Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 12101 ggr
[Nesslan]
1

Hästen är lös i magen..

Sen vi bytte till årets hösilage skörd så har min och ett par andra hästar i stallet blivit lösa i magen. TS är 67%. Förra årets var ca 10% torrare.

Min får 14 kg och 0,5 kg musli per dag (muslin fick han i våras med) och träckprov är taget. Han har aldrig blivit dålig i magen vid tidigare foderbyten. Nu har han ätit det nya hösilaget i drygt en månad men ännu har magen inte gått tillbaka till det normala.

Det är inte alltid löst utan det är även bollar i boxen, hagen och vid ridning. Men svansen är kladdig varje dag och det har den inte varit tidigare.

Har inte haft problem med detta med tidigare hästar så jag tar gärna emot tips från er som är mer insatta. Finns det något jag kan göra för pållen eller ska jag ringa veterinären?

CelsiusT
0

Min häst var mkt dålig i magen en period för två år sedan. Jag köpte jäst och gav henne, det blev mkt bättre av det. Hon hade helt enkelt obalans i tarmfloran.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

Lite kli i maten kan också hjälpa.

Elshira
0

Säger också jäst (vanlig blå bakjäst), fungerar alltid för mig när hästarna har lite krassliga magar. Har provat "foderjäst" (alltså den avdödade jästen), men tycker dt ha fungerat aningen sämmre faktiskt. Dessutom slipper man köpa en stor hink jäst, och dessutom dammar foderjäst så jag kände i.af att jag ville blötlägga maten lite för att binda det. Alla mina hästar äter bakjäst direkt ur handen, de tycker det är gott! Men man får ge ganka små bitar i taget efter som det är ganska torrkletigt så blir jobbigt för dom att få i sig det annars. :p

Hakuna matata!

Eldlilja
0

Det finns även mag- tarmbakterier för häst (goda bakterier) som ska stabilisera hästens mage. Veterinären ordinerade det för min häst, hon skadades för några dagar sedan och kan inte äta hö så bajset rann, men mag- tarmbakterierna hjälpte hennes mage.

Sarah
0

Är vanligt då man byter till hösilage, och det underlättar om inte hela givan är hösilage direkt utan attt du blandar med hö. Mina har fri tillgång på hösilage ute, och min unghäst blir iofta lite dålig i början. Blir hon dålig får hon fri tillgång på hö inne ett tag och då blir det bättre. Sen kan jag minska högivan igen. Får hästarna själva välja och man har hösilage, hö och halm så väljer de att äta av alla tre ofta vilket gör att magen klarar sig bättre.

trex
0

Probimin ksn man prova = goda magbakterier

Brollan1
0

Prexis som" Sarah " skriver så ger häftiga matbyten en störd bakterieflora i tarmarna på hästarna. Hört dom som ger hälsofil för att stabilisera bakteriefloran även på hästar. Blanda ut med det "gamla" höet och gå gradvis över till ensilaget.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[Nesslan]
0

Glömde det skriva men har självklart vant in honom på det nya hösilaget. Och han har ätit det i en månad nu.

Tack för tipsen!

Praefatio
0

Bakjäst tycker jag också är suveränt. Det får min häst förebyggande, och för b-vitaminets skull, ett halvt paket om dagen. Skulle han ha problem med magen så skulle jag öka till ett paket om dagen. Många hästar tycker dessutom att det är väldigt gott, min äter gärna direkt ur handen.

Mantissa
0

Säger också bakjäst. Billigt och effektivt!