Svårt i höger galopp
Min sköthäst(ridskolehäst) har svårt för galoppen i Höger varv tror jag (När mitt högra ben är in mot mitten) Eller så är det jag som har problem i höger varv? aja, det är iallafall svårt att sitta ner på honom i höger varv i galopp. Och jag har för mig att det är något varv han har svårt med galoppen. Men vad kan jag göra? Tips på övningar? Jag får inte använda mig av bommar/hinder.

min häst hade också problem med höger., och de var bara träning träning träning som gällde.. Jag trava in på små volter ooch gjorde galoppfattningen där, samt använde mig at hörnorna på ridbanan. det kan du ju testa..
#1 okej tack. Går han/hon bra i höger varv idag? :P

ett tips
longera han mkt i högervarv..det kan beror på att det e hans sämre sida när du rider han gör mkt volter. och rid mkt på "på volterna"
Tycker du har fått bra tips ovan, tänk bara på att träna liksidigt (rider du i 10 min på volt i höger varv ska du rida på volt i 10 min vänster varv sedan). Istället för att hålla galoppen länge så satsa istället på många fattningar, galoppera tio steg, bryt av, trava tio steg sen galopp igen osv.
Med vänliga hälsningar
Chess

#2 - oja, hon går faktiskt finfint :) nu kan hon nästan de varvet bättre ;) haha, hon var även VÄÄÄLDIGT stel, så när hon blev lösgjord.. så gick det bara bättre och bättre , men snabbt resultat :)

#0 Rider du hästen på lektion eller även annars?
Hur länge har du ridit hästen?
Har hästen lika svårt med höger galoppen även när andra rider?

jag tycker faktis inte att det är din uppgift att leta reda på saker för att träna upp den hästen.
Kolla upp med din ridlärare och säg att du tycker han känns svår i höger varv. Det kan vara så att han går orent och börjar bli halt. Det är väldigt vanligt med ridskolehästar att dom får någon inflamtion i lederna.
Om han inte går orent så borde din ridlärare veta vad för sorts träning den hästen behöver.
Det är svårt för en som inte ha sett hästen vad det kan bero på, så fråg din ridlärare. Hon/han finns där just för hästarna och elevernas bästa.

är det hästen som är "problemet" då?
många gånger är det ju faktiskt så att vi som ryttare har lättare för oss i ett varv också, så den träning du lagt på att galoppera i höger varv kanske har gjort dig bättre, mao hästen är lika - men du har utvecklats?
medarbetare på djurskydd.ifokus

Det är ju svårt att säga vad som är problemet när man inte sett dig eller hästen, men jag funderar på sitsen. Hur din sits och balans är har stor inverkan på hästen! Jag själv har svårare för vänster galopp och föredrar hellre höger framför vänster, då jag är en "högerperson" och gör allt lättre med den sidan.
#6 Jag rider för tränare 1 gång i veckan, sen 2 ggr i veckan rider jag som jag vill.
Jag började rida honom för 4 år sen (1 gång i veckan) och sen 1 år sen tillbaka så har jag ridit honom 3 ggr i veckan. Dom flesta kan inte ens sitta på honom, han har en väldigt studsig galopp, men det är inte alla som vågar galoppera på honom, pga att han bockar. Som tur är bockar han inte med mig längre, annars hade jag inte heller vågat galoppera med honom.
#7 men jag vill ;)
#8 Det kan mkt väl vara mig det är fel på, eftersom jag är världens dåligaste ryttare. Men tillochmed ägaren har sagt att han har svårt för galoppen i höger varv.
#9 jag är också en "högermänniska" så jag tkr det är konstigt att jag inte kan sitta ner i höger galopp på honom.. på andra hästar tycker jag att det är lätt att sitta i både hö och vä galopp "/
Testa och träna på volter, då är det svårare för han att ta fel galopp och gör fattningarna på hörnen. tips från min ridskolelärare eftersom jag har haft samma problem med min medryttarhäst
Nu är det ju lite knepigt med en häst som inte är din, men se om du kan se till att hästen får komma till en hästmassör. Det är ju väldigt svårt att säga vad problemet kan vara eftersom man inte ser varken dig eller hästen, men när det gäller ett visst varv t ex kan man börja fundera på om hästen har någon form av låsning, stelhet, smärta eller liknande i kroppen. En duktig hästmassör lär kunna hitta ett eventuellt problem i hästens kropp, kanske till och med åtgärda det. Men detta gäller ju OM det är något fel inuti hästen :)!
Lycka till!