Medryttare?!
Hej!
Jag har funderat så mycket om hästar, först då var det det tankar kring att köpa en häst men, nej så blev det inte, sen kring del/fodervärd och nu så har jag bestämt mig för medryttare.
I allafall jag har hört att det är mycket enklare än fodervärd och egen häst.
Att man får rida t:ex 3ggr/vecka. Hjälpa till med hästen, mocka & mata hästen o.s.v.
Vad får man egentligen göra när man är medryttare?
Sen så måste jag såklart hitta någon som vill ha en medryttare eller kanske lägga ut en annons på någon bra sida 
Priset varierar väl från olika, och beroende på vad man ska göra, hjälpa till med!
Är det självaste personen och den som ska bli medryttaren, ska bestämma kontraktet själva?
Lite om mig:
Är 14år, blir 15 i februari 
Har ridit sen ca 1.5 år tillbaks, har fått rida lite när jag var liten. Älskar verkligen hästar, jag ville börja rida när jag var 8, men vi hade tyvärr inte råd och jag blev lite ledsen över det men jag fick nöja mig med att hälsa på hästar eller se hästfilmer. Men jag gav aldrig upp hoppet om att få börja rida.
Sen en dag när jag precis hade börjat 7:an så fick jag börja rida på världens bästa ridskola. Jag blev helt överlycklig, och nu idag så kan jag alla gångarter, hoppa 30cm och lite mer.
Jag kan mata hästarna, rykta dom, kan lite färger och vissa raser.
Om 2år ska jag söka till ett bra ridgymnasium.
Har också lite personer i min släkt som äger/har ägt en häst, har ridit på hästar och tagit hand om dom. Jag har en pappa med en bakgrund bland hästar.
Jag är medryttare till ett underbart VarmblodsTravare, han är underbar!
Vad man får göra som medryttare är olika, vissa vill att man gör nästan allt de dagarna man är där, mocka, fodra osv. Andra söker bara någon som vill rida den!
Själv behöver jag inte mocka, det gör de andra. Men jag får gå o hämta strö, hö osv till alla hästarna i stallet, fodra ibland. Men det är olika från dag till dag, Ibland får jag borsta stallgången, smörja träns osv.
Men det år olika från person till person då, vissa vill att man bara rider medans andra vill att man gör själva "stalljobbet" också! :)
Vad du ska göra som medryttare är mer en fråga om vad du och hästägaren kommer överrens om. :) Men oftast brukar det innebära antingen att du:
- Endast rider hästen. Du åker ut en eller flera dagar i veckan och bara rider hästen. Här brukar medryttaren betala ägaren.
- Rider och sköter stalljobbet för dagen. Du åker ut en eller flera dagar i veckan, rider och tar hand om allt stalljobb för dagen så att ägaren helt enkelt slipper åka ut då. Här är det olika vem som betalar eller också betalar ingen.
Det senare alternativet är vanligast om man inte har så mycket rutin själv.
Det kan också vara värt att tänka på att de flesta hästägare vill ha en medryttare med körkort som kan ta sig till och från stallet själv i alla lägen.
Det kan också vara svårt att hitta en medryttarhäst om man inte ridit så länge. Om jag vore du skulle jag vara tydlig med att du har en hästvan förälder som kan hjälpa dig.
#1 Hur är det att vara medryttare?
Det låter som att du får göra det roliga, som att fodra, hämta strö o.s.v
#2 Tack för att du skrev informationen.
Jag vill ju för det mesta rida hästen och göra lite stalljobb :)
Men det är ju olika beroende på vad man kommer överrens om med ägaren.
Jag är glad att min pappa är van vid hästar för om jag blir medryttare så ska jag säga att jag har en hästvan förälder.
Tack för att bi tog er tid att skriva! :D
Det du gör idag kommer du vara tacksam för i framtiden
#3 Men kommer din pappa vara med dig i stallet och när du ska rida? Annars spelar det ju inte så stor roll att du har en hästvan förälder. Visst kan det vara bra om det är en nödsituation iallafall, men de flesta hästägare vill ju att det är personen som ska rida som är hästvan 
3# det är jättekul att vara medryttare! Speciellt om man nu inte har råd/tid för egen häst, eller vill börja ge sig in i det. Jodå, jag får hämta strö osv! Har gått på ridskola innan, men ridskola är inget jag skulle rekommendera om man vill utvecklas på riktigt..faktiskt! Jag lärde mig grunderna på ridskolan, sen slutade jag o lära mig. Efter det har jag lärt mig själv, märkt själv vilka fel jag gör osv. Jag menar, ridskol hästar skiljer sig en hel del jämfört med privathädtar. Men medryttarhäst, otroligt bra alternativ!
#5 Hur gammal är du och hur länge har du varit medryttare? Jag har ridit 6 år på ridskola och börjar också längta efter en medryttarhäst nu
Brukar du hyra en tränare ibland eller rider du bara för dig själv? Lite nyfiken
//Sara (lollipop99)
#4 Min pappa kommer att att följa med mig inte jämt men så ofta han kan. Jag har ju vart bland hästar när jag var liten och har syskon som har ridit. Jag lärde mig lite om grunderna när jag var liten.
Jag rider också på en ridskola där dom har både A,B,C- och D-ponny och sen så har dom stora hästar, eller ja, ni förstår vad jag menar 
På ridskolan jag rider så har dom många sköthästar och innan jag blir medryttare så kan man väl få bli skötare till en sköthäst?
#5 Det kan jag förstå, jag vill verkligen bli medryttare.
På ridskolan jag går på, där får vi lära oss mycket och vi får hjälpa till mycket istallet om vi vill och vi får hjälpa till att fodra hästarna m.m..
Kan du inte berätta lite mer?
#6 Vad länge du har ridit
Jag längtar också efter en medryttarehäst! Men min pappa säger att jag få bli medryttare så fort vi har hittat en medryttarhöst i närheten där vi bor. Men det är så svårt att hitta en, varför?
Det du gör idag kommer du vara tacksam för i framtiden
Som sagt är det mycket upp till ägaren, vissa erbjuder att du får träna och tävla medan andra bara vill ha någon som kan rida ut i skogen några dagar i veckan (vilket man inte bör göra om man är under 16). Du får höra dig runt, det är svårt att hitta den perfekta medryttarhästen och ägaren tycker själv att det är jättesvårt, det måste passa på alla sätt och vis. Jag har själv ridit i 11 år, på medryttarhästar, ridskola samt fodervärd, och jag har lärt mig mycket på allting tillsammans. 
Medryttare låter jättebra om du vill ta det extra steget till ett lite högre steg, du kan ju alltid prova på att rida på ridskolan i något år till, man lär sig väldigt mycket om du har en bra instruktör och varierar hästvalet. Stort lycka till!
vart bor du?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag är medryttare hos en som har hästarna hemma och då får jag komma till henne när jag vill jag ska bara ringa/sma:a henne före så att hon vet då kommer jag dit och rider och ibland ger jag dom mat. :)
Hon har ett varmblod, en tinker och en travare och hon har just behövs avlivit en nordskensk ;( jag får rida alla.
Haft en medryttare för och jag har märkt att det är olika men dom flesta tar ett pris i månaden mot att du kommer vissa dagar i veckan och hjälper henne.
Lycka till du kan ju alltid kolla på www.hastnet.se på annonser om medryttare
#5:
Jag är 14 år ^^ Nej, jag hyr inte någon tränare. Men skulle gärna vela! :)