillgång till kross är att rekomendera. Jag köpte en egen kross för några hundra av en grannbonde. Inte den snyggaste men den fungerar kanon. Glad

Tusen
0

Vi ger en av våra sju hästar korn. Det är ett russ som just nu går med föl och för att hon ska äta upp all lucern hon får, behöver hon ha något som "smakar gott" också. Hon gillar egentligen inte lucern men om vi blandar ut det med lite annat så brukar det gå ner. Kornet påverkar inte hennes energi lika mycket som havre skulle göra. Hon är hemskt mager och bukig just nu så hon får massor med lucern.Rynkar på näsan (Tyvärr kan hon heller inte motioneras just nu)

eemiliaa
0

tack för alla svar!

anledning till att jag frågar är för att jag har en 4åring som fick bla korn kross av förra ägaren, och av mig får han bara vanligt kraft foder. men han blir så lös i magen av kraften känns det som, även fast jag ger 1 dl när han vilar och 2 dl när han tränas.

men jag funderar på att ta bort kraften helt och eventuellt ge korn kross istället, vad tycker ni om det? hur hade ni gjort?

finns det något man kan ersätta kraften med?

Tusen
1

#5 Får din häst så lite kraftfoder kan den lika gärna vara utan. Vill du ge den nåågot så ge ett äpple eller en morot istället. Det mår din häst förmodligen mycket bättre av.

Praefatio
0

Ja, när du ger då oerhört lite så kan du lika gärna ta bort det helt. Ge något godis istället. Mineraler bör du dock ge. Vitafor (heter det väl? stor, rödvit hink) brukar många hästar tycka är smakligt.

eemiliaa
0

Ja okej, men jag tänkte på det.. han är ju en unghäst, behöver han inte få i sig sånt för att växa osv? eller klarar sig en unghäst på bara grovfoder?

Tusen
1

#Ja, den klarar sig på enbart grovfoder. Vill man kan man ge extra lucern om hästen verkar ovanligt mager. Men ett bra hö räcker även för växande hästar. T.o.m.  tvååringar som tränar och tävlar i trav (som räknas som något av det tuffaste tränings- och tävlingsförhållandena), klarar sig utmärkt med enbart bra hö. Detta har det nyligen forskats på och det kan du läsa mer om på nätet om du är intresserad. Skrattande

Sarah
0

Jag ger inte kraftfoder om jag inte måste, vilket jag inte behöver till ngt av mina halvblod (en unghäst och en vuxen). Grundregeln bör alltd vara att man ger fri tillgång på grovfoder om hästen är smal/ muskelfattig. Sen anvöänder man jraftfoder om det inte räcker. I princip alla hästar klarar sig på grovfoder och lucertillskott (grovfoder det med) om det behövs.

Peppe
1

Nu är ni ute på farligt vatten i den här tråden.

Har du en analys på ditt grovfoder?

Ska man rekomendera endast grovfoder (vilket är det bästa håller jag med om) så bör man även nämna lusern eftersom få höskörder slog väl ut i år och att ingen analys ännu har nämnts, och att rekomendera en viss mineralhink utan att veta ett dyft om vad det är för häst eller värden i grovfodret låter ju inte direkt genomtänkt? Obestämd

Mycket grovfoder har låg proteinhalt i år, en förklaring kan vara att det var så blött i sommar så bönderna kunde inte ta höskörd vid lämplig tidpunkt.

En unghäst klarar sig inte på bara detta. Ett förstahandsval då är att lägga till lusern, eftersom det inte går att överutfodra då det är ett grovfoder.

Ger man lusern så blir Ca/P-kvoten för hög och genast då stämmer det inte att ge vitafors röda mineraler, då den gör kvoten ännu värre! Man måste istället titta på mineraler med en "för låg" kvot, t ex kraffts VITA mineraler.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

tokig
0

Jag haren ponny som haft fång och en ponny som är överviktig + att det är väldigt mycket stärkelse i korn. Så därför förintelsen mina det. Jag har även löst foderstater med hö, lucernhack, potatisprotein och mineraler :)