Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 842 ggr
o__O
0

Problem i glaoppen

När ja först började rida Runa var hon rätt galen, men de har gått bättre och bättre. Nu kan hon gå i samlad trav och skenar inte så mycket. Dock har ja fortfarande lite problem med henne. I skritten, t.ex. blir hon så uttråkad att hon bara går i väg från än liksom. Ingen som vet nåt bra sätt att hålla en häst sysselsatt i skritten? Jag håller redan på med skänkelvikningar, men eftersom vi oftast rider i skogen, känns det lite svårt. Jag menar, hur bra är det att gå och göra skänkelvikningar tvärs över vägen? xP
Sen det här med höger galopp också, det gåår inte! Även om jag ställer höger så fattar hon vänster, vi har longerat henne i höger varv men hon fattar bara vänster! Hjälp mig,  tips någon?
Runa får alltid gå först när vi rider ut, i alla fall i galopp. Traven är den enklaste gångarten att ha henne i, men galoppen Fundersam .
När vi ska fatta galopp, och någon annan är före henne, så ökar hon kraftigt. Hon springer iväg i trav, i stället för att fatta galopp. Det är inte så bra…
Tillslut kanske jag får galopp i henne, men det är inge kul att sitta på en springande häst, och hon drar upp huvet me. Liiiite problem bara xD

Skulle bli tacksam om någon har lite tips, ska förrutom de prata med min ridlärare idag också. Sen ska vi på ridläger i somamr också Hemlis, de kommer bli så sjukt bra för oss.. LÄNGTAR..

Men skicka lite tips nu .. Oskyldig

halludu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har exakt samma problem som du…me min nordsvensk hon fattar bara VG  hur mkt man än försöker på HG har även försökt longera henne men hon kan ju inte galoppera för då blir hon för stark för mej…jätte störrigt. sen drar hon dit hon själv vill vill hon inte vara i paddocken går hon därifrån skiter i vca ryttaren säger.men hon sköter sej faktist bra ibland annars hade ja inte orkat rida henne..

min nordis regina på bilden:D

halludu
0

va har du för bett?va ä d för ras?

o__O
0

Nej va söt den var.

Runa är en fjording xD, Envisa och starka de e va dom e..
Jag rider med pessoa, vet att många har invändnignar på detta,
skulle helst rida med nåt annat, men hon lyssnar tyvärr bara på pessoa. Försöker i stället rida med mjuk men bestämnd hand.

Eve
0

Testa ställa henne till vänster när du fattar höger galopp, då får du fram högerbogen och hon har lättare att fatta höger..

Lycka till!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Maja
0

Skritten: Se till så att ni inte bara går rakt fram på ett spår, låt henne göra volter, rida sick-sack på en väg, sysselsätt henne hela tiden för om hon bara ska gå på rakt fram så blir det lätt enformigt.. :)

Galoppen: Det är antagligen så att hästen är starkare i vänster sida, så fokusera på att bygga upp höger sida.. :) Om du ligger på bana och fattar galopp så kan du ta 3 ggr höger, 1 gång vänster osv. :)

Om du vill fatta rätt galopp så tycker jag oftast att det är lättast att vara på en ridbana. Jag red en valack förut som kunde få höger galopp 1 av 10 galoppfattningar, galopperade alltid i vänster galopp ute i skogen, valde vänster galopp i hagen osv.

Om du rider på bana så kan du testa att komma fram i skritt alt. trav på ena långsidan, böj halsen åt fel håll (utåt), gör en galoppfattning samtidigt som du vänder huvudet rätt.. :)

Om du rider ut och ska galoppera på ett rakt spår så kan du hålla emot med vänster tygel och släppa fram höger tygel. Detta gör så att hästen kan ta fram sin högra bog och får då lättare att fatta rätt galopp.. Du gör samma sak om du vill ha vänster galopp (håll emot höger tygel, fram med vänster tygel).. :)

Att hon bara drar iväg sådär i trav skulle jag inte tillåta, om hon väljer ökad trav, trots att du har gjort ett galoppfattning, så sakta då ner henne och gör en ny galoppfattning tills hon fattar galopp.. :)

Hihi.. Hoppas att det hjälper lite!! :)

o__O
0

Tack för alla tips, jag ska pröva dom så fort jag hinner ut till henne. Sen blir det ju lite lättare på ridlägret, när vi bl.a. rider på ridbana och dessutom har Karin (min ridlärare) till hjälp.

Återigen tack så mycket!!

halludu
0

ja har också pessoa på min pålle..ska också försöka med alla tips:D lycka till

bubbelbubbel
0

är du verkligen säker på att pessoa är det enda hon lyssnar på ?
jag red på det innan, och kände att hästen inte brydde sig om mig för fem öre. bytte till ett tredelat och det är mycket bättre…

halludu
0

om man bara vill prova som bubbelbubbel säger kan man ju bara flytta tyglarna på pessoat..så d blir ett vanligt bett och drar hästen för mkt så kan man ju bara flytta tillbaka d:D

kemikal
0

Att hästen springer i väg i galoppen kan bero på att den inte riktigt orkar bära upp sig. Isåfall behöver den mer träning innan man på allvar börjar med galoppen.

Annars håller jag med, när hon gör så, sakta av och försök på nytt med galoppfattning ur en lagom, balanserad trav. Det är svårt att fatta galopp ur slängtrav.

I skritt är det viktigt att göra saker hela tiden så hon får något att tänka på. Halter, volter, sicksack, slalom mellan träd, skänkelvikning, ökningar och minskningar. Kanske några travsteg och sen sakta av. Cavaletti eller rida på lite ojämn mark där hon måste akta fötterna.

o__O
0

Ang. det där med betten. Jo, man kan ju ha pessoa på den vanliga ringen men asså hon drar så in i hel***e och vi prövade massa olika bett på henne, hon vägrar asså göra något. Är otroligt stark. Då är det alltså en hur envis och aldelles för stark (xD) fjording vi talar om, så jag uppskattar verkligen att ni kommer med tips men just det där med bettet, tyvärr.

[Angel88]
0

#11 du kan altid prova med ett pelham, min kompis har det til sin super starka travarnordis vi använder det mässt som ett vanligt stångbett fast med kedjan unet vilket blir bättre. ett pessoa kan förvirra hästen mer än att gjöra nytta

har man för hård hand finns det gummi grejer påhöks man kan sätta på tyglarna så får du mjukare hand

varför inte prova med hackamore

joytick
0

Tycker att du ska prova med Hackamore! Min pålla är också stark och hård i munnen och jag trodde inte alls att hon skulle lyssna på hackamoret men jag hade så fel, det är jätteskönt för hon lyssnar hur bra som helst! Låna av någon som har och prova vetja! :)

o__O
0

Jag tror redan jag har provat ett, hur ser det ut?

joytick
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser ett hackamore ut ;)

[Angel88]
0

anars kan du kombinera pullar träns och ett annat bett

AliceL
0

det är inget fel på hästen som gör att den itne vill fatta hg? om jag skulle va du skulle jag ta dit en kiropraktor som kollade igenom hästen lite..

om du ställer dig framför/bakom hästen och kollar, ser den ut å ha lika mkt muskler på båda sidor?

när du skriver samlad trav, menar du att det går sakta eller att hon verkligen samlar sig på baken?

i skritten kan du göra halt, ökaminska, rida sicksack, flytta henne, rida tvåtre steg bak/framdelsvändning, mm :)

lycka till :)

o__O
0

Känns som det var hundra år sen ja skapade inlägget. Om någon fortfarande läser här, så kan jag meddela att det går mycket bättre nu. Runa och jag har varit på ridläger, fått massa hjälp och haft massa tid att jobba tillsammans.

Hon har fortfarande lättare för vänster galopp, men högergaloppen funkar nu. :)
Och skritten är lite bättre nu, hon har ju rätt snabb skritt alltid, iom att hon är f.d. körhäst. Men det går mkt bättre. Sen har ja bytt bett nu. Rider på ett tredelat med platta. Går jättebra, lite starkare men vadå då? Nåt ska ja ha och jobba med x)

Sen så för dom som vill veta så hoppar vi lite mer nu, skit kul :D. Har fått upp farten lite mer nu .)

AliceL
0

kul att det gått så bra för er :D

o__O
0

tack :D

Thorsson
0

Jag har ett kandar ?

Thorsson
0

Funkar jättebra på Calle, min fjording. I skogen kan man väl inte göra så mkr mer ( skritt ) Att rygga. öka och sänka tempot innom skritt. Framdels vändning :) (A) ÄLSKAR DET :)

När det gäller galoppen så träna galoppombyten. Kan ge ett tips så det blir lite lättare :) GJorde det idag. Katitzi har lite sv¨rt för VG (A) Så galoppombute på en lite 8 över en bom i mitten. Sen testar man i den galoppen de har svårt för. När Du fattr HG kan du gå in på en snäv men ganksa stor volt du kan vända snävt på så att den måste hålla den galoppen det ska vara .. glöm inte mana på. Det hjälper mig. :) Katitzi är ett russ jag rider :)

Snuttan2
0

Jag tror att det ligger mkt på dig…

Jag gissar på att hon Inte går i SAMLAD trav, utan någon sorts kort trav, att hon egentlgien inte var "galen", utan missförståd/feltolkad, att hon inte lyssnar för att du inte ger rätt signaler osv.
= Du måste få mer ordning på vad du själv gör innan du kan börja kräva något utav hästen. 

Att hon aldrig tar hg ens utan ryttare kan bero på snedheter, blockeringar osv, så låt henne bli kolad utav vetrinär och kiropraktor innan du försöker pressa henne till något…

Och med ett pessoa så KAN du inte ställa henne korrekt i nacken… Så du ställer henne inte korrekt något alls, utan gör något annat. Och att du övht behöver betsla upp för att kunna rida henne visar ju på mer bekymer med att hantera dig själv, eller hur? Skulle du inte ha problem med det och inte veta hur du ska göra så skulle du ju inte ha problem å försöka betsla upp..
Jag tjattar därför mer om att börja ta reda på och få hjälp att lära dig hantera dig själv så att du kan hantera hästen…

Folk som instruerar på ridläger brukar inte vara särskilt kuniga Hemlis Förvänta dig ingen bra hjälp därifrån.
Man behöver överlag inte vara utbildad eller någonting alls.. Snuttan har blivit erbjuden sådana jobb flera år - har absolut ingen utbildning för att vara pedagodisk, bra ridning eller kunna lära ut.

Nicey_och_Smulan
0

Skulle bara flika in o säga att dte visst går bra att göra skänkelvikningar på vägarna när man e ute o rider…i för sig rider jag bara på grusvägar men det e ju bara se upp så att man inte möter nån! =)

AliceL
0

#23 tkr det är lite kul att vi skrev i stort sett samma sak.. xD

o__O
0

#23 Ursäkta men om du skulle ha läst mitt inlägg (#18) så skulle du veta att det går bättre. Hg fungerar, allt går mkt bättre. Speciellt nu efter ridlägret. Jag kollar faktiskt lite innan jag bara bokar in mig på ett ridläger, så du kanske ska ta reda på lite mer innan du säger att "förvänta dig ingen bra hjälp därifrån", låter väldigt nedvärderande. Jag var på ridläger på min vanliga ridskola (ett ridläger jag vart på 2-3 ggr förrut) och med två superduktiga instruktörer.

#24 Jo det får man se upp med ;)

#22 Tack för tipsen :)

Snuttan2
0

Ok. Kom du fram till vad det var som var fel för att det inte fungerade?

Eftersom ridläger överlag inte håller så hög standard på ridundervisningen så tror jag på att om du är vettig så förstår du. Är du inte det så Oskyldig