Australiensk stocksadel
Funderar på att importera ett prov på en sådan sadel. Den ser jätteläcker ut, med djup sits och horn. Vad är detta eg. för typ av sadel. Långfärdssadel? Någon som provat en sådan?

Man sitter ganska stadigt. ^^ Det är väl typ det jag kan säga. :P
ingen mer som har erfarenhet av sådan sadel?

Det är en sorts boskapssadel, ungefär som westernsadeln är från början. Men passformen på såna sadlar är ofta inte bättre än på svenska manskapssadlar, så det är egentligen bara en viss sorts häst som kan ha dem.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
ok..? låter inte bra, vilken sorts häst? Jag har tänkt i första hand till min smala arab med hög manke.

Stocksadlar brukar ligga bra på araber. Men det beror ju lite på hur pass rund pållen ifråga är.
ååh dom sadlarna är ursköna! :D

Min mamma hade en sådan på sin lilla runda nordis märr. Den satt helt ok så länge hon hade en ryttare under 50 kg. blev det mer fick hon ojämt tryck på ryggen. slutade med att vi sålde den. Jag tyckte den va väldigt obekväm, men mamma och en av mina vänner älskade den.
personligen är jag inte för denna sadel.
Bild: stoet som hade sadeln.

Ser att tråden är gammal, men jag undrar om någon här kan svara på i fall en stocksadel skulle kunna passa till mig och mitt 5 år gamla varmblodssto? Jag är ca 170 cm lång och väger strax under 50 kg. Mitt varmblod är ca 170 i mankhöjd och väger mellan 500 och 600 kg skulle jag tro. Jag rider för närvarande ingen speciell "gren" eller "kategori" utan det är mest hobbyridning i skogen. Har tidigare haft westernsadel på henne, älskar den, men den är tyvärr för liten. Tack på förhand! MVH/Bunn
Sadlarna ser sköna ut! Men din vikt och din häst mankhöjd är tveksam information om en sådan sadel skulle passa.. Prova en sadel på din häst, passar den? Fråga en expert! rid i den och känns den perfekt direkt? Köp! annars avvvakta..