fjording med lång man
haha vilken man!!!!!!!! - Kul att borsta den…. ;)
visst är det läckert!!

Snyggare med lång man tycker jag :)
Oh jag älskar fjordingar med lång man. Corina har det, såååå läckert. Alla dessa färger… wow.
Hittade ingen bra bild men ändå. ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Tycker lisettes bild på fjordingen så ovårdad ut. Däremot bild 5 såg bättre ut. Men jag föredrar fjording med kort man.
Tessa! Jag skrev ju och frågade det i din tråd om det var en fjording i bakgrunden. Såg du inte det?

hade jag haft en fjording hade den haft lång man :D

i vanliga fall tycker jag med att det är ovårdat, men den här var så pass lång att det faktiskt var fint..
som oskar här, detta gillar jag inte…
det kan va riktig snyggt med lång naturlig man på fjordhästen :) Jag tycker om både klipp och lång man, lite beroende på hästen och användingsområdet. Tex i Norge är det ett Apremierat sto som går huvudsaklig dressyr, men även fjordingsNM, och hon har det vi kallar Borg-klipp, den som man ser i bakgrunden på #2 sin bild, och hon är asläcker med det! Medan en fjordhäst jag red ett tag, som heter Småen, han skulle inte se snygg ut med det, han skulle se bra ut med normalklipp eller lång rufsig man :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Har bara en sak att invända. Schakrutsklippningen kan vara jättehäftig, men klipper man den aldelles för kort så är det risk att manen inte växer ut igen. Inte så charmigt!
Jo visst e det fint med lång man men jag tycker att fjordingar ska ha kort man. Det e snyggt på dom men då ska det vvara som en spinnrock allså svarata i mitten ska vara längre än det vita. men smaken är som baken å tur e väll det

Jag håller på lång man!

#10# Hur menar du nu? Klart att manen kommer ut fast man klipper kort. Vet dom som är tvungna att klippa av helt jäms med nacken för att få en fin man. Låter man den bli för lång en längre period är det svårt att få den fin igen.
usch för lång man på fjording!
Ovårdat o är helt emot hur den ska vara klippt enligt ras standarden!
/Elin

#14# Precis! Tur att vi som har fjording tycker så iaf elin. *ler*
#15 exakt gejsa! Vilken tur! 
/Elin
#14, #15 Brukar ni klippa enligt norsk klippning, eller den "vanliga" då?

Fjording med lång man är ju så sött :) fast den på första bil den var lite väl lång för min smak. Däremot så som Attlid visar i #5 tycker jag var jätte fint så såg min fjordings man ut när jag hade henne. :)
Tycker att det ska vara kort man för då vet ju typ alla att det är en fjording :) hihi. Så tycker jag att själva rasen på mja nåt sätt ska ha stubbman ^^

Läckert med den långa manen då den är blandad svart/vit (gul).

ju längre desto bättre är det. vad är det för prat om att det ser ovårdat ut? var det värsta jag hört. naturligt skulle jag säga.

#21 jag tycker det ser ovårdat ut när det ser ut som på bilden jag la upp i #8. men när det är så där långt som på de övriga bilderna var det faktiskt fint..
jag tycker det såg urhäftigt ut med så lång man…men har ju shettis o bara älskar mkt man… dock ska väl det "riktiga" utseendet vara kort man på en fjording…
Jag tycker fjordingar ska ha ståndman. Det är bara så, haha :P

#0 Skitsnygg bild, inte alls ovårdat med lång man. Det är ju faktiskt det naturliga, allt annat är mänskligt påhitt. Kan hålla med om att "mittemellanlångt" ser knasigt ut, men hur ska man annars få ut den?
du har en poäng där mangis, mittemellan, långt ser bra ut, kort ser bra ut, men mittemellan, ser inte så bra ut.
jag gillar lång man, och för mig spelar det ingen roll om fjordingen har kort eller lång.
_thilda_, kan inte annat än att hålla med dig.
och skolpojkeluggen, som är spikrakt avklippt, oooh neej.

tycker det är fint med lång man på fjordningar…dom har så tjock hals och när man klipper manen så ser den ännu tjockare ut och då kan dom se lite roliga ut med liten rumpa och jättehals :P
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#28 ja uuuuusch XP

#22 ok, läste inte så noga :O/
#28 jag avskyr också skolpjkelooken, aarrhhhg säger jag när jag ser hästar med sådan klippt lugg/man :O)
Jupp.. Och det är inte snyggt!! jag va på våran ridskola på Apu.. (Prao) i 3v. Då skulle jag få frisera alla deras hästar.. vilket som jag strängt sa nej till.. Jag tycker inte att de e snyggt för 5öre och ha en Handsbredd lång man och pannlugg och en handsbredd nedanför hasen.. Usccccchhhhhhh
Låter manen, svans och pannlugg få vara :)
svans klipper jag, så den inte släpar allt för mycket, blir vääldigt skitigt då. ;P
#33 jag flätar den ;) en inbakad längst upp och sen en "vanlig" längst ner :D
Svansen tycker jag är snygg när den är klippt, manen ska gärna vara lång men inte stripig så den rycker vi då & då för att inte tunna ut den. Windy har ju äntligen fått sin långa man, hade kort i flera år. ;)

Jag tycker inte att det är snyggt med kort klippt man på halvblod utan dom ska vara lite långa. Som Sorro har ung. *ler*
Absolut ingen klippt lugg heller. Inte på någon häst.
dihihi så söta älskar allihopa billderna!!!!!!!!!!!!!!!!
#38 Oj vad söt :)
Gejsa: Oops, min egen tråd har jag visst missat eftersom jag inte sett ditt inlägg - men visst är det en fjording i bakgrunden på fotot. - Som heter Stina =)
Rita: Kallas denna sk. "schackruteklippning" för "Borg-klipp" i Norge, menar du? *nyfiken*
#40 japp :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

OJ vilket härligt troll :oD
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

att klippa hästens man/lugg till en handsbredd är vedervärdigt. men rycka den tycker jag är fint…
Lång man är snyggast! Det har våran fjording.
Smaken är som baken å det e väll tur det
. Det är måga gg jag fått rakat en fjordig då det börjag lägga sig ner, å visst ser den hästen ut som en skogsmulle söt fast jag skulle inte ha en fjording sådär.

har ridit en fjording en gång som hade så lång man så den hängde ner en bra bit under halsen, sååå vacker! jag tycker fjordingar ska ha lång.. eller tycker å tycker, det är finast iaf :) alla tycker olika.. jag gillar Inte heller sånna som klipper hästarna så manen och svansen är jättekort. :P såg en ponny som hade typ en deci med svans "kvar" under svansroten, fult! jag kan klipp liite av svansen på våren och hösten när det är geggigt i hagen, den brukar ju alltid släpa i marken.. :P

Någon som tänker som mig när det handlar om manar och svansar? Att hästarna faktiskt har dessa som skydd mot flugfän?
Så ser jag det och jag skulle inte klippa bort deras skydd.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#48 så tänker faktisk jag också!

#48 Det kan jag hålla med dig om, men om han har tävlingshäst eller häst som syns ute mycket är det kanske inte jättekul, det kan också bli väldigt varmt. Mitt föl (som är 5 år nu) lät jag ha lång man till vi började träna var vecka. Fast jag har alltid låtit luggen vara lång på mina, det är ju ursött :) Fast Peppes växer aldrig ut, det är bara babyhår…
vilken snygging
mkt finare med lång man men det ser nästan inte ut som en fjording;)

Är det då någon vits att ha en fjording om man strävar efter att den inte ska se ut som en fjording.

#52 självklart

#53# Tycker inte jag. Då kan man ju lika bra köpa ett russ eller vad man nu vill ha i stället.

#54 man köper väl häst efter egenskaper, inte utseende oftast? ett russ och en fjording har ju inte samma egenskaper och framför allt inte samma storlek.

Nej, men en del strävar ju efter ett annat utseende än en fjording tydligen när man har en. Varför inte följa rasstandarden?

Jag håller med Gejsa!

#57# Tack för det MiaMaria. *ler*

Ja men för mig så är de inte en fjording om den inte har stubb iprincip, för i mina ögon så ska man följa rasstandard så gått de går o en fjordning har stubb i mina ögon samt enligt rasstandarden.

alla får väl göra som dom vill. man ska väl inte avstå från att köpa en fjording om man gillar den individen bara för att man vill ha lång man och det står stubb i rasstandarden

#59# Precis så resonerar jag med. Gejsa är ju även ett diplomsto så man vill ju försöka ha henne så fin som möjligt.
Tycker det är så synd att se en fjording med lång man. Det ser i mina ögon vanvårdat ut. Tycker att fjordingar är så snygga med sin snaggade man.

alla tycker vi olika. jag tycker deras halsar blir för kraftiga med klippt man. smaken är som baken, delad.

#60# Vem har sagt att man inte får göra som man vill?
Vi resonerar ju vilket som är snyggt på en fjording, lång eller kort man.
Inte om du får köpa en fjording och då ha lång man eller inte. :)
Självklart får du göra som du vill. Men jag tycker det är fult.
jag håller med, jag skulle tycka det var lika fult att klippa stubbman på en arab, som att låta manen hänga på fjordingen.
men, men… smaken är som baken 

#64# Ja, den är delad som tur är. hehehe

Jag har faktikst sett en arab med stubbman, tyckte att det va sketatufft!
Fjordingar med lång man är söta! : )

jag klippte stubb på min arab för 2 år sen. men det var iof. för att hans man var så jädrans sliten och behövdes växa ut på nytt, men visst såg han fräck ut =P

Ja, som sagt, det är ju tur att smaken är delad. 

Har hört att fjordingens man är så tjock och sträv så att om man har en lång man på en fjording för länge så blir hela manen helt sne. Hela mankamen blir helt sne. Har sett på två stycken gamla fjordningar som hade haft lång man en lång tid och deras mankam var inget roligt. Men det kan vara också för att dom inte hade blivit ridna och fått arbeta sina halsmuskler. Men jag skulle dock aldrig låta en fjordning ha lång man. Inte efter då jag fick se dom två. Människan har ju avlat så mycket så det har blivit så.
Och det där med att ridhästar har kort man. Jag har det på mina och alltid haft det just för att det är ett helvete att knoppa med lång man. och varför knoppar jag då för? För att jag får mer poäng av domaren om manen är knoppad.
Jag tycker att fjordhästar ska ha ståndman. Eftersom att manen är så pass tjock, blir den svårkammad och när man borstar manen blir den ful och sliten. Kort man är standard hos fjordingen!

#70# Varför skriver du med fet stil? Är du arg?
Jag tycker att vi släpper detta nu. Vi kan inte ha samma åsikter om detta. Smaken är delad som sagt. :)
#71 Nej, absolut inte! :) Jag gillar bara att skriva med fet stil (;

#69 nej manen blir inte tjock och sträv….den blir som vilken annan man som helst