Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: stallet
Läst 10148 ggr
MidnightLight
1

Bygga om ladugård till stall

Funderar på att bygga om en gamal ko ladugård till stall och undrar om det är någon av er som gjort det, och vad har det kostat?

Det jag vet nu som måste göras är att öka ut takhöjden och lägga golv…

Visa gärna före och efter bilder om ni har?!

Linnea
0

Kostnad beror helt på hur stort det är och hur många boxar du ska ha mm. Har själv byggt om till stall men det var ett litet bygge för två hästar där vi kunde återanvända en del grejer som redan fanns på gården.

Skynda långsamt så går det fortare.

CelsiusT
0

En stor kostnad är ju även hurivida det fungerar att bara lyfta taket, eller kanske tom riva det. är taket som ska vara över stallet fritt så att det går att lyfta eller måste ladans stomme byggas om?

Sådant som gör skillnad i kostnaden är också hur mkt du kan göra själv, hur mkt du behöver köpa eller om du kan hitta billigt/byta till dig eller kanske tom hitta saker på gården som kan återanvändas till bygget.

Tror det är svårt att jämföra sånt. Jag har varit med och byggt om men det kostade i princp bara lite virke, takhöjden var precis att den klarade sig när vi bilat ut golvet. Hade vi behövs lyfta taket hade det nog inte blivit av för det ingick förmkt i konstruktionen av stommen till ladan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Aribigga
0

Vet någon prisskillnaden för att lyfta taken mot att gräva ner golvet en meter?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Linnea
1

#3 Beror ju helt på hur taket ser ut och gräver man ut golvet måste man antagligen gjuta nytt för grunden är ju knappast över en meter hög.

När vi byggde om vårt så fanns det ett innertak som vi tog bort, detta använde vi sen till att bygga ett vindskydd. De takbjälkar som innertaket suttit på fick vi ta bort och ersatte dom med rejäla reglar längre upp.

Taket blev faktiskt i lägsta laget för den stora hästen under vissa erioder eftersom dom stod på permanentbädd, så veckorna innan den skulle ut så var det lite väl lågt men det var mest i kanterna och det var aldrig att han slog i huvudet elller så, långt ifrån. Dessutom var dom inte så mycket i stallet, speciellt inte sista vintern då dom kunde gå ut på baksidan i den lilla hagen så då blev det lösdrift istället.

Skynda långsamt så går det fortare.

Aribigga
0

#4 Sant tänkte inte på att grunden förmodligen inte är så djup. Taket kommer förmodligen behöva renoveras i vilket fall så när det är dags blir det väl att höja det då antar jag.

Ersatte ni det gamla innertaket eller tog ni bort det helt så ni har tak upp i nock så att säga?

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
0

#5 Man kan ju ta det befintliga taket och bara höja upp det. Om det sitter smidigt till så tror jag det är det som blir billigast i längden.

Aribigga
0

#6 Bjälkarna sitter för lågt, så man kommer att behöva höja dem med. Hellst utan att hela byggnaden rasar Flört

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
0

#7 Jo men man får isf stabilisera upp och sedan höja med bjälkarna när du höjer taket. Frågan är bara hur taket ligger och hur stort det är, ligger det över flera rum eller bara ett rum, mellan hur många takstolar osv. Be någon kunnig att titta på det. Det kan se ut som ett hästjobb för en okunnig men egentligen vara relativt simpelt om man vet vad man pysslar med.

Mantissa
0

Om det är en normal takkonstruktion så kan du riva innertaket och isolera (om du vill ha varmstall) upp mot knocken. Då blir det rymmligt!

Aribigga
0

#8 Jo det blir att ta ut en byggmäster när det börjar bli dags om några år!

#9 Menar du att hoppa över att ha innertak då?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Mantissa
0

Det blir fortfarande ett innertak, men inte ett rakt utan som ett upp och nedvänt V. Man kan även göra ett mellanting (blir stabilare) som ett "A" i bjälkarna. Då blir innertaket undersidan på A -et.

Aribigga
0

Jag tror jag förstår vad du menar Glad Har ännu inte bestämt om det ska vara kall eller varmstall ännu, vet inte hur väl det är isolerat.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Praefatio
3

#12 Välj kallstall. Du får mycket problem med hästar som fryser/svettas om vartannat annars, de mår inte alls bra av att stå i varmstall plus hage. Luften är ofta mycket bättre i ett kallstall. För att få bra luft i varmstallet så måste du ha jättebra ventilation som kostar mycket varje månad, alternativt så blir det extremt dyrt att värma stallet för att värmen slipper ur ventilen.

För hästarnas och plånbokens skull så väljer du utan tvekan kallstall. För ditt eget välbefinnande så kan du ju, om du vill, ha en uppvärmd, stängbar del i stallet för skötsel och avspolning, utöver uppvärmd sadelkammare. När man mockar så fryser man ju inte ändå.

CelsiusT
2

Jag skulle också valt kallstall, alla gånger! Ser faktiskt inga som helst fördelar med varmstall.

Aribigga
0

Vad är skillnaden på kall och varmstall? Har det med isoleringen att göra eller värmer man upp varmstall?

Just nu används stallet som potatisförråd under vintern och jag vet att det ligger en massa isolering på innertaket som man givetvis måste ta bort. De har även tapetserat innerväggarna med arabiska mjölkkartonger, vet dock inte vad som är där bakom men det känns ju som om det borde vara isolering där också.

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
1

Ja alltså som jag förstått skillnaden mellan kallstall och varmställ är väl egentligen isoleringen. Är det rejält isolerat så blir det lätt ett varmstall, stallet blir då lätt att värma upp, tex av att hästarna kommer in och det brukar sällan bli minusgrader under den tiden som hästarna lämnar stallet på dagara, för att luftmiljön ska bli bra så krävs det ordentligt med ventilationr. I vissa fall så använder man uppvärmning i varmstall. Kallstall så innebär det inte att det inte finns någon isolering alls, men det innebär att det inte är så pass lite isolering att stallet inte håller värmen, det innebär i princip att stallet ska vara en torr och vindfri plats bara och gärna samma temperatur inne som ute.

Gronstedt
1

I praktiken är väl många stall någonstans mitt emellan, det vill säga de har ingen värme men när det är riktigt kallt ute stänger man mer, och då gör hästarnas värme att det blir varmare inne än ute, även om det inte blir direkt varmt - runt 0 °C eller lite kallare. Det är praktiskt om man har bäddar, de kan bli väldigt hårda och knöliga i botten om det blir tiotals minusgrader i stallet.

Om man har det så, är viktigt att man tänker sig för med vilka dörrar/fönster etc. som ska stängas och inte, och att man ser till att ha minst en rejäl taklucka för ventilation, som släpper ut varm och fuktig luft, samtidigt som torr, fuktig luft dras in på lämpliga ställen. Annars får man snart problem med mögel, lukt och dålig luft.

CelsiusT
1

Vi har isolerat stall och det är ingen bra miljö för hästarna tyvärr. Det blir lätt fuktigt och dålig ventilation. Nu brukar jag ju ställa upp fönstrena ändå så att det blir mer som ett kallstall (kallstall innebär väl egentligen bara att det är samma temp inne som ute), men det lyckas ändå inte kommer ner i temp. Får inte heller ställa upp dörrarna av hyresvärden så…

Gronstedt
0

#18: En öppning i taket brukar göra susen. Där jag hade min häst hade vi grymma problem den första av de senaste griskalla vintrarna. För att inte vattnet skulle frysa och bäddarna bli knöliga så måste vi hålla dörrarna stängda mer än vanligt, och det gjorde att stallet måste ångtvättas för att få bort möglet till våren. Året efter, när det var ungefär lika kallt, hade någon hittat och öppnat en taklucka upp till kalloftet, över en oanvänd box i en gammal del av stallet. Det året var det mycket fräschare i stallet och inget mögel, trots att det inte var kallare inne.

CelsiusT
1

#19 Jo, precis… Men säg det till min hyresvärd ;P

Aribigga
0

Taklucka ska jag alltså lägga på minnet :)

lurvponnyn.vimeddjur.se