Rida igång?
Hej :)
Jag ska börja rida igång en häst som inte har gått så mycket tidigare.
Vad ska jag tänka på? Hur länge och i vilka gångarter bör jag rida?
Mvh Linnea
Tänkte på hur (ungefär) länge jag ska skritta innan jag kan börja trava och sedan galoppera?
Mvh Linnea
Man brukar säga att efter 1-2 månader ska man skritta dom lika länge som dom stått.
Såhär skulle jag gjort
1 mån= skritt i 1½ vecka
2 mån= skritt 2 veckor
3 mån= skritt 2½ veckor
4, 5, 6 mån osv= skritt i 3 veckor.
Och sen skulle jag börja trava och mjuka upp i ca 2veckors tid. Men det beror ju på hur hästen känns. Är den pigg och mjuk kanske du kan börja trava försiktigt redan efter 1 vecka? Och galoppen skulle jag börja med efter ca 1 veckas travarbete. :)
-Bättre ökänd än okänd
En häst som vart avstäld länge ska skrittas minst en månad så att den kan sätta god muskulatur. Så minst en månads skritt . Och där kan du börja med en halv timme första veckan och en timme andra 3 veckan 1,5 Tim , ,2 Tim den 4 veckan . Skritt är den mest muskel byggande gångarten där hästen använder alla sina muskler . Så skritta kan du gärna göra lång tid det är så otroligt givande . Och medans du skittar kan du ha bommar framme så kan hästen gå lyfta på benen och finslipa skänkel vikningag , öppnor ,slutor . Och träna ute i skogen det är otroligt nyttigt . Så om någon påstår att det är överdrivet att skritta i minst två månader vet ingenting om hur hästen faktiskt kan sätta bra grundmuskler. . Min kompis fick en otrolig muskelatur på sin häst genom att skritta . Och när hon satt igång i trav och galopp så var de inga problem då hästen hade massa muskler som den orka arbeta med .
#3 Kan instämma där. Jag har ridit barbacka i två månader nu pga att min sadel inte ligger bra längre, och jag behöver spara till den sadel jag vill byta till. Av den anledningen så har det blivit väldigt mycket skritt i skog och mark, har varit noga med att rida mycket i backar och rätt ut i terrängen. I torsdags sa min pappas fru, som inte har sett honom på två-tre månader att "Guuuud, vad fin han har blivit i kroppen! Vilka fina muskler han har fått över rygg och rumpa, vilken förändring!"
Kan tillägga att min häst är rätt svår att hålla hull och muskler på, så för mig är det väldigt tydligt att skritt är en fantastisk gångart, klart underskattad. Jag tycker inte att det är så kul att rida enbart skrittarbete på ridbanan, både jag och hästen tröttnar fort, så för mig har det fungerat bättre att rida ut.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag har också ridigt mycke barbacka min sadel passar inte men nu fick jag höra att jag kan värma om den så att den passar ich vidga dne. Men fick beröm av min utoprovare att ha. Är finn i kroppen och har gjort stora förändringar och de tyder på hur bra han mår lugn fin i sinnet och ser allmänt nöjd ut med livet utstrålar en frisk häst . Och att jag skrittar mäst berömde han , då det är bland de bästa man kan göra .