Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3009 ggr
Gullan_J
0

Bett frågor

Hej! Jag har några frågor om några bett:

* Vad har Waterford för funktion?

*Jag har köp mig ett rakt tränsbett till min ponny, men när jag läste om de bettet på internet så läste jag att det inte ger särskilt mycket tungfrihet. Min ponny behöver tungfrihet tror jag. Borde jag prova rida henne på de eller är de bara att skicka tillbaka? (Har hört att ja, alla som provat de är supernöjd!)

*Hon har ett 2 delat tränsbett och ett 3 delat med lite tungfrihet. Det 2 delade gillar hon inte och de 3 delade funkar väll. Men hon leker med bettet, biter på de och kastar med huvet (ibland). Men hon suger även på betten.  Kan detta vara för att hon känner att hon inte får nog med tungfrihet?

Tacksam för svar :)

(Ponnyn är en nyfylld 5åring så det kanske beror på de att hon inte riktigt "gillar" betten? Jag har prövar hackamore men jag gillar verkligen inte det och även ett bettlöst utan skänklar men har man en unghäst som gärna vill galoppera och bocka ute så har man… =)

-Bättre ökänd än okänd

Offbeat
1

Det är jättesvårt att ge tips om bett tycker jag, det bästa är att prova, Waterforbettet är femdelat och hindrar hästen från att bita fast i bettet, men brytpunkterna kommer hamna på lanerna där hästen är känslig och då kan nypas/skava. Alltså inget bett jag skulle använda varje dag. Men kanske någon gång ibland när man känner att hästen ligger på lite väl eller om den blir stark ute så kan man ju ha det när man rider ut.

Det raka bettet tycker jag du ska prova om du känner att varken två eller tredelat är riktigt 100% Varför tror du hästen behöver tungfriheten? Frågar endast av nyfkenhet på hur du kommit fram till detta. Tänkt på att mycket/stor tungfrihet istället kan leda till att bettet trycker hästen i gommen.

Som sagt bett är väldigt svårt men hoppas detta var svar på några frågor, personligen gillar jag tredelade bett bäst. Har du ett smalt eller tjockt nu? Stora, små, fasta eller lösa ringar? Såna småsaker kan göra stor skillnad i en känslig hästmun!

Gullan_J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Jag vet inte riktigt, har bara fått den  känslan. Hon liksom biter i bettet, kastar (lite) med huvet ibland (men endast ute och det tror jag kan bero på att ute tycker hon att de är lika bra att plocka av hela tränset och galoppera gärnet :P). Hon biter inte tag i bettet utan mer går och tuggar på de. Detta är mest med det 2 delade men ibland med de 3 delade med.

2 delade bettet är det jag red in henne med och är lite smalare än normalt. Fasta ringar.

3 delade är normaltjockt med lite tungfrihet i mittdelen. Fasta ringar.

Bilden är på 3 delade bettet. Båda är i det matrialet.

Och nya bettet är ett normal tjockt Horse power bett från hööks med fasta ringar.

Alla ringarna är normalstora kan jag även tillägga. =)

-Bättre ökänd än okänd