Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettislandshästar
Läst 3784 ggr
Maja
0

Islandshingstar!

Ni här som har islandshästar:

Vem är eran häst efter? Hur är den i lynne, exteriör, steg etc. Har den eksem? :) Berätta! ;)

gejsa
0

Har ju en snart 4 årig islänning. Är sutten på 4 ggr i somras. Det gick jättebra. Han är valack. Har tyvärr fått eksem som 1 åring. Men har ett bra medel som hjälper honom så han slipper eksemtäcket iaf. Förra sommaren kliade han inte av sig varken man eller svans.

Stegen är bra i hagen vet ej hur han blir som riden. Är jättefin i kroppen ca 135 cm hög. Mörkbrun men inslag av lite rött i man och svans. Stoet är tjuvbetäckt. Hingsten kom in i hagen. Så hingsten var inte godkänd än så han har inga papper nu. Har registrerat honom i passet som okänd härstamning och ponny.

Maja
0

Okej, han låter jättefin! :D Men det är synd att han fick eksem.. :( Hade stoet/hingsten det?

gejsa
0

Nej varken stoet eller hingsten hade det. Grannen köpte en halvsyster till min. Samma pappa men hon har inte eksem. Man undrar ju eg hur dom får det. Han var borta på bete hela sommaren. När han kom hem fick han gå på bete hos mig. Sedan började jag fodra upp honom eftersom han var så tunn med Krafft Protein. Tog det relativt försiktigt men efter ca 2-3 v började han att klia sig. Det kan ju redan ha varit på väg men konstigt är det ju. Folk som är duktiga på isisar säger ju att protein inte kan göra så att dom får eksem. Men det verkade ju vara så i det här fallet.

gejsa
0

Vad har du själv förresten?

Maja
0

Jag har ingen islänning, tyvärr, utan hjälper till på lite olika ställen + att jag rider på ridskola med enbart islandshästar! ;)

Var din hästs pappa importerad från Island? Vet du om hans/stoets föräldrar hade eksem? Det är ju ganska vanligt att hästarna ärver sitt eksem (en av anledningarna till att eksemhingstar inte får användas inom aveln här i Sverige).

Det finns ju många varitanter av eksemet och jag har fått besvarat att även hästar på Island har eksem (!), men då är det inte exakt samma typ som de svenska hästarna har. De Islandslevande hästarna med eksem har i stort sett samma symptom som eksemhästar här i Sverige.

I stallet där jag brukar hålla till så har vi en islandsvalack som importerades. Hans ägarinna var mycket noggrann med att skydda honom på sommaren för att förhindra att eksemet skulle bryta ut. Han fick bära täcke och hon tog in honom om det var för mycket insekter i luften/solen brände. Han hade inte visat minsta symptom på flera år och hon trodde att han var en "eksemfri" häst, men efter tio år bröt det ut, så man kan aldrig vara säker på om hästen har eksem eller inte.

Forskarna håller nu på att ta reda på om eksemet bara finns hos vissa släkter, men det tar tid.. ;) Det kan bero på att du gav hästen protein, men det behöver ju inte vara det. :) Det finns ju som sagt väldigt många olika sorters eksem.

Den här sidan är väldigt bra att läsa: http://frostimport.com/eksem_parasit.htm

Haha.. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om eksem, men ingen skulle orka läsa.. :P Närå, men det finns så mycket att säga!

gejsa
0

Jag har pratat eller rättare sagt mejlat med en stor uppfödare på islänningar och hon säger att det inte berodde på proteinet. FAst jag vill tro det eftersom det kom då. Men hon sa att det säkert låg latent och bara väntade på att bryta ut. Hans farfar var visst importerad sa hon. Han hade visst både dålig mage och eksem tror jag hon skrev. Men hans pappa har inte eksem. Jag var där på hösten och tittade på min lilla då. Han hade varken täcke eller avskavd man eller svans.

Atli heter hans morfar. Atlis farfar heter Snaefaxi och han gav tydligen både eksem och kvickdrag.

Atli hade tyligen känslig mage och är efter Hrafn 802. Hrafns far hade både eksem och kvickdrag. Allt enl henne. Så han hade ju lite att brås på. Vilket jag inte visste då när jag köpte honom.

Maja
0

Hrafn frá Holtsmúla (om det är han) är riktigt fin! När du berättar om släkten så kan det ju kanske vara ett samband mellan det och proteinet? :P

gejsa
0

Finns kansker fler Hrafn? Eftersom den jag menade heter 802 efteråt? Har ingen aning faktist. Men troligtvis låg det väl latent iaf. Det  är ju magen som är dålig när man får eksem säger dom som vet. Så han fick ju rent foderbyte fast det bara var gräs och sedan protein av mig. Andra mygg har vi kanske mot där han var. Ja, eksem är ju outforskat. Ingen vet ju eg varför den kommer på vissa hästar och inte.

Maja
0

Ja, han heter Hrafn 802 frá Holtsmúla. Hm.. Ja, men det låter som om din valack inte hade den värsta typen av eksem, med tanke på att det räcker med salvan, och det är ju tur! :)

Jag hittade det här om Snæfaxi :

Snæfaxi 663 frá Páfastödum

Snæfaxi, der ligeledes er kendt med efternavnet Mælifelli, blev født i 1963 og blev bygningsbedømt med 7,80 i 1969. Han er aldrig fuldkåret på Island, men blev alligevel optaget i stambogen, som man gjorde ind imellem dengang. Snæfaxi's afstamning er blandet med lidt Kirkjubæ og Svadastadir nogle generationer tilbage, men uden kendte heste i de første par led. Han blev eksporteret til Sverige, hvor han har været brugt i avlen i mange år. Udover Hrafn har Snæfaxi ikke avlet deciderede topheste, selvom der dog er kommet enkelte hingste frem efter ham både på Island og i Sverige.

De importerade Kirkjubæ-hästar jag känner har alla eksem..

gejsa
0

Nej, han har lindrig eksem. Tror att det är den här nya salvan som gör det. För det var värre första året. Fast jag hade tillgång till salvan direkt.

Alex
0

Islandshästen jag hyr heter Þerna frá Hjálmholti och har lindrigt eksem. Eller egentligen inte synligt eksem, men hon kliar sig. Så det är täcke och smörja som gäller. Hon har väldigt fin stam på pappas sida, är efter Þorri frá Þúfu (e: Orri frá Þúfu) men något mindre fin på mammas. Mamma heter Bleik-Blesa frá Hjálmholti och är efter Bleikur frá Uxahrygg II. Hon har väldigt bra lynne, är turhäst så det säger väl rätt mycket. Men fortfarande en väldigt pigg och busig liten flicka. Hon har väldigt kort steg, men fina lyft (vilket antagligen hjälper till och gör stegen kortare). När hon importerades från Island som 5-åring var hon naturtöltare och kunde inte trava, så det lärde hennes första ägare henne. Hon kan fortfarande vara lite osäker på traven, i alla fall när man ställer krav och inte bara låter henne 'springa på' som de ofta gör på turer. Men vi tränar på det. :) Tölten fungerar väldigt bra efter lite träning, tyvärr kan ju en del förstöras av turerna då hon är så snäll och ofta får bära lite mindre rutinerade ryttare på ryggen. Men med en duktig ryttare kan hon vara riktigt snygg. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på henne laddar jag upp här också. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sagafrahaeli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ingen egen häst men sköter två stycken som praktiskt taget är mina egna.

Först Saga frá Hæli, rödblack, e. Fáfnir frá Fagranesi (Samma pappa som Jóhann R. Skúlasons Fengur frá Íbishóli (vinnare i T1 på VM -99) och u. Birta frá Hæli.   Saga är 16 år i år och vi köpte henne från Foje Hof 2004. Då hade hon gått på turridning i hela sitt liv, både på Island och en sommar här i Sverige. Man kanske tycker att en turridningshäst ska tölta som en klocka men det visste nog inte Saga för hon kunde inte ta ett rent steg!! Men nu efter 2 år ska hon börja tävla på allvar i femgång o T1

"Min" andra häst heter Mánadis från Skogsdala är fux (hästen i mitten) och är 2 år i maj. Hon är e. Dugur frá Minni-Borg´och u. Gæfa frá Njálsstöðum (den första islänningen jag verkligen red på!)  Mánadis ska, om allt går som det är tänkt, ta mig till SM!!Oskyldig

/Jenny