Hö/hösilage ute?
Jag undrar om någon vet hur det fungerar att ha fri tillgång på hö utomhus. Alltså om det fungerar att låta en storbal med hö stå ute oskyddat så som ensilage klarar?
Jag vet inte men min tanke är ju att hösilage bli dåligt efter en tid då det är konserverat och när man öppnar balen så tillkommer luften och den kemiska processen börjar och snart har det möglat/brunnit. Men hö blir ju inte dåligt på det sättet som hösilage blir, men frågan är om det står emot väder och vind på samma sätt som hösilaget gör och om inte, varför?
Vilket klarar sig längst?
Medarbetare på westernridning.ifokus
Allt beror på vädret. Om det är minusgrader så klarar sig alla varianter av hö länge, men när det blir plusgrader så börjar det blöta höet jäsa, hur snabbt, beror på temeraturen. Om det regnar och är blött så tror jag inte att det spelar så stor roll om höet var torrt innan du satte ut det för det blir blött i regnet och då startar jäsningen när det har blivit tillräckligt vått om det är varmt nog.
Så det som skulle klara sig längst är torrt hö under tak som skydd för väta.
Prova och medela oss hur det gick.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

MIna hästar äter inte höt om det blir minsta blött/ fuktigt… vilket gör att vi inte kan ge hö i större mängder ute. Visst kanske det skulle funka då det är minusgrader, men kommer snö på så kan det ju bli blött. Vi har torrt hösilage och det håller sig länge ävenom det inte är minusgrader. Är där och luktar och känner varje dag och än så länge har jag aldrig märkt av ngn försämring på kvaliten, även om det gått tio dagar under den tidiga våren.
För oss är hö mycket mycket dyrare så jag skulle ruinera mig själv om jag hade fri tillgång på hö ute :) mycket att kasta dessutom.
#1 Är det verkligen så? Att det börjar jäsa även om det varit torrt innan? Jag menar, bara för att det regnar på det så betyder ju inte det att det blir blött ne ri hela balen. Men en hösilagebal är ju ändå fuktig neri (även om den är torr så är det ändå mer fukt än en höbal) och det brukar ju inte jäsa på ytan utan det är ju i mitten det jäser.
#2 Ja mina hästar har ju inget problem med att äta höet när det blir blött. Dom står ofta och äter i regnet.
Höet är förvisso dyrare här med, men jag gillar inte hösilage och jag har möjlighet här att ha hö och även att köpa storbal med hö och jag tycker det känns så mkt bättre än att köra på hösilage. Tänkte isf prova att köpa en storbal med hö och sätta innanför foderringen och ev sätta nät över och hoppas på att det inte går allt för mkt foder på det sättet.

Att hö skulle börja jäsa är jag tveksam till, däremot risken för mögel är ju en helt annan sak.
Carpe diem!
#4 Ja jag har aldrig hört att hö jäser, vilket ju silerat hö gör.
Men mögel, det är ju en hårdpressad rundbal vi pratar om, som hästarna kommer att äta av hela dagarna. Samma sak har ju fungerat fint med hösilagebalarna och dom möglar väl snabbare än hö? Eller?

Jag är inte säker men kan fukt komma åt höbalen och det är fuktigt under en tid kan ju mögel bildas. Fukten kanske inte kommer åt längst in men ytterlagren kan ju drabbas.
Carpe diem!
Jag ser i.af på vårat hö som ligger i hönät i pallkragar (på pall) att ligger det blött 2-3 dagar så luktar det inte frächt längre, någon dag till i väta och man börjar se möglet tydligt (oftast är det då det i botten/hörnen, och det ligget inte packat utan relativt luftigt).
Jag skulle då i.af inte våga ha en höbal ute i regnet någon längre tid. Jag brukar lägga ut en småbal om dagen, och det är vad som går åt, men blir det lite kvar äter de i.af det dagen efter med.
Hakuna matata!
#7 Varför möglar hö snabbare än hösilage menar du?
Jag menar inget, jag sade bara hur det blir för mig om det regnar mycket. Iofa tar det kanske mågot längre tid nu på hösten. Men ja, hösilage är ju ändå lite syrligare villet borde innebära att det är lite mindre gästvänligt för svampar kanske?
Hakuna matata!
Jag håller med #7.
Här hemma har vi hel hösilagebal som vi ställer ut, så får hästarna äta av den tills den är nästan slut. Det är ju många hästar, 8st, så det går ju åt en bal på en vecka ungefär. Så risken för att hösilaget blir dåligt är liten. Vi har inte börjat med det än, utan brukar göra det fram emot december när det är lite mer vinter. Har ni många hästar i hagen som ska äta av den så är det nog inga problem. Men är det inte så många hästar är det nog onödigt. De lär ju inte hinna äta så mycket av den förrän den är dålig (hösilagebal tänker jag på nu då). Hö kan jag inte uttala mej om då jag inte har nåra såna erfarenheter av det :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Vi kan kalla det vad vi vill, jag kallar det för att jäsa när höet börjar mögla. Dom små vita prickarna är faktiskt vanlig jäst, dom gröna är hör och häpna grönmögel och det svarta är svartmögel…. ;-)
Dom vita är ofarliga i mindre mängder men när det fins grönt mögel i höet så är det inget bra och hästarna ratar det oftast, svartmögel är det sämsta och det som luktar värst så det kan man inte undgå att känna.
Två saker behövs för att hö skall bli dåligt, värme och vatten, finns båda så möglar det alltid oavsett hö. Det kanske tar ett litet tag innan vattnet har sugits upp i tillräcklig mängd i "torrhö";-) men när det har gjort det så möglar det lika bra som ensilage hö.
Snö är helt ok på balen under förutsättning att det inte smälter, det är bara i flytande form som det stöder mögel.
Kyla är det som konserverar bäst, är det minusgrader så klarar sig en blöt ensilage bal i veckor då den är öppnad medan i +10 grader så håller den 4-5 dagar innan den börjar bli dålig.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

vet inte hur det fungerar med hö men med ensilerat foder så kan du upptäcka om fodret är dåligt redan innan det syns/känns på lukten genom att sticka ner handen och känna om det är svalt eller börjar bli varmt. Är det varmgång i fodret så är det på väg att bli/är redan dåligt.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#11 Jag har ju haft så med hösilagebal tidigare och det var ju aldrig några problem. Visserligen så var det bara när det var kallt och snö ute som vi hade den ute, men det är ju samma tanke nu med höet.
#13 Jo så är det ju med silerat hö, men torrt hö börjar ju inte bränna.
#14 Nej inte så länge höt är torrt, men blir det väl blött kan det gå ganska snabbt.
Hakuna matata!

Ja hö klarar inte lika länge som hösilage då det blir blött. Går jättefort och jag skulle absolut inte ha en rundbal hö ute utan golv och tak och väggar så att det inte blir blött :)
Kan någon förklara för mig varför hö inte klarar uteväder lika bra som hösilage?

Kan det ha att göra med själva "ensileringen" på hösilaget kanske. Vet inte varför men det var bara en tanke som slog mig.
Carpe diem!
#18 Ensileringen är ju en form av konservering, när du öppnar plasten är det ju som att öppna en konservburk, förmultningen börjar. Men jag har ingen aning om det ändå på något sätt skulle göra att det är bättre än torkat.

#19 mjölksyrabakterierna tror jag är det avgörande. De finns ju fortfarande kvar i ensilaget även om du öppnar balen. vatten förstör ju ej dessa. där är det ju isället syre som är det dåliga.
Hö konserveras ju genom att torka, att då tillsätta vatten förstör ju liksom hela grejen och förruttningen börjar direkt.
Så, med ensilage så är syre dåligt, och med hö så är vatten dåligt.
#20 Ja och syre tillkomer ju direkt då balen öppnas. Vatten tillkommer ju först då det regnar.

#21 ja men regnar det första dagen du stället ut balen så har du ju problem.
Det är ju 2 helt olika konserveringssätt, är väl inte så konstigt att de klarar olika saker och ruttnar olika fort 
Ensilering går ut på att sänka ph-värdet (surt) i höet så att dom farliga svamparna inte kan växa och bilda toxiner. Det görs genom att mjölksyra bildas av "goda"svampar, den är inte farlig och den gör att all svamptillväxt avstannar i balen så småningom när syret inne i balen är konsumerat och gräset är konserverat. Tillsätter man syre så börjar det jäsa igen men mest blir det mjölksyra då dom farliga svamparna inte växer bra i sur mijö.
Så man kan väl säga att höet är fortfarande påverkat av det låga ph-värdet då man öppnar balen och därför borde klara sig ett tag längre än okonserverat hö, åtminstone i blöt miljö. Nu späder ju regnvattnet ut det syrliga i ensilaget och då startar jäsningen av dom dåliga svamparna om igen inne i det. Så vilket som förstörs fortast vete tusan.
Lycka till
Jag har ju även haft torrt plastat hö tidigare. Ställt ut det i hagen och det har ju aldrig varit några problem. Både i regn och i minusgrader och snö har det klarat sig fint. Vad är egentligen skillnaden på plastat hö och icke-plstat hö?
Hösilaget är ju klart att det är stor skillnad på konserveringen iom att det inte är torrt på samma sätt. Det fungerar ju helt annorlunda och börjar ju jäsa och det börjar liksom brinna i dom när det tillkommer syre.
Plastat hö är väl bara en typ av förpackning i storformat, ingen skillnad på höet? Dom som jag har pratat med tar upp det soltorkade höet direkt från ängen och balar det där, Torrhö brukar annars torkas på en höskulle med fläkt.
Att jäsa höet i all oändlighet gör att även om det har lågt ph-värde så skapar dom farliga svamparna toxiner om tiden är tillräckligt lång. Det är därför ensilagebalar som har hål i plasten oftast har vildjästa partier med dåligt hö runt hålet och är hålet stort nog så är hela balen förstörd.
Men som tidigare skrivits så är det bara torrt ute så klarar sig torrhö väldigt bra ute, problemet är när det blir blött.
Lycka till

#24 ja ditt sista stycke är ju exakt det vi försökt säga tidigare 
Angående hö-plastat hö så är det nog ingen större skillnad dem emellan
#26 Jo fast bara för att det är sor skillnad för konserveringen, så innebär inte det att det är själklart att det ena håller längre än det andra.