Fönstergaller i trä?
Jag har läst och läst om hästhållning på jordbruksverkets hemsida men blir inte klok på detta. Det enda jag hittar är:
Din häst ska inte kunna fastna med till exempel hovar eller käke.
Måste ett fönstergaller i stallet vara i järn eller liknande? Kan det vara gjort av trä? Om hästen gnager på trät går det givetvis inte men om hästen inte gör det? Då borde det inte spela någon roll vad för material "gallret" är gjort av, eller?
Vad tror/vet ni? Finns det lagar/regler? Var kan man läsa om det?
Måste man ha ett fönstergaller i en spilta? Hästen når inte fönstret, måste de då finnas galler?
Vad är det för mått som gäller på galler? Finns det bestämda mått? Eller är regeln att hästen inte ska kunna fastna?
Här är en ritning på vårt lilla stall (A). Tre boxar och en spilta.
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Många har "trägaller" och det verkar fungera bra. Bäst är dock om du byter ut glasfönstret mot plexiglas istället. Då behöver man inget galler alls framför fönstret. 
Ja det är klart, men nu har jag inte plexiglas i bakfickan och tyvärr inte pengarna till det heller. Men trä, det har jag :)
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
#3 Ja, jag är säker!
Kanske den som inspekterade hos din bekanta inte såg att det var plexiglas,då?

#3 Det behövs inte galler då, har plexiglas i stallet där jag står och det är godkänt utan galler.

#7 Finns bestämmelser så dme inte ska kunna fastna. Vi har galler i stallet som är svtsat så dte är små fyrkanter.
#8: jo det vet jag, men många galler kan hästen fastna i ändå… T.ex. vanliga boxgaller är förvisso oftast för täta för att en normalstor häst ska lyckas fastna med en hov i dem, men med mycket otur kan de ändå fastna med käken där. Vi har väldigt tätt mellanrum i "gallret" men man vet ju aldrig vad hästarna lyckas med…
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)