Galoppombyten
Hur lär man hästen att göra galoppombyte?
Jag skulle vilja lära min isis det. Hon kan galoppskänkeln väldigt bra och tar den galopp man ber henne om utan problem. Hon kan också ta galopp från stillastående och så så jag tycker att vi har de förutsättningarna som krävs för att kunna lära hästen galoppombyten också.
Nån som vet?
Jag skulle börja med att galoppera på spåret och vända över, mitt på medellinjen så saktar du av och fattar en ny galopp (den andra galoppen). När det är befäst så går du på och försöker dig på galoppombyten.
Jag förstår hur du menar, problemet är det att jag har ingen egentlig ridbana så jag måste lära den det i terräng. Skulle de helst finnas en åker man kan rida på skulle de hjälpa men nu finns det ingen brukbar.
Går det att lära en häst galoppombyte i terräng alls? Försöker tänka på ett sätt att gå tillväga men kommer inte på nåt vettigt.
Det finns väl nånstans du kan rida lite mer "seriöst"? Nån liten äng, eller bor du mitt inne i urskogen? :P
Sen när ni väl lärt er galoppombyten så är slalom mellan träd i lugn och samlad galopp hur kul som helst :D
Alla åkrar är fyllda med snö nu. Jag har en liten ridbana men ingen som man kan börja träna galoppombyten på, till det är den allt för liten.
Det är just det jag vill, slalom mellan träden!!!!!! Ser så härligt ut när man sett någon göra det!

Hej Sessan.
Finns det inte någon öppen del inne i skogen som är större än din ridbana, så skulle jag göra som följer: rida i hästens "dåliga" galopp runt något/några träd för att sedan räta upp och sedan ge skänkel för den "braiga" galoppen med hästen ställd åt det hållet. Rid sedan runt något/några träd i den nya galoppen. Om du har en mer öppen del, kan du göra som runt träden och tänka dig träden i mitten på varje "volt". Det gjorde jag med det Varmblodet som jag hade på foder för 4 år sedan. Vi hade en äckligt usel ridbana i det ena stallet där den var på bergssluttning där en del berggrund stack upp ur bottenmaterialet.. LYCKA TILL!!!
annars kanske du kan använda dig av någon gren (avbruten som ligger på marken) för att byta galopp?
Jag tror jag helt enkelt måste vänta lite tills den värsta snön smält. Sen kan jag börja träna med era tips. Får se hur det går, nu vet jag iaf lite hur jag ska gå tillväga. Min stackars isis får vara mattes testkanin till allt