Aktivera häst i box?
Hej! Jag ska troligen ta upp min häst till skolan till våren eftersom jag bor på skolan och vi har ett elevstall. Då får jag tillgång till ridhus, padock och allt. Nu går pållen lösdriftoch har gjort det i några år, så vet inte hur han kmr reagera riktigt när han ska få stå inne i box under nätterna då han inte kan gå ute ensam. Alla andra tar ju in sina hästar under nätterna. Känner min häst ganska bra och tror han kommer vänja sig. Lilla problemet är bara att han lätt blir uttråkad. Och kmr han stå i box under natten kommer han definitivt bli uttråkad. Jag är rädd att han kommer stå och pilla och kanske få upp boxdörren.
Men då till frågan; Jag har lite dålig fantasi, så nån som vet exempel på typ leksaker eller nåt han kan ha i boxen som aktivering? :)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Bind upp en rotborste i ett snöre som han kan leka med.
Vad kommer han stå på? Står han inte på halm kan det vara en idé att lägga in lite som han kan stå och pilla i.
Det finns någon godis-tugglegsak som man hänger upp i ett snöre, ser ut lite som en hamburgare med en godiskloss i mitten och runda plastskivor som "bröd". Kommer inte ihåg vad den heter.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Testa med att ge "nattmålet" i ett hönät, det kan han plocka med halva natten.
#1 Han kommer stå på spån, finns tyvärr inget halm att köpa där. Annars hade det vart en bra sysselsättning. Hehe rotborsten va ju en enkel lösning! :) Värt att prova ju.
#2 Jo det är ju ett alternativ, men är rädd att han kan fastna i det och skada sig. Men kan ju försöka hitta ett med små maskor :)
#3 Skulle kunna funka! :) Blir att åka till hööks då :)
Seriously, you don't!
Ge högt uppsatt hönät om du är rädd att han kommer fastna, samt små maskor, om han är ett matvrak, om han är petig med maten kan hönät vara en dålig idé :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Nät med små rutor finns på granngården, 70 kr. Du behöver nog inte oroa dej att han ska fastna i nätet så länge du sätter upp det ordentligt. Finns det ingen möjlighet att köpa halm och förvara i stallet? Tänkte du kan ju själv köpa halm från nån bonde.
#5 jaså? Det va ju inte bra "/ Då utesluter jag det hönätet. Vet du var hon hittade ett riktigt hönät då?
#6 Jo matvrak är han allt ^^ Hade tänkt sätta den högt upp samt ha små maskor så han har och göra.
#7 Aha :) Tyvärr så finns det nog ingenstans man kan köpa halm i närheten. Och så blir ekonomin ganska tajt nu eftersom jag måste betala stallhyran, spån och hösilage själv. Iförsej så kan inte halm va så dyrt, men det tar ju ändå lite av pengarna. Annars hade halm varit bra, han kan stå och pilla och tugga utan att gå upp i vikt :) Fast är nog ingen fara egentligen, han är ganska smal och lite svårfödd.
Seriously, you don't!
Jag var jätteorolig med min när jag skulle stalla in henne efter att haft henne på lösdrit i flera år. Gav henne hönät och pinnar mm., men när jag sedan flera nätter i rad gav henne hö på golvet och inga pinnar så insåg jag att hon mådde bättre av at tinte ha aktivitet i boxen utan istället vänja sig vid att det är lugn och ro och stillastående som gäller i boxen.
Så mitt tips är att först prova utan. Märker du att hästen pillat mkt eller vandrat så sätt in ett hönät, räcker inte det så lägg till grejer då. Men jag skulle inte börja med masa aktivering i boxen till en början. Först när behovet kommer så hade jag satt till sådant, men däremot så hade jag varit uppmärksam på behovet och satt in åtgärder direkt och inte väntat för länge. Men som sagt, en aktiv häst i boxen är inget att sträva efter, bättre med en lugn och man kan få det.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Här är hemsidan http://slowfeeding.info/home/svemeny/index.html Och här kan du köpa http://www.caisasshop.se/
#9 Jo jag hade tänkt prova först utan och se hur det går. Men är rädd att han kommer bli uttråkad/stressad och kanske skapa nån typ av sterotypt beteende. Men gäller att va ganska uppmärksam då ju :) Helst vill man ju att han ska accociera boxen med lugn och ro, ett ställe där han kan va trygg och slappna av.
#10 Tack! :)
Troligen kmr jag ta upp han i februari :D längtar jättemke. Just nu rider jag ju bara på helger o lov när jag är hemma, och det går ju inte utbilda han ordentligt då. På skolan har vi ju ridhus, paddock och tränare inom lite olika grenar.
Han är ju en f.d travhäst och jag antar att han har stått i box innan eftersom han varit tävlad och så, stått i ett riktigt travstall och allt. (hos stefan melander om nån undrar) Så han borde va van vid att stå i box, men det är ju ändå minst 3 år sedan. Jag märker ju vissa stressbeteenden när jag tar in han i box och ska göra iordning han inför ridturen. Han står och skakar med huvudet upp och ner och slänger med tungan och läpparna utanför munnen. Men har hört att det är ganska vanligt bland travhästar. Dom typ taggar upp sig för de vet att de ska jobba.
Seriously, you don't!
#11 Lösdriftshästar är sällan stressade. Det är hästar som fått stå mååånga timmar på box som blir sådana, hästar som inte haft tillgång till frihet. Hästar som stått på lösdrift är ofta väldigt lugna och avslappnade och det ska till att dom stängs in väldigt stor del av dygnet under längre tid för att dom ska utveckla sådana beteenden. Innan hästen utvecklar ett stereotypt beteende så kommer du märka det på annat sätt. Var bara uppmärksam på hur hästen mår, hur hästen beter sig tex när du hanterar och borstar den, hur är hästen i boxen, hur ser boxen ut på morgonen osv. Märker du att den börjar bli mer stressad, då kan du börja fundera på sådana åtgärder som aktiver ing i boxen. men som sagt, bästa är ju om hästarna inte är inne allt för länge varje natt för då är det lättare att vänja dom att bara ta det lugnt i boxen. Det kommer nog gå utmärkt ska du se.
#12 Har märkt att i den flocken han går i så är alla hästar väldigt lugna och harmoniska, endast stressade när de ska lämna flocken. Tänkte att det är just större risk att han blir stressad eftersom han vill ut igen och inte va instängd. Men nu när du säger det låter det vettigt så som du säger, att han är lugn i sinnet och det kmr krävas mke innan han blir stressad. Eftersom man kommer träffa hästen varje dag så blir det lättare att se efter förändringar i hans beteende, speciellt när jag vet hur han är i normala fall :) Tror med det kommer gå bra. Och märker jag att han inte trivs och det inte funkar så är det ju bara att ta hem honom igen :)
Seriously, you don't!
#13 Jo jag tänkte också så först, men jag såg att det inte alls var så. Hon var ju lugn i sinnet och hon tog det hela med box med ro =)
Ja blir han stressad så kan du ju prova först med aktivering i boxen så som hönät, leksaker, pinnar osv. Och fungerar det inte så ta hem honom igen =) Men som sagt, jag tipsar om att inte börja med aktivering i boxen. Min häst (ridtravar-dam) blev stressad av alla dessa pinaler att pilla med i boxen. Utan dom så är hon lugn sålänge hon inte står inne allt för många timmar åt gången (hon klarar upp till ca12h, sedan blir hon stressad och börjar vandra, men det är ju såklart individuellt hur länge dom klarar).
Min f.d medryttarhäst fick alltid lite halm (ca 0,5kg) till kvällshöet så han hade något att pyssla med på natten. Man behöver ju inte fylla hela boxen utan det räcker ju kanske med nån tuss :)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Slowfeeding nät som redan nämnts, finns tex på Caisas shop (googla).
Pilatesboll eller boll med handtag att hänga upp på väggen.
#14 Okej :) Han kommer få stå ute större delen av dagen, kmr få stå inne från ca 9 på kvällen och komma ut halv 7-7 på morgonen så det blir 10h. Men det klarar han nog :)
#15 Ja, halm hade varit bra, men har tyvärr inte tillgång till det "/
#16 okej :)
Seriously, you don't!
#17 Ja det kommer nog gå jättebra. =) 10h är inte så farligt länge, det brukar mina få stå inne också.
Jag tror också att ett slow feeding nät räcker gott och väl, har märkt otrolig skillnad på våra matglada ponnyer sedan de fick näten. Jag har köpt mina från caisas shop och de är fortfarande hela och fina efter ett års användning!
Jag gillar dock inte att hänga upp näten högt med tanke på ätställning, jag har dem sitter fast men hängandes så de når marken. Är din häst skodd går det bra att göra en "hörnkrubba" med lite tjockare plywood eller liknande så att hästen onte kan fastna med hovarna bara.
Hakuna matata!
#19 Jag har funderat lite på höjden. Vill ha den högt så han inte fastnar, men samtidigt så blir ju ätställningen fel. Helst ska dom ju äta från marknivå. Men eftersom maskorna är så små minimeras ju risken lite. Han är oskodd :)
Seriously, you don't!
#20 Oskodda hästar har jag nätet så att det slår i marken som tomt, dvs hänger det lite ovanför markhöjd när det är fullt. Om du har nät med små maskor så är det nog inga problem, bara inte hästen kan få in en hov. Har hästen skor ska man dock vara försiktig även med småmaskigt nät.
#21 aha okej :) Nog för att han har små hovar, men genom 3x3cm rutor kommer dom nog inte igenom :) Och skor blir det inga, ska införskaffa mej easyboots till våren så man slipper skorna. Han ömmar ändå bara vid uteritter och främst under sommaren konstigt nog.
Seriously, you don't!