Min hästs man! Hjälp?
Ska tävla dressyr snart och undrar hur jag ska göra med manen? Hon har kort man typ 15 cm den är lagom tjock och hade varit perfekt att knoppa! MEN om du tänker att du sitter på ryggen då. Det är först rakat vid manken (sen förra ägaren) det har växt ut till typ 2 cm nu. Sen kommer manen på höger sida. Sen är det på vänster sida oxå man men bara hälften så lång som på andra sidan. Förstod nån? ;) Så om man häver över all man åt höger påkrymp det först snaggat, sen "bra" man och sen tjock man :s hur går det att knoppa då? Vill gärna ha ardener flöta men den e väll för kort? :/ vill inte frisera eller tunna ut manen nått då jag drömmer om en lång tjock man
KAn du inte ta en bild? Blir mycket lättare att förstå då. :)
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Super svårt att förstå.. Men vad jag förstod så har din häst manen på båda sidorna och på ena sidan är den kortare? Om så är fallet så kan du fläta hela manen, vanliga flätor och så småning om (med lite slit och tur) så har du manen på en sida, om inte så är det bara att tunna ur den, vet att du inte vill det men det är även ett alternativ. Men vill du göra riktiga knoppar så är nog det ända sättat att tunna ur och klippa manen.
Min häst har man på båda sidorna, riktig tjock ponny man och han är en appaloosa. Men jag gillar det, tycker det är lite charmigt och ger lite karaktär till det hela.
Väljer du att klippa eller tunna ur och du ångrar dig så är det bara lite hår eller tagel.. Det växer ut igen! :)
Visst går det att knoppa den! Borsta över all man på ena sidan och strunta i det snaggade. Är den bara två cm lång märks det knappt.
Om du bor i Stockholmstrakten kanske jag kan hjälpa dig att fläta?
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Det är bara att kamma över all manen på ena sidan och fläta på. När du knoppar så gör det inte så mkt om det är lite olika långt, fläta in det med det lite längre och knoppa ihop. Prova!
Medarbetare på westernridning.ifokus
1# kan absolut göra det om det går att ladda upp bilder från en iPad? 2# du förstod rätt ;) Ja jag provar! :D jo det är ju charmigt! Därför vill jag inte tunna ut då jag inte tävlar så ofta! Men det hade varit kul att vara lite extra fin :) Jo det växer ju ut men såååå sakta på min dam :/ 3# okej :) vad snällt! Men bor långt bort :/ 4# okej vad bra :)
#5 Jag vet inte, du får väl prova ladda upp bilden.
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Okej jag provade förut med en annan bild men provar igen!
Har prov knoppat nu! Det gick okey det var jobbigt men slut resultatet blev hyffsat! Men ska köpa braiding gel oxå så blir det nog bra!