Vad tycker ni om det här?
Min syrra visade det för mig nu på morgonen. Undar vad tycker ni om dom nya besluten?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1103419,00.html

Sjukt.
Jag tycker ALLA hästarna ska få gå i hage. det borde det vara lag på. Men men. Nu är det ju som det är.

nu pratar dem om detta på tv4 nyheterna

Tycker reglerna för djurhållning blir sämre för varje år. Åt de sk djurSKYDDsmyndigheterna kan jag bara säga en sak… FY F..N för era lata ars..n!!!
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
Vilka idioter. Alla hästar borde ha rätt till daglig utevistelse i hage. Det är naturligt för dem. Enligt mig ska hästarna få gå ute i en hage i minst ett par timmar varje dag och jag tycker inte om att man har hästar i spiltor. I spiltor står hästarna uppbundna hela dagen, hur roligt är det för dem. Men det är ju bara min åsikt.
/Matilda

Är det för att skydda flertalet av våra toppryttare som aldrig släpper ut sina hästar?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#5 Förmodligen… Och för att gynna de ridskolor som inte har tillgång till marker men säkert drar in skattepengar till komunen.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

hästar är ju födda som vilddjur och skall vara ut så mycket som möjligt, så tycker alla på mitt stall och alla hästmänniskor jag känner, så jag fattar inte hur dem kan ta ett sådant beslut.
hästar får inte den utevistelse och rörelsefriheten i ett ridhus tycker jag som de får i flocken i hagen under dagen.
detta är min åsikt.
ALLA hästar ska ha tillgång till daglig utevistelse.

Tycker också att hästar behöver få gå ute.

tycker det är lite knäppt att de ens börjar stifta lagar om det, jag ser det som en självklarhet att hästarna ska få vara ute
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Det är ju den enda vettiga regeln dom har (i stort sett).

#10 Det är ganska självklart att man inte ska råna och döda också… ;)

Det är bedrövligt. Är det så konstigt att fler o fler får olater och en massa problem med leder, senor mm.

Wtf! :@ Lata människor! De e väl klart att alla hästar ska få tillgång till hage. Det ska väl vara så naturligt som möjligt. Låt hästarna få sin frihet!

Jag tycker att hästar ska gå ute så MYCKET som möjligt det är mest naturligt än att stå inne hela tiden det är inte naturligt enligt mig… Vi har nog gjort om hästarna bra mycket redan…

Jag är inte helt klar med vad jag tycker.
Har ju hållit på en del i stallar där man måste ha spiltor och det inte riktigt går att ha hagar och utevistelse alltid… Och jag är inte så säker på att de alltid skulle ha det så väldigt mkt bättre med de minimala hagar som skulle gå att få eller övht vanliga inackordneringsstallar för privathästar som har en del hagar…
Det beror nog mkt på just stallet och hästen i sig…

Ja, nog är det bättre att dom får gå ut i små hagar än inga alls. Dom tycker om att stå och titta på saker som händer om inte annat. Det är inte så lätt att göra i sina boxar eller ännu sämre spiltor.
Det är jättedåligt tycker jag.
Hur kul är det att stå inne en hel dag och stirra in i en vägg? Hur skulle vi själva uppleva det? Vara instängda i ett kalt rum en hel dag :S

Fast det beror ju helt på vad för boxar man egentligen har, vad det är för häst, vad man gör med den för att kompremissa osv osv…
Och de frimärks-hagar som skulle tillverkas flera utav, som alltså är stora som boxar, fast utomhus, att stå i flera timmar per dag..? En box är en trygg hemmamiljö. En frimärkshage inne i stan där det rör sig massor utav hästar, hundar, människor och bilar inärheten utav är ingen trygg miljö. Skulle det finnas gräns på minimumhagvistelse på det så skulle det nog bli en rätt hemsk vistelse.
För det är antagligen vad som skulle hända om man satte upp hagvistelse och minimum tid, att de fick frimärkshagar, eller att de stallen stängdes ner och de hästarna flyttades till stall där det redan fanns sjukhagar/frimärkshagar…
Jag besökte en gång ett rätt udda stall (utomlands), lägger upp ett par bilder, obs inte jag som tagit. Där de frimärkshagar som fanns alltså var ihopkopplade med hästarnas boxar så man bara öppnade dörren ut för hästarna… Bild 1 Bild 2 Bild 3 Anorlunda lösning för att hästarna ska få mer frisk lugt å nått mer att stirra på…

Finns ju även de som löst problemen så med dyra hästar som de inte vill ska gå ute att de bygger boxar som är som små sjukhagar, för att de ska få mer rum att röra på sig. Jag har pratat med en väldigt vettig och överdrivet rik austaliensiska som hade rätt dyra hästar som inte fick gå ut i hagar ordentligt.. Hon hade iofs även rejäla sjukhagar eller vad man ska kalla det som de fick stå ute i för att få frisk luft.. Hon hade iofs även en hel drös med hästskötare vars enda jobb var att gå ut och gå med hästarna i flera timmar varje dag..

Ja, det där var ju iofs en bra grej. Det som någon tog utomlands. Lite som lösdrift fast lite att röra sig på. Mycket bättre än att bara stå i en box.