Konditionsträning?
Vilket arbete är bäst för att bättra på flåset för en häst som redan har hyfsat flås? Alltså inte en som blir andfådd för minsta lilla, utan en som blir lite andfådd mot slutet av ett 1-timmes dressyrpass där den jobbar med hela kroppen i trav och galopp.
Intervall träningar på närmsta trav/galopp bana kör jag :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Om man inte har en bana då
? Vad kör du för intervall?

#2 Åker, äng, ridbana, skogsvägar. Det man har helt enkelt!
Skynda långsamt så går det fortare.
Ja, det fattar jag - vi har blöta, trevliga grusvägar att använda
. Jag menade hur många minuter/meter i varje gångart. Typ "5 minuter trav, 1 minut galopp, 5 minuter trav, 2 minuter skritt …"
Min c-ponny har jag ridit på körslingan (med backar och kurvor) hos min far. Två kilometer galopp. Skrittat någon minut och sedan gjort om det två gånger. Som sagt så är det ju en ponny och inte en ung sådan. Stora hästen har ju fått gå betydligt fler km, dock mest i trav då han är föredetta travare och jag inte har hunnit träna särskillt mycket galopp än.
Du känner ganska snabbt hur mycket din häst klarar. Variera mellan trav och galopp efter vad som känns bra och fungerar med väglaget och skritta när du känner att det behövs. Så märker du nog snart vad som fungerar bäst för er:)
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Börja med 3x3 minuter. Dvs: Värm upp hästen i skritt ordentligt, kanske trav också om den behöver det. När hästen är mjuk och varm, galoppera tre minuter i en rund vägvinnande galopp. Rid i en relativt öppen form, så att hästen jobbar med ryggen och får "rulla på" framåt. Glöm inte att stå i lätt sits så hästen är fri att jobba med ryggen.
När du galopperat tre minuter, skritta i tre minuter på långa tyglar. Sen galopperar du i te minuter, skrittar i tre minuter, galopperar tre minuter och skrittar av ordentligt. Mitt tips är att leda hästen när du skrittar av, dels för hästens skull, men även så att du inte får träningsvärk.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Tror vår bana som vi kör på är ca 1,8km. Vi kör iaf ett varv skritt, ett varv trav, ett varv galopp och ett varv skritt. Hänger med när kompisen tränar sin galopphäst, det är ju inte snabbjobb då utan vanlig canter-jobb, alltså inte så fort som möjligt utan att ligga och verkligen jobba i sanden.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag brukar träna galoppintervaller med vagnen, fungerar såklart under ryttare också, men lättsammast för mig att göra det med vagnen. :)
När hästen är i kondition kör vi 4 minuter galopp i friskt tempo, skritt tills andningen är rätt normal och sedan 4 minuter galopp igen. Beroende på dagsformen kör vi fem eller sex intervaller.
Har tidigare kört på en rundbana, men nu när vi flyttat lär vi få köra på en gammal järnväg istället. Det betyder att det mest är raksträckor på plant underlag. Nu är hästen skadad dock så lär inte bli någon träning på ett tag framöver.