Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 2123 ggr
smson
0

Hur ser ett vanligt ridpass ut för dig?

Som rubriken lyder, hur ser ett vanligt ridpass ut för dig?

JoannaLi
0

När jag red på medryttarhästen (tyvärr varit tvungen att sluta) så såg det ut ungefär såhär.

Skritt i ungefär 5-10 minuter, och redan där kämpade vi med lite sidförande i och med att han vill gå in mot mitten när man ska gå på fyrkantsspåret. Vi skrittade i båda varven.

Sedan trav, ett par varv åt båda hållen, kämpade ännu lite mer med sidförande, bara för att få fram honom ordentligt.

Sedan blev det mycket skrittarbete och gångartsbyten. Mycket skänkel- och vikthjälper, i och med att han var ganska ny, och behövde utbildas inom just det. Vi arbetade mycket i serpentiner och volter, mycket ställning rent allmänt. Jobbade mycket på tempoväxlingar också.

Sedan trav ett par varv åt båda hållen, för att släppa eventuella spänningar, och så skritt något varv (han gick direkt ut på lösdriften, så han mådde inte så dåligt om det inte blev jättelångt, även om jag försökte hålla det 5-10 minuter)

Vi hade mycket skrittpauser på långa tyglar, mer än han behövde egentligen, mest för att jag var mesig, och dessutom ville ha tankepauser.

Jobbade lite också med skänkelvikningar, och ibland någon öppna och sluta :)

Tyvärr blev det ganska enformigt, och med nya medryttarhästen så hoppas jag att jag ska bli mycket påhittigare, i och med att jag har lite mer erfarenhet av att planera ridpass själv, men också för att han galopp (förra medryttarhästen var kallblodstravare, och var inte utbildad till galoppfattningar) så har jag lite mer att välja mellan Glad

Sarah
0

Finns inget vanligt pass :) varvar så mycket jag kan, rider ut mest och tränar ute, sen varvar jag med lektioner, löshoppning och lite övning efter lektioner på banan.

[muff]
0

Vanliga pass räknar jag som i ridhus alltså dressyrpass typ.

Jag börjar alltid att skritta 10min till ridhuset/paddocken och sedan 5min inne där jag ska vara och börjar plocka upp tyglarna, rider runt på lite volter och får henne att släppa bogarna. Sedan börjar jag trava, först med långa/halvlånga tyglar i ett bra tempo runt på volter för att få henne lång och låg och jobbar lite med att ta med och släppa bogarna. Efter ca 10min travjobb så plockar jag upp henne i formen-kortar tyglarna och saktar av till skritt och börjar jobba lite "mer seriöst"

Beroende på vad jag ska träna på så rider jag i ca 30-60min med lite skrittpauser då och då beroende på vad jag rider och hur jobbigt det är för både mig och hästen.

Sedan så länger jag henne i galoppen i ett bra tempo och lite lösgörande. Efter det så blir det trav i en lång och låg form. Efter det skritt i ca 5/10min innan jag skrittar hem dom 10min.

Ungefär så ser mina pass ut när jag rider själv, det vill säga utan tränare från marken som "bestämmer".

Sarah
0

Ok, 20 min skrittpromenad, 15 min longering och sen övar jag på det vi gjorde senaste lektionern. Vad det nu kan vara Börjar och slutar med några minuter lättridning på volter. Efter det promenerar jag 15-20 min igen.

Hur passen läggs upp varierar i tidsperioder, men just nu blir det ganska mycket lektioner så det här är hur jag gör nu.

Tregly
0

Ett "vanligt" pass för mej… hm.. Eftersom jag bara kan rida på helger och lov (än så länge) så blir det inte så ansträngande för pollen då han står stilla resten av veckan. Eller, stilla står han ju inte. Han går på lösdrift så håller igång iaf :)

Eftersom han bara jobbas när jag är hemma så skrittar jag först till paddocken som tar ca 10 minuter att skritta bort till. Sen lite mer skritt i padocken. Kortar då upp tyglarna och börjar ställa lite och göra volter. Han blir lätt spänd i bogarna, så kör mke ställning utåt i båda varven på raksträcka och volt och sen ställning inåt efter det. Sen blir det flyttningar i sidled och lite sånt så jag känner att jag har han med mig. Sen travar jag. Börjar på stor volt då han är en travare och det blir lättare för mej att hålla tempot jämnt och balanserat. Efter lite arbete i trav så är han mjukare. Då bryter jag av till skritt och han får en paus. Sen har jag precis börjat med lite övergångar från skritt-trav för att stärka han. sen blir det lite avslappning och nertaggning innan vi beger oss hem igen. Brukar ta ca 50 min, men eftersom större delen av passet består av skritt så gör det inget. Det tar ju lite längre tid när banan ligger en bit ifrån.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

annika85
0

Har en unghäst så det bli mkt varierat.

Blandar mkt tempoväxlingar med sidorörelser.

konditions träning på stubbåkrarna är populärt både hos tjejen och mig just nu:0)

Viktigt att variera tycker jag, att sitta och nöta volten och olika ridvägar dag ut och dag in kan ju inte vara roligt vare sig för ryttare eller häst.

Loveu
0

Jag brukar skritta ut i 10 minuter eller så skrittar jag inne på banan , då gör jag , mycket halter för att göra henne lydig och mycket sidförande så hon flyttar lätt för skänklen , sedan travar jag och så rider vi mycket på volter och innan för spåret för hon är lite vinglig , sedan galoppen övar jag på små volter och just nu hålle jag på att försöka lära henne galopp ombyten :)fast sen rider jag ju olika från dag till dag

ccv_sr
0

Jag rider i skogen så först tar jag och rider lite på vägen ca 5 minuter sedan tar jag mig upp i skogen bland alla träd och tränar volter runt dom och slalom. ca 5 min

sedan ut på skogs vägen och börjar trava och skritta imellan ca 15 min sedan skritt 5 min sedan trava och sedan galopp och träna svängar.

och sedan beror det på hur vädret är var man rider och vilken häst jag rider jag har ju medryttarhäst så jag rider 3 olika hästar och det beror ifall jag rider ut med någon.