Varför ridkläder?
Jag har länge funderat på en sak, varför kommer de flesta hästspekulanter som ska titta på en häst klädda i full mundering? även när dom skall titta på ett föl, då är det väl inte någon nytta med ryttarutrustning? och varför går så många "hästmänniskor" klädda i ridbyxor när dom jobbar i stallet? det finns väl inget plagg som det fastnar så mycket halm i som just ridbyxor,
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Det är kanske för att det är deras hästkläder? Men sen är ju ridbyxor det skönaste klädesplagget. 
// Lina

det har jag oxå ofta tänkt på…. allra gulligast är när man ser småtjejerna på klubben när det är tävlingar.. o dom endast ska vara där som publik.,.. har nästan t.om hjälmen med sej till stallet…
Man måste ju vara förberedd…
Själv har jag bara ridbyxorna på när jag ska rida… vid allt annat stallarbete är det joggingbyxor lr liknande som gäller..

Som western ryttare så rider jag i jeans, just nu äger jag inte ett par ridbyxor faktiskt.
Annars är det nog så att folk kommer i dom kläder som dom har i stallet och jag byter inte byxor mellan ridning och mockning.
Något som däremot retar mig enormt det är ryttare som har på sig stallkläder när dom handlar. Dom luktar ingrodd häst och det måste vara en plåga om man är allergiker. Då 

att jag är ryttare, det gäller alla offentliga platser.
En gång när jag var med barnen på simskolan så var det en hel hög töser som bytt om i omklädningsrummet innan oss och hängt in stallkläderna i skåpen det stank som ett illa mockat stall. Tvättar folk inte sina ridkläder, mina stalljeans som åker regelbundet tvättmaskin, skulle aldrig få följa med mig och handla.

när jag rider har jag ridbyxor och i stallet har jag oftast mysbyxor eller jeans.

Jag sätter ofta på mig ridbyxor även om jag bara ska mocka. Jag tycker nämligen att mina ridbyxor är så sköna. Sedan fastnar det ingenting på dom. Undrar vad du har för ridbyxor? 
Annars har jag mina joggingbrallor som jag har när jag är hemma.
när jag åker till andras stall har jag ALDRIG samma kläder som jag använder i mitt stall pga smitta för säkerhets skull….
annars är det jeans som gäller i mitt stall….

Ja, just det andras stall gällde det ju. Nej, ska jag inte rida eller mocka åt någon stallet så varför sätta på sig ridkläder??

varför? för att man vill VISA att man är ryttare. det tror jag ivf. men man kan ju ha på sig jeans som man inte är rädd om. åker jag till ett stall har jag på mig några träningsbrallor och mina obligatioriska termobrallor nu på vintern…
angånde att handla med ridkläder. jag åker och handlar i ridkläder om jag måste, känns onödigt att åka hem, duscha och ta på sig kläder när man ändå är ute och kör…

Som allergiker måste det ju kännas mycket "positivt" att möta en stinkande ryttare i affären. Men det är väll viktigare att få handlat mat på vägen hem en att någon slipper ett astmaanfall, det kanske är dags att tänka om. Eller har du så hög egoistfaktor? Jag tycker det är vidrigt och mycket egoistiskt.

herregud kiara, ska man tänka så så kan man ju inte ens ha på sig parfym eller stå och röka precis utanför entren till affären (jag är ickerökande). eller hur? och det finns gott om människor som bara står och puffar precis utanför dörrarna.
jag må vara egoist, men jag tänker inte åka hem för att duscha/byta om för att köpa bröd och lite mjölk (när jag ändå kör förbi affären).

Jag är allergisk mot parfym, starka dofter överhuvudtaget. Tex blommor som doftar mycket. Tror du folk bryr sig om det? Icke! Det är många som har stark parfym på sig.
Håller med lisette där. Är jag ute och åker och har ridkläder på mig och behöver handla nog fan handlar jag. Man är sig själv närmast. Ingen tackar mig om jag sitter och åker hem och byter om för att åka ner till stan igen för att handla. Vi har ung 1,8 mil till närmaste affär.
Nu har jag aldrig gjort det men nog sjutton hade jag gjort det om jag behövde.
Dom som är allergiska ser ju oss som har ridkläder och kan fly. Men jag kan inte fly. Det står inte skrivet på dom precis att "jag har stark parfym på mig i dag".
Går alltid i mina stallkläder när jag är i stallet,om det sen är ridbyxor eller andra typ täningsbyxor el termo beror på vädret,däremot tycker jag inte att halm/hö fasnar på ridbyxorna så lätt jämfört med om jag har ex träningsbyxor ,tillhör också tyvärr den kategorin av folk som ibland går in i affären med sk stallkläder på, om det är absolut oundvikligt vilket förekommer,tycker faktiskt inte att det är så himmla allvarligt med tanke på alla dessa rökare som står och röker utanför butiks dörren för att sedan gå in och handla,det luktar värre och orsakar också allergiuppkomst för att inte tala om alla dessa parfymerade stinkbombar…

#11 sen är det ju så att man själv inte känner hur mkt parfym man
har på sig när man doserar.. tyvärr.
jag har oxå mer en en mil till närmsta affär och jag håller med dig gejsa, det är ingen som tackar mig om jag åkt hem först…
#12 jag tycker oxå att det är värre att stå och puffa, rent av äckligt.
Hehe, ridbyxor är obekvämt som sjutton, har inte använt det på flera år. Innan jag köpte skinnbyxor att rida i så har jag haft mjukisbyxor eller jeans, mkt bättre :) Fördelen med skinn är att det inte lluktar häst - jag brukar försöka ha en ren tröja under alltihopa, ifall man behöver gå in i nån affär på vägen ;o)
Sen är ridbyxor så satans osexigt också… Hehe :P
jag tillhör väl kategorin som också åker och handlar i ridkläder, OM jag verkligen behöver, sen sa jag visserligen senast i fredags, att jag tänker ju inte gå in i affären såhär nu! jag luktar ju massor! haha.. sen tillhör ju jag kategorin, som röker utanför affären, Men jag är också mycket väl medveten om att det finns många människor som av olika anledningar inte tycker om rök, så därför försöker jag hålla mig på avstånd från dörrarna, just så att folk som inte tål vad jag gör, slipper få allt på sig.
det tycker jag bara är lite mänsklig respekt.

-Jag rider faktist i mina vanliga kläder oftast, tycker att mina jeans är skönast faktist.
-Men vid träning så åker ridbyxorna på och då klär jag upp mig lite extra.
-Just nu e skidbrallorna som åker på och mina vandrings "andas" jackor med mickro flece underst.
-Gillar inte heller att gå och handla med ridkläder men ibland om man stannar till om man är och åker med hästarna har vi passat på att parkera, handlat.
-Då tycker jag att det är värre med svett, stark perfym lukt faktist.
-Men håller med Kiara om att tvättar folk inte sina stall kläder regelbundet????
svettlukt är väl det totalt värsta som finns. huuuaaa….
tvätta tycker man ju att folk borde göra, ibland något oftare..
det är klart, en som kanske rider en gång i veckan, och endast är i stallet en gång i veckan, behöver ju inte tvätta efter varje gång, men den som tillbringar varje dag är..tycker man ju borde tvätta…
men det gör dom nog…

Absolut!

håller med där ^^
hon som har skåpet jämte mig i skolan stinket svett :/
urk
sen dränker hon in sig i ngn äcklig parfym :/
^^
Oh !! är det inte det som kallas för fransk tvätt haha !!
Hmm, när jag bara mockar och vet att jag inte ska o rida så har jag inte ridbyxor på. Jag har vad jag kalla mockanbrallor som inte jag ens kommer ihåg varifrån är. Rider jag ut bland folk har jag ridkläder på men rider jag bara på närliggande åkrar har jag på mig vad som råkar.
Jag har aldrig handlat med mina ridkläder men oftast ser man små flickor som kommer till butiken med full mundering, de tycker väl det är
t.
Som svar på varför hästspekulanter kommer i full mundering när de ska titta på häst är väl för att de vill inte få andra kläder smutsiga och hästluktande. Dessutom kan man ju bli ganska hårig och träckig beroende på årsväder.

#20 ingen aning ^^

# 20 eller ziegenartvätt

;D ^^
#9 ojoj kiara måste bara säga att det inlägget var ganska argsint, hade jag tyckt om du svara mig, bara så du vet
tja, jag kan itne tala för allt, men när jag jobbar på stallet, som instruktör, är det regel att man måste ha ridkläder. får tex inte jobba i jeans och lågskor, man ska vara redo att hoppa upp på hästen (nog för att jag aldrig någonsin behövt göra det men…) det r en regel iaf, annars hade jag alltid haft jeans

tja, här måste jag säga att tillhör de som kan handla i ridkläder coh röker (men inte så andra får röken på sig). Jag kör inte hem och byter kläder bara för att gå in och ha någon vara snabbt, men ska jag storhandlar kör jag givetvis hem innan och byter kläder.
Håller med de andra här inne att varför ska vi ryttare vara så omtänksamma när det finns de som är ännu värre med som de säger svett, parfym och BLOMMOR….vissa blommor får jag huvudvärk av bara att gå in i butiken, men de slutar inte sälja de för det. Allt går inte att få…. men sen tycker jag att man kan ju ha någonlunda rena ridkläder och behöver inte gå och lukta världens ammoniak lång väg..får tvätta kläderna…. Vi ryttare ska väl ändå inte behöva visa mer hänsyn än alla andra människor? Detta är i alla fall min åsikt. Kram på er

De kanske inte vill smutsa ner kläder som man ofta använder i vardagen?
skulle jag åka hem och duscha o byta om först skulle jag få åka 1mil igen för att handla… DET är jag för snål för.
men jag håller med om att man behöver ju inte stinka ingrodd hästskit i en affär, men det är ju synd om de som är allergiska. min syster är jätteallergisk och hon käner direkt om någon har hund,katt,häst osv….så möter jag henne i affären så skäms man

Det kallar jag sandlådelogik, Pelle kastar sand så då ska jag också kasta sand
Eller vissa rökare tar inte hänsyn så då ska inte jag som ryttare göra det. Kan dom röka så kan jag gå in i livsmedelsbutiken med mina ridstövlar och ridkläder, som jag just har mockat hästbajs med (har ni stallkläderna på när ni lagar mat också).
Av alla dom rökare jag känner så är det bara en som inte visarhänsyn en av många som gör livet svårt för allergiker och för att hon gör så, så då kan jag åka och handla i stallkläder och ge ryttare dåligtrykte.
Ska det vara så svårt att byta byxor, skor och jacka i en sadelkammare innan man lunkar iväg och köper mjölk? En del ryttare stinker som om dom inte tvättat ridkläderna på flera år, det är faktiskt snuskigt, lika snuskigt som att lukta svett. Vilket även vissa ryttare gör för dom har ju ridigt innan dom går in och förpestar lukten i matvaruaffären.
Jag vet hur jobbigt det är när rökare tänder en cigg så att det blåser i ansiktet, eller man får byta kassa kö för att det är för mycket rakvatten och "lukta gott" i den kön man står i. Jag har en dotter som får astma av sådana lukter och jag tycker det är lika fel som att lukta häst. Nu använder jag inte "lukta gott" på grund av min dotter och jag röker inte heller och jag åker absolut inte och handlar med ridkläder. Är jag ute och åker på tävlingar då har jag rena ridkläder och byter skor så där kan det bli att jag fuskar. Men det är nytvättat och inga kläder jag mockat i och som stinker ingrodd häst och byter skor det gör jag.

jag har nästan alltid ridbyxor o ridjackan på mig
när jag är i stallet. Det slutar oftast med att jag rider
också, då är det ju smartast att ha ridbyxor..
Varför smutsa ner sina vanliga kläder?
När man har köpt speciella och dyra rid kläder?
Det är sant att det både luktar och kan vara allergirisk… Jag tillhör tyvärr de som inte alltid tänker mig för och springer in och handlar.. nu är ju pållarna hemma men jag klappar ju på dem i tid och otid… MEN kom att tänka på alla människor som har katt och hund då?? Det sitter ju lika mkt allergener i deras kläder! Man lämnar ju inte barnen i skolan eller på dagis/fritids när de har stallkläder men de som har husdjur har ju allergener i varenda plagg!!!
F..n det har jag ju inte tänkt på tidigare!!!! Det finns ju hund och kattägare överallt!! Vi har ju katt själva!!!

Jag tillhörde den kategorin att handla med stallkläder på…nu bor jag ju inne i stan o har 5 min till affären…bodde ute på landet förut o då kunde jag springa in med stallkläder på…har även tillhört rökarna…

Men snälla du kiara. Varför vara så präktig. Gör du aldrig fel eller? 
Tror inte att så många sitter och tänker så som du gör ang kläderna. Och ja, jag kan laga mat med mina ridbyxor. Dom tvättas ofta så det är inga problem alls tycker jag.

#35 - visst kan man gå omkring med ridbyxor o stallkläder,
det är ju ingen fara. Men man har ju inte på sig de i onödan =P.
Jag brukar aldrig orka byta om när ja kommer från
stallet, sitter ofta med ridkläderna o kollar på Tv eller
lagar mat..
Mina föräldrar dödar mig om jag sitter i soffan med ridkläder, men i mitt rum kan jag sitta hur länge som helst med dem, just för att jag inte orkar byta om *lat*
jag sätter på mig rydbyxor så fort jag kommer hem och har det oftast tills jag går o lägger mig (dock ej om jag träffar kompisar el. går på krogen:P), håller alltid på o rider, mockar, pysslar, o är i stallet överhuvudtaget. Skulle aldrig falla mig in att åka hem o byta kläder innan jag ska handla om jag ändå senare ska tillbaks till stallet o greja.visserligen har jag 5 par ridbyxor som jag byter ofta men ridjackan är nästan alltid densamma, lite skitig o luktar säkert häst. Dock har vi väldigt hygeniska stall så jag tror inte att folk tar så illa upp (luktar liksom inte stark ammoniak el.vitlök tex). Dessutom står jag inte o trängs med dem utan håller mig på min sida. Tar oftast 10 min att handla…bor drygt en mil från affären….fettonödigt att byta om.faktiskt

Nog kan jag förstå att det känns jäkligt jobbigt att byta om från ridkläder om man bara ska fixa ett småärende. Men eftersom jag är en sådan där äckligt allergisk människa som reagerar på ungefär tio sekunder med rinnande ögon och väsande andhämtning av att vistas i närheten av ridkläder - tro mig, detta händer mig faktiskt - vill jag bara säga att jag är jättetacksam mot alla er som faktiskt anstränger er såpass att ni byter om.
Så därför, nr 11 - tro inte att det inte finns någon som sänder er som byter om en tacksamhetens tanke. Jag lovar att jag och andra med mig gör det, fullständigt medvetet, när jag slipper få astmaattacker på offentliga platser dit jag inte kan "välja bort" att gå. (Mitt skräckexempel är när jag klev in på ett apotek för att lösa ut min allergimedicin och möttes av två gläfsande glada hundar… :/ Söta hundar. Inte så gullig ägare.)
Tänk på den positiva sidan av det - ni får uppleva den fantastiska känslan av att kunna umgås med och rida hästar. Själv kan jag inte komma närmre än era gulliga foton.

Tack Pernilla för att du berättade för oss och gav mig en tankeställare..
-Svårt att andas är inget man önskar sin värsta fieende änn gång ju..
-Min sambo Charlie är jätte allergisk mot hundar, ändå har folk svårt att aceptera det, tar gärna med sig sina voffingar hit, med håriga kläder och låter hundarna springa fritt, flera gånger efter hästarna i haserna..
-När han åker tåget till jobbet stöter han på ofta hundägare som låter sina älsklingar sitta tillochmed på sätet!!
-Ibland har han funderat på att släpa med oss våran minishettis (är inte allergisk mot hästar nämnvärt konstigt nog..) och plasera honom i vagnen..
-Frågar någon så säger han bara: Står ju inget om att hästar inte är välkomna, men därimot är det en dam med hund i vagnen bredvid där det står:Hundar förbjudna i..
-Undrar vad folk skulle säga då?
Vänligen/Linda

Haha! Kan inte Charlie göra det!?! Å vilket statement!
linda, det skulle vara så himla schysst om han gjorde det.
ÖVERTALA! :)

He, he..
-Vet ni vad vi gjorde när vi hade flasklamm?
-Joo vi tog dem bak i land rovern, lät dem följa med och handla och när vi skulle åka och hälsa på folk.
-De var ju tvugna att ha mat var 4- timme så..
-Konstigt nog trodde de flesta att det var småpudlar haha
-Men när de kom närmare med sina hundar för att hälsa ja då skulle ni sett deras miner!!
-Tror Gejsa har fina bilder på vårt ena flask lamm
Hihi, Gud vad kul oCharlie kom med en liten shettis i grimma på tåget, haha.. gör det och ta kort på allas miner! Extra kul om den skulle skita på tåget också, haha..

Saken e den att jag aldrig skulle betvivla att shettisen skulle frivilligt kliva på tåget eftersom makalösare ponny har jag aldrig träffat på, vipps, rätt vad det e så står han i vardagsrummet om vi glömt stänga dörren!!
-Han går lös hela dagarna…
Typisk hemsk (men ack så go..) ponnyskrälle..

#35 Jag kan inte förstå hur man inte kan ta hänsyn till andra, när det gäller stallkläderna så byter jag faktiskt om och har inte stallkläder inne i huset. Så ordentlig är jag inte men jag lägger hellre energi på att visa respekt för mina medmänniskor än att ha bort all halm/hö som spills när man fodrar och mockar.
Jag vill att mina barn ska kunna ta hem kompisar utan att hemmet luktar gammalt stall. Tösens ena kompis som är allergisk mot häst kan sova över hos oss utan problem och det är jag stolt över. Jag har tre garderober, stallkläder, myskläder inne och kläder jag har på mig när jag går hemifrån, när jag hade hästen inackorderad då bytte jag kläder i stallet. Varför ska inte jag visa hänsyn till mina medmänniskor, det är frivilligt att rida men det är bane mig inte frivilligt att vara allergiker.
#45 kanske inte så smart det finns ju allergiker mot häst också, tanken är kul men låt et stoppa vid det

Gulle dej, Kiara. 

Ja, som jag skrev i mitt första inlägg så har jag inte handlat med mina ridkläder. Men skulle inte tvekat att göra det ifall jag behövde. Eftersom jag bor så långt bort.
Däremot kan ju ni alla som har på parfymer tänka på oss allergiker. DÄR bryr sig inte någon om vad man säger. Jag får inte anfall men däremot dundrande huvudvärk som kommer plötsligt. Jag mår illa och blir yr. Det syns ju inte lika bra som att stå där och inte kunna andas. Jag själv tex tål inte smink heller. Om jag sminkar mig med tex ögonskugga så svullnar mina ögon. Dom som har parfym på sig finns det betydligt fler än folk som har hästkläder på sig i affären
Ja, Linda titta på min hemsida där är lammen.
Ja rent krasst.. oavsett vilken allergi det är så vill ajg inte utlösa någon hos ett barn.. inte vuxen heller för den delen men det blir mindre stridsyxor när det gäller barn.. Vi var på LIsse när Jonathan var i 3 års ålder.. då står det en "kärring" och röker i kön bland barnen!!!! Då blev jag arg! GRRRRRRRR!!! Jag sa till henne och hon släckte ciggen som tur va! Annars hade det varit "catfight"
Jag rökte själv då men inte f..n står jag och röker bland barnen!!! Parfym använder jag mkt sällan då man inte helst inte ska ha det inom vården samt vår lilla stumpa har atopiskt exem som blommar upp av bla ciggrök och parfym…
Förr hade man utpräglade stallkläder men idag så springer man in och slänger till dem hö osv i vanliga kläder.. blir ingen lukt heller.. Jag byter om när jag har umgåtts med hästarna samt efter träning då luktar man ju unk!!! Dusch också!!!
Jag har av ren klantighet inte tänkt mig för gällande hästkläderna… skulle må pyton om jag utlöste ett allergianfall pga lathet att byta.. vi har också en bit till affären men men…tänk om det var ens egen anhörig eller barn.. Jag vet ju själv att de kan få enorma andningsbesvär… HUUUUAAAA!!!
Ber om ursäkt alla allergiker!!!

Absolut!
Jag har alltid jeans på mej (sysslar med galopp) kör med TG stil
hehe, äger typ ett par ridbyxor som jag använder…inte så ofta:P

för att man har hästkläderna i stallet helt enkelt. dom som kollar på häst kanske ska tillsin egna sen? ;) och sen har man väl stallskor på sig om man ska till ett ställ, och då kan man lika gärna ha full mundering. och somsagt; ridkläder e sköna ;D

ridkläder är sköna + snygga tkr jaag :)

jag har ridbyxor i stallet även om jag inte skall rida, för jag vet oftast inte i förväg om jag skall rida ,då det är mammas häst
. hon jobbar 2 skift så jag vet inte alltid om hon har ridit.

om jag inte ska rida någon häst så har jag i stort sätt aldrig ridkläder i andra stallar. Inte i mitt eget heller för den delen, men iaf =P
Om jag inte ska rida så har jag myskläder på mig i stallet. Har sprungit in på affären en gång med ridkläder, när vi hade bråttom. Men mina ridkläder tvättas ofta och jag duschar dessutom efter vartenda stallbesök. Mammas sambo är allergisk så hos oss måste man tänka ganska mycket på att snabbt få av sig stallkläderna när man kommer hem. Jag har även speciella kläder när jag tar hand om mina kaniner.
Men jag tycker inte att man ska bli alltför arg på dem som handlar med hästkläder. När jag hade katt förut så hade jag katthår på alla mina kläder, tänkte inte på det. Men det innebar att det var lika hemskt att jag gick in på affären i vanliga kläder som i stallkläder. Katter är oftast mer allergiframkallande än hästar.
/Matilda

jag brukar gå in i affären även om jag har ridkläder, om det skulle vara mkt folk inne i affären så hänger jag bara med in och tar det jag ska ha(om jag ska ha nåt, brukar oftast köpa dricka) och sen går jag till bilen å väntar på mamma…
Om jag inte vill sitta i bilen när familjen handlar så följer jag med, även om jag har ridkläderna på mig. Jag kan ha ridkläder hemma, ingen skadas.
Ridkläder är dom kläderjag mest har på mig. Jag bor i stortsett i stallet, även om det är 1,5 mil dit 0=)

om ngt verkligen behövs hemma så kan jag springa in med ridkläder i affären lite kvickt för att handla det om ingen annan i familjen handlar det istället. men oftast så tar jag på mig rena ridkläder och åker till affären först. det fungerar ju inte om man har tänkt rida men snabb mockning och kvick koll på pålle tål det iaf.

Man vill väl se profsig ut x) Bekvämare att jobba i stallkläderna;P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Jag har inga problem med att gå in i affären med ridkläder. Som sagt, kläder med katt och hundhår är lika mycket allergi framkallande det. Och finns det någon som äger en hund/katt som byter kläder VARJE GÅNG de har klappat sitt djur?
jag förstår att det är jobbigt för allergiker, men det är ju lika dant med parfym. det finns nog ingen "parfymmissbrukare" som går och tvättar av sig innan de går in i en affär.

jag resonerar också så att det är en lanthandel jag handlar i där flera andra häst, hund, kattmänniksor och bönder handlar i också. minst lika "fräscht" att lukta häst som ko eller svin;) samtidigt så kan man ju försöka underlätta det för ev. allergiker (ngnn gång ibland iaf)genom att byta kläder, de måste ju också äta och därmed handla…

Jag åker ofta till stan i ridkläder ;) Det bryr jag mig inte ett dugg om ;) Ridkläder är ju det bekvämaste som finns :D

jag går aldrig in någon stans med ridkläder, mest för att jag tkr att det är fult, och dom är för det mesta smutsiga, det känns inte så roligt. Har nog hänt en gång att jag gått in på en mack när vi skulle lämna tillbaka transporten med ridkläder.
Däremot finns det en tjej här som åker i ridkläder med tåg/buss nästan varje dag, det tkr jag är lite fel, med tanke på alla allergiker som faktiskt finns, man kan ju inte ungå att lukta häst direkt när man vart i stallet.
jag vet många som det stinker hund om . Det är samma sak med dom.
och som tidigare nämnts, Parfym. Min mamma stod bakom en dam i affären som hade dränkt sig i parfym för ett tag sen, hon blev jättedålig.

innan åkte jag buss med ridkläder för annars hade jag aldrig kommit till stallet…men jag hade överdragsbyxor och försökte sätta mig så långt bak som möjligt eftersom allergiker ska sitta i främre delen av bussen.

Jag brukar variera mellan skit-kläder (alltså typ jogging/myskläder som tål stallet) eller ridkläder på dagar då jag inte rider.. Men blir mest skit-kläder, jag vill helst inte skita ner mina ridkläder :P