Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4912 ggr
UG
0

Sparkar mot magen!

Vad kan vara fel? Mitt gamla halvblod står och kickar sig i magen med frambenen växelvis. Som att han sparkar bort irriterande flugor, men det finns inga flugor!

Han äter sitt hösilage, ingen feber, dricker, ser pigg ut, normal färg på tandköttet, avslappnad kroppshållning, tarmljud på båda sidor… Såhär har han aldrig gjort förut. Kan han ha magont trots att han äter?

JTphoto
0

Han kan ha ont i magen och bör då inte ha någon mat att äta. Om det är magproblem kan det förvärras om han äter.

Ring veterinär och rådfråga. Skulle gjort det direkt när man är orolig över magen.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

UG
1

Nu har jag skrittat honom. Magsparkarna har upphört. Förstadie till kolik? Gud vad orolig man blir…

JTphoto
0

Jag vill inte skrämma dig. Absolut inte. Min häst har haft förstoppning/kolik några gånger och då är det väldigt viktigt att de inte får något att äta. Men har din häst några tendenser att vilja lägga sig ner?

Annars låter det super att sparkarna upphört. Bra att du skrittat honom. Kanske kan vara bra att titta till honom i natt också, för att vara på den säkra sidan.

UG
0

Tack för ditt råd. Tyvärr är det inte realistiskt att ringa veterinär direkt. Man får göra det man kan själv först. Dessutom skulle veterinären ha frågat: Har han temp, förhöjd puls, vill han lägga sig, ser han ut att må dåligt? Svaren skulle ha blivit Nej, nej, nej och nej ;-)

Han skiter och skritturen var energisk.

Ville se om någon här varit med om något liknande. Det var ett beteende jag aldrig sett förut.

JTphoto
0

Japp precis, hann inte skriva alla de frågorna då jag blev lite orolig att det var magproblem och att han hade mat. Men det verkar ju var lungt :)

kaka1234567
0

Det kan va att hästen har magproblem för att den inte har mat dygnet runt. Så som magsår och låter lite som fång tycker jag ,den lyfter på benen på de viset . Hästar får oftast mag besvär av för lite foder. Magsår besvär brukar slå ut redan 2 Tim efter fordringen . En tanke bara :)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han har fri tillgång på analycerat hösilage. Får inget kraftfoder. Han har inte fång, är högpresterande. Han är född 1987, snart 26 år. Bilden är från 30/9 iår. Kyss

Det är en viktig upplysning du kommer med #6

kaka1234567
0

Ok men då kan man utesluta det :)

_Mvh kaka
_

Brollan1
1

Hur är det med tänderna, vid den åldern så kan det vara svårt att tugga fodret och det kan vara en orsak till magont.

Snyggt ekipage (trots leran).

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

UG
0

Tack för snälla ord! Tandhälsan är kollad och bra. Magsår är någonting jag oroar mig över, hur kollar man upp sådant?

Brollan1
0

Det går att prova medicinera mot magsår för att se om det blir någon skillnad, samma medicin som till mäniskor receptfritt på apotek.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

kaka1234567
0

Asså en häst som har magsår måste ha fri tillgång på Hö och det har den . Men för att få reda på det tror jag man var tvungen arbeta prover. Och en magsårshäst står nästan hela tiden och äter i oron om att maten ska ta slut och få känna besvär och smärts . . Och det va något speciellt sätt man ställde en diagnos . Att folk säger att hästar får dålig aptit vid magsår är totalt fel . För att en häst med magsår vill slippa han syra i magen som irriterar magsåren och därav äter det hälsat mer .

_Mvh kaka
_

viktoria91
0

#10 Man kan kolla upp det med gastroskopi. Har baar haft en sorts magsårsmedicin till min ponny, men den är på recept och kostar ca 3200 kr för 7 sprutor. Gastrogard heter den.

Elshira
0

Jag skulle nog tro att det är någon liten antydan till kolik. Det behöver inte alltid vara förstoppning, utan kan ju vara t.ex gaskolik.

Promenera några extra vändor om du har möjlighet för att vara på den säkra sidan.

Har hästen så pass mycket fång att den avlastar benen/väger/skrapar osv så borde något av symptomen värme eller pulls finnas. Värme är ju svårt att avgöra om hästen rört på sig och gått ute, men känns hoven mer än ljummen framför allt efter en stund inne så är det ett tecken. Blodkärlen behöver inte heller pulsera, utan de räcker med att de är vidgade (man känner dem som bulor) åter igen, kolla det när hästen stått en stund.

Återkommer sparkandet så är det väll främst kolik eller magsår som är mest troligt. Men då din häst äter som den gör så verkar det ju ändå konstigt med kolik, möjligen sandkolik kanske eller bara otur såklart. Blödande magsår går att se genom träcken, men är det inte blödande så kan de väll antingen kolla, eller så provar de bara med medecin direkt, beror säkert på veterinären.

Hakuna matata!

kaka1234567
0

Det med puls vid fång stämmer inte heller alla hästar har puls vid benen det är mycket gammalt så sina tt de får fång av protiner.

_Mvh kaka
_

Linnea
0

Jag kan känna pulsen tydligt på båda bakbenen på min häst och han är helt frisk.

Skynda långsamt så går det fortare.

Elshira
0

Ja det är ju mer pulls än normalt såklart, men de brukar oftast inte vara svullna mer än efter hårt arbete eller smärta. Allt handlar ju om att veta hur hästen är när den är frisk och se vad som skiljer.

Hakuna matata!

Eveline
0

Sen ska man inte utesluta kolik bara för att hästen tömmer tarmen, min ena häst hade kolik och då kom det småhögar ganska ofta. En del riktigt lösa. Så kolla vilken konsistens avföringen har och om högarna är små eller stora. (vet att detta är en gammal tråd, men bara ett tips). Kamomill är även kramplösande, kan vara bra att veta. Filmjölk kan stabilisera tarmfloran också =)

Brollan1
0

Om hästen står på sandigt underlag eller får mat på löst/sandigt  underlag så kan det vara en antydan på sandkolik.

Lycka till