Värt att vänta?
Hej!
Nu är det så att jag har blivit mer och mer intresserad utav att träna och tävla. Speciellt att ha egen häst! - Absolut min högsta önskan. Varför jag ej får häst är för att vi inte har råd. Jag förstår, det är dyrt med häst. Medans jag bor hemma känns det som ett aldrig.. Så länge vi inte vinner några miljoner förståss ;) Då finns det ju lite alternativ, medryttare eller fodervärd. Jag är just nu medryttare, men det är inga tävlingshästar och får ingen egen frihet med dom. Det jag vill är att ta hand om de själv, ta ansvar. Då passar ju fodervärd, men det var visst också alldeles fördyrt. Då de flesta vill ha ut sina hästar minst ett år framåt och på mina räkningar blir det ca. 50' kr/år.
Sommarhäst finns ju.. Men det är hyffsat långt tills det är sommar.. Och jag vill komma igång nu så att jag kan iallafall tävla små klasser till sommaren! Sen har jag tänkt på någon annan medryttarhäst, men det finns ej många hästar här runtomkring, och isåfall är det små ponnys.
Hur ska jag göra? Vänta tills det kommer upp något om medryttarhäst även om det tar lång tid? Fortsätta att övertala föräldrar om egen häst? ( Mamma har haft egna hästar, stor erfarenhet ) eller ja… HUR?
Jag skulle rösta för att vänta tills det kommer en passande medryttarhäst på marknaden. Kanske du kan söka upp och fråga om du får bli. Det är ju inte säkert att människan med den där klara tävlingshästen riktigt kommit på att det vore skönt att ha en medryttare. Ibland kan det ju faktiskt vara mening i att sätta upp en lapp i stall runt omkring med en beskrivning av dig, vad du kan och vad du söker.
Att ha foderhäst är ju som att ha egen häst med skillnaden at tman inte lägger ut pengar för inköpet och att man kan lämna bort hästen när man inte vill haden längre (köper du så måste du lyckas sälja vilket ju kan ta sin tid). Men annars är ju kostnaden oftast densamma som att äga häst. Har ni inte råd att ha egen häst så har ni troligtvis inte råd att ha en foderhäst heller, tyvärr.
Nästa steg är ju annars att när du flyttar hemmifrån och får ihop en egen ekonomi så kan du ju skaffa dig din tävlingshäst. Det är många som får vänta tills dess. Under tiden kan du ju skaffa dig så mkt kunskap och erfarenhet som möjligt. Och passa på att jobba extra om du kan och se till att SPARA pengarna så kanske du har sparat ihop till inköpspriset sedan när du väl får igång din egna ekonomi, så går det snabbare än att du då ska börja spara ;P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det är inte kul att ställa sig med för höga kostnader så att man ligger på gränsen hela tiden. Bättre att vänta då, hur lockande det än må vara.

En tanke som bara slog mig om man rider på ridskola och man är duktig och visar ambition och tävlingsanda så kanske man kan få tävla på deras hästar :) De brukar ju själva ha klubbtävlingar och vissa har kanske lag (som inte bara är privatryttare) som också åker ut och tävlar.
Kan kanske vara en lösning tills det dyker fram en lämplig medryttar häst :)
Carpe diem!
#3 Tyvärr är det inte så på alla ridskolor. Här t.ex. har vi tre ridskolor. Endast en av dessa låter sina lektionsryttare rida och tävla på ridskolehästarna. De andra har väldigt lite med den varan.
#4 Jo men man kan alltid kolla upp hur det är på ridklubbarna i sitt område.
#5 Självklart
#1: Tack för din fina tanke. Ja.. har ju en kompis med hästar men en utav deras hästar har redan en medryttare. Men hon sa att om denhär medryttaren "slutar" så kan jag få. Men då jag red hos någon annan i förrgår får jag visst inte mer… Hon ba: "Du.. jag ånga mig, du får inte honom".. :S Har samt en annan i klassen med hästar, men de bor en bit härifrån.
#3: Ja, tyvärr vet jag bara en ridskola i närheten. Hon har dock bara gamla hästar som ej går o tävla med.
#7 men det måste ju inte vara någon du känner. Fråga runt i olika stall, sätt upp lapp i affären, sätt upp lapp i olika stall osv.
#7 men det måste ju inte vara någon du känner. Fråga runt i olika stall, sätt upp lapp i affären, sätt upp lapp i olika stall osv.