Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 7608 ggr
LinneaG
0

bett till en stark häst

Ja, ni ser ju rubriken..

Vad kan man använda för bett till en stark häst?
Just nu har han ett stång bett i gummi, han tuggar
på det, men ja tänkte byta till tredelat men kan
han tugga ännu mer på det kanske?

Mandysan
0

Hmm vet att många kör med pessoabett till deras starka hästar. En fördel till dom betten är att dom går att "ställa in" så att du kan byta tex när du rider ut. En annan tjej kör med jaktkandar. Jag vet dock inte hur det funkar riktigt:/

Hästar brukar tugga mycket på gummibett så det funkar kanske att byta om du tycker att det är störande.

LinneaG
0

pessoabett är det med 3 ringar på varje sida?

Jag har ett sådant, men jag vet inte vart man ska
fästa tyglarna..

Sessan
0

Ja det är ett pessoabett. Ju lägre ring du har tygeln i detsu skarpare blir bettet. När du drar i tygeln har det samma effekt som om du skulle dra i tygeln med händerna lyfta, liksom att du drar rakt uppåt.

Har aldrig varit bra på att förklara…

jen
0

jag bytte till pessoabett på min förra häst(stark fjording), visst, det funkade…

men efter MYCKET ledarskapsövningar och en NY grundutbildning på hästen tog jag bort det och satte dit det gamla vanliga bettet igen Flört  och jag konstaterade att det FINNS inga genvägar i ridningen, utan  det är INLÄRNINGEN som  man behöver nöta på….  Jag vet ju inte om det är så för dig, men så tycker jag.

LinneaG
0

#3 förstår vad du menar! =)

#4 vad kan man göra för att få honom snällare
i munnen. Han stannar ju om man travar osv.
Men det är när man ska svänga eller bara gå runt
ett varv på stället, det är då han inte lyssnar, vägrar
att gå dit jag vill att han ska gå. För att få honom att
gå så måste jag verkligen ta i..

jen
0

5# jag lärde henne att gå undan för tryck,

när jag svänger åt vänster är min tyngd åt vänster , sitter tyngre påmitt högra sittben, lägger an tygeln mot hästens hals på höger sida och förstärker med mitt högra knäet. så fort pållen gör rätt så ger man eftergift som blir belöningen dvs trycket upphör.

innan har jag lärt henne detta från marken att gå undan för tryck.

emsems
0

3delat bett är ju snällt för hästen, alltså det är inte skarpare, så det hjälper nog inte direkt… testa pessoa eller hackamore eller så. lycka till

Kiara
0

Jag tror att hästen inte riktigt förstår dig, det är ju faktiskt så att hästen måste lära sig att bli riden också. Något som vi ofta glömmer och då överför till att hästen är "dum". När du ska svänga då sätter du er lite i obalans och det vill hästen undvika.

Ett tredelat bett som ligger bra i munnen skulle jag rekommendera. Sen skulle jag, ta stora övertydliga ledande tygeltag och verkligen visa honom vägen. Så fort han flyttar sig lite åt det håll jag vill så skulle jag berömma och låta honom gå några steg rakt fram.

Att byta till ett skarpare bett det ökar bara våldet och avtrubbar hästen bara ännu mer. Du har inte fått hästen att förstå och det är när hästen förstår som han har möjlighet att utföra vad du ber den om.

Man ska alltid leta efter den snällaste vägen att visa hästen vad men vill att den ska utföra för då får du en häst som litar på dig. Ger du hästen ett skarpare bett då ger du också hästen smärta och vem litar på den som utsätter än för obehag. Ge hästen tid och tålamod och förutsätt att om hästen inte lyder då förstår den inte heller utan du får förklara en gång till och berömma när den gör det minsta lilla rätt.

Linda
0

#8 Absolut!

emsems
0

precis som kiara säger, testa istället att rida annars. ta hjälp av instruktör om du inte vet vad du ska göra.

Tinka
0

Jag är absolut inget proffs när det gäller bett och det finns säkert fler här som kan mer. Jag har provat mig fram med alla möjliga variationer ett tag såg han ut som en "julgran" med alla hjälpmedel jag försökte mig på. Det slutade med att jag plockade av det mesta köpte mig ett eggbett som oxå räkans till dom mildare betten o det funkade, han blev mer orolig med dessa "skarpa" bett . Pessoa bettet har ju en viss hävstångsverkan, fördelen med den är ju att den faktiskt går att använda som ett "vanligt bett, beroendes på var du fäster tygeln, men jag är ingen förespråkare av just pessoa bettet. Sen är det ju så också att bettet blir aldrig skarpare än den hans som håller i tygeln.

Kiara krev ett bra inlägg…

Tummelisa
0

Jag håller med Kiara om att du ska prova ett 3-delat bett. De finns ju även i syntet.

# 5 såg att du skrev att hästen var svår att svänga. Min ena häst var oxå det när jag hade ett rakt bett på henne. Det är svårare att böja, ställa och ta ledande tygeltag med ett rakt bett. Så det problemet kan bero på bettet och inte på hästen.

LinneaG
0

#12 - okie, jag ska byta bett på onsdag o se hur det går.
Jag tycker inte att det borde bero på hästen då han
är väl utbildad och att han alltid lyssnar när man ska stanna.

Rabea70
0

Hmm…ifall du inte ens vet vart ringarna ska sitta skulel jag knappast rekommendera ett sånt starkt bett som pessoa…ett sådant dåligt bett. Ett tips, rid bort problemet med lydnad och dressyr istället för att slänga på ett skarpare bett. Det löser inga problem.

Tummelisa
0

Ett litet råd till ang Pessoa bett. Om en häst har svårt att "våga" ta stöd på tygeln så ska man undvika att använda pessoa bett. Enligt uppgifter jag fick när jag gick bettillpassningskurs sa man där att den sortens bett gärna blir lite fladdriga om man sätter tyglen i någon av de små ringarna. För att få de stabila kunde man ha en rem under hakan, men då får man en ännu skarpare effekt. Jag rekomenderar att du testar ett vanligt 3 delat bett till att börja med och räkna med lite tillvänjningstid med ett nytt bett.

LinneaG
0

Okie, jag har ett vanligt tvådelat tränsbett, ett eggbett,
ett tredelat, ett pessoabett, ett stigbett o ett stångbett i gummi.

Jag tänkte att ja kanske ska prova med hackamoor något?
Men nu börjar jag med tredelat..

Sessan
0

Jag har ett tredelat till min isis och det fungerar perfekt.

Vad jag har förstått så är tredelat bett snällare mot hästens mun men ändå tydligare/skarpare än ett vanligt tvådelat.

nalleballe86
0

Jag hade pessoabett till min stora häst ett tag för jag orkade inte hålla honom. När vi upptäckte att han hade ont i korsryggen ( som tur att jag upptäckte det) och behandlade honom mot det så gick det bra att rida honom med ett vanligt tredelat bett och med lösa tyglar. Numera rider jag bara på Myler för han går kanon på det.

Passade på när Ekohallen hade utförsäljning att köpa Myler till alla tränsen. De brukar kosta mellan 500-1100:- st men Eko sålde dom för ca 200:-/st

elin
0

har hört att pessoabett trycker sönder lanarna

/Elin

[slo]
0

Jag gillar inte pessoa, hellre pelham. Vilket iofs är skarpare, men jag trivs bättre med stång, och det har dom hästarna jag ridit på gjort också.

Tycker du borde rida för någon tränare och diskutera saken med denne :)

jen
0

#8 MYCKET bra skrivet =)

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag bytte till tredelat bett igår när vi red. Men han ville fortfarande
inte svänga. Kan det bero på något eller är han bara okänslig?