Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 1852 ggr
wewwa
0

ANNONS: Önskar köpa...

Här är en länk till min annons: http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=112531&kop=1&inriktning=&typ=

Skriv gärna om ni tror att ni vet en passande häst eller om ni har frågor till mig…

Gyllan
0

Skulle bara säga att om du är lite ovan, så kanske inte varmblod är nått för dig, (iaf inte om den gått på travet, vilket de flesta har) + att en femårig häst behöver en ganska rutinerad ryttare, och om du är ovan så kanske det inte är riktigt rätt,, men annars tror jag det verkar bra :)

wewwa
0

Vi har haft varmblod innan. Vill gärna ha en pigg (inte för het) häst. Med ovan menar jag mer att den liksom inte får hålla på att hoppa för allt och se spöken, sånna hästar har vi haft innan o det gillar inte jag… : P
Jag kan fortfarande rida, bara det att jag inte har varit lika aktiv de sista två-tre åren… : )

Essgarde
0

Säger som Gyllan. Dock håller jag inte med om att varmblod inte är ngt för dig då det finns varmblod som passar alldeles utmärkt som skogshästar. Förstod dock inte varför hästen måste ha stam om den ändå bara ska bli skogshäst eller användas för lättare träning. Vad har stammen för betydelse? Du bör också skriva din ålder då den är ganska betydelsefull för en hästsäljare.

MVH Fredrika

wewwa
0

Stammen är inte speciellt viktig, på så sätt, men vi har blivit lurade en gång förut och vill gärna att alla papper ska stämma… : P Min ålder är snart 16, men hästen är till mig och mamma.
Det fick inte plats mer text i annonsen, sista punkten i meningen försvann… : D

tessa
0

Jag tycker alltid att man ska se till individen, det är som att t.ex dra alla nordsvenskar över en kam och påstå att de ofta är (för) starka för nybörjare eller liknande.. Många varmblod är nog så välridna men med tanke på den idiotiska travindustrin som spottar ut hästar, så får man givetvis vara noggrann med sitt val.

Lycka till! =)

wewwa
0

#5 Ja, självklart ska man endast se till individen.
Jag har ridit en het travare av många, ingen superstark nordsvensk och två tokiga halvblod av många. Så visst är det totalt olika… : )

wewwa
0

Vi har hittat ett Vblsto som vi verkligen vill ha. Finns i ett annat stall i området och ägaren är villig att låna ut på foder först. Kanske borde gå o prata med henne… : )

Gyllan
0

Hur lång är du då? för haflinger är ju en väldigt trevlig ras, som är trygga och lugna ( de flesta ) men de är ju som sagt helt upp till individen, det finns såklart coollugna varmblod med, men jag säger bara av egen erfarenhet.. vårat varmblod såg ALLA konstiga saker i skogerna i typ ett år trots att hon inhte hade vart travhäst på ett tag, (vad jag vill säga med detta är att travare är bara vana vid banan och behöver väldigt mkt miljöträning och det kräver då att man är sadelfast(då de kan hoppa stora skutt och sidan) och att man är lugn, trygg och orädd,.. och duktig på sin sak.. (hoppas ni förstår) jag menar inget illa till dig, inte att du kanske inte skulle klara av det, det gör nog rätt många.. men det är bara att du är beredd på det.. men det är ju en bra sak att du ridit travare innan,, då vet du säkert hur de kan vara.. de är ju väldigt snälla och lugna i hantering så det är ju ett stort + :)

#7 hoppas att hon är något för er och att ni kan ha henne på foder och sen kanske köpa henne :) LYCKA TILL :D

Gyllan
0

oj vad mega långt det blev, de kändes inte så :P

wewwa
0

#8 Tack för tipsen, vet att du inte menar ngt illa. Jag tog det inte dåligt, hoppas att det inte verkade så… : P
Jag är 174 cm, mamma är lite kortare… : ) Vi skulle gärna köpa en haflinger, men har sett att många tyvärr kostar lite för mkt… Men det är bara att vänta, någon gång kommer rätt häst, samtidigt som jag ska bättra min ridning lite till… : )

Jag red barbacka på min förra welsh för några dagar sedan och det gick bra i alla gångarter, hoppade tom, jag trodde att jag hade tappat sitsen helt ju… haha : D

steffy
0

10# jag och mamma letade häst i ca 1.5 år, men det var värt dem åren för nu har vi den goaste hästen man kan tänka sig, så din häst kommer helt säkert oxå, men för oss tog det lång lång tid

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6: Det låter bra, lycka till som sagt =) Själv har jag en vbl.travare som gick några lopp som ung, men skolades sedan om till ridhäst. hon är nu 8 år och en av de mer okomplicerade hästarna i stallet, som är cool och trygg i skog och mark. - och har en "vettig" skalle som hon tänker med innan hon blir rädd - jag känner mig trygg med henne och ser stor potential i henne så för mig är hon en riktig skatt på många sätt. Sedan är jag nybliven ägare till en arab som inte alls är på det sätt som jag trodde att araber är. Grymt lärorikt =)

Hoppas att du också hittar en skatthäst =)

Ledin
0

hmm min vbl ser inga spöken. Och hon tål att en galen hund skuttar in å ut från tät skog utan att tro det e ett spöke som hoppar fram. Jag har erfarenhet av lugna stabila vbl även jobbat på travstall å där va dom lugna när jag red dom. Sen vill jag säga att det e kanon bra om ni får låna en häst på foder för att se om den passar er. Och jobba gärna lite med den då det är bra för musklerna. Lycka till!

Gyllan
0

#13 det är ju som sagt upp till hästen, vissa är räddare än andra,, så är det med alla raser inte bara med varmblod!!!!

wewwa
0

Ja, det är ju olika från individ till individ, men min erfarenhet säger oxå att de flesta travare är lugna i temperamentet.. : )
Dom är ju även kända för det.. : P

Midlingur
0

#15 Är de? Har aldrig hört någon säga att travare är lugna i temperamentet. Snarare tvärt om. Har själv varit hästskötare på Jägersro.

divansson
0

#16 men varmblod är inte direkt avlade för att vara lugna hela tiden heller.. så det är nog därför.. Jag tycker det inte är ngt konstigt med det.. :P men vi har två varmblodshingstar som alldrig har varit knäppa.. elelr nån gång i hagen kanske.. :P de va vel bara när vi körde in den ena som när han la sig i diket (eller va på väg iaf) då höjde ja rösten å han glodde bakot me röda ögon :S Fy fan va läskligt.. men han har en 2värstingstam".. de är bara bråkiga hästar, srga.. det var vel från stammen antagligen…

Mandysan
0

Min erfarenhet av travare (både sånna på banan och ridtravare) är att de är grymt välhanterade och lugna, stabila i psyket..

Ledin
0

haha, jo det hajjar jag med #14 och nu var det väll vbl det handla om? Eller e jag ute å cyklar igen Fundersam. Visst finns det nerviga typer av alla raser. Har inte träffat något fjording dock å inte något shettis bara att dom vart rädda pga inte hanterade men det hör ju inte hit. Iaf jag hoppas att du Hästen hittar en bra häst ovasett ras.

E_hjo
0

Mitt varmblod har gått på banan nästan hela sin tid de får trava men hon går ändå fram som en stridsvagn i skog och mark. Jag tor ärligt talat inte att man kan få en mkt säkrare häst. När Maggan väl blir rädd så rycker det bara lite i kroppen, det är allt.
Visst, hon är väldigt pigg ute i skogen men hon är inte het och så är hon väääldigt snäll.   : D

Har även ridit två andra travare som stått i "mitt" stall och dem båda är väldigt lugna.

Så det skadar ju aldrig att provrida en travare.  : )

Gyllan
0

Jag har den uppfattningen som Mandysan har,, att de är väldigt lugna i stallet och det går att ta på dem typ överallt,och de är lugna att klippas och borstas och sådär…