Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 3173 ggr
KnutKrut
0

Boots istället för skor

Vad har ni för erfarenheter av boots istället för skor? Bra eller inte? Vad skiljer de olika märkena åt? Hur länge håller bootsen?
För om ett par boots kostar knappa 2000:- så borde man väl spara in dem ganska snart, beroende på hur hållbara de är? Eller finns det nån hake varför inte alla isf använder boots istället för skor?

Mina hästar går utan problem barfota i hagen, men går inte att rida/köra på vägen utan skor.

annika85
0

Tja, boots är väl bra, men att rida i varierad terräng och på grusväg så slits de ju ganska hårt. Dessutom upplever jag att hästen får sämre grepp, och på vintern så vill man ju kanske brodda.

Vet ej om det finns boots som går att brodda?

CelsiusT
1

Använder bara bots ibland, mina fungerar fint att rida utan skor normalt sett men ibland kan dom bli lite ömma och då har jag bootsen. Jag har ännu inte varit med om att jag slitit ut några, men å andra sidan kanske jag använder dom max 10ggr/år.

Det som är så är det ju lite extra jobb med att ta på/av bootsen. Ungefär som att sätta på skydd på benen så tar det ju lite längre tid än att bara sadla och rida. Vissa tycker att det är lite svårt att få på dom, men det är en vanesak.

Vissa modeller kan ge skav på vissa hästar, så där få man väl prova sig fram. Jag har easyboot med gaiter och jag har aldrig fått något skav på någon av mina hästar.

Du får ju tänka på att du ändå måste verka hästen, så det är ju bara mellanskilnnaden man sparar. Här kostar det 500:- att verka och 900-1000:- att sko. Så säg att man sparar 500:-/varannan månad, det är ju ändå bara 8 månader så är ju bootsen insparade. Gissar på att det borde löna sig, om inte annat så mår ju hästen bra/bättre av att få gå barfota så om det bara fungerar med boots så borde det ju löna sig med boots. Men det kan ju förstås också bero på hur mkt du rider och om hästen har problem i rörelsemönstret (fast då är det ju så smart att man kan byta fot på skorna så hästen sliter dom lika mkt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
0

¨Cavallo bootsen kan man brodda.

CelsiusT
0

#1 Har aldrig sett några boots som inte går att brodda =) Det går nog med alla modeller. Jag broddar mina på vintern.

Elshira
0

Håller också på att fundera oå boots, de jag kan hitta om hållbarheten är i.af att de brukar hålla i.af minst ett år om de används åtminståne några ggr/vecka på varierande slitande underlag.

Hakuna matata!

Praefatio
0

Det största problem jag ser är att man hela tiden måste vara lite extra uppmärksam under ridturen, vilket i alla fall jag tycker är himla stressande. Trots att man har boots med bra passform så kan de åka av om hästen går i lera, råkar trampa sig lite eller dylikt. Två hästar i stallet har boots och de tappar sina med jämna mellanrum. Då får man rida tillbaka för att leta. Jag tycker personligen att det är väl värt de 500 kronorna i månader att kunna njuta av ridturerna utan att behöva kika ner på hovarna mellan varje gångartsbyte.

Elshira
0

Man får såklart vara lite försiktig vid suglera, men det kan man ävrn behöva vara med vanliga skor. Och trampar hästen av sig bootsen så trampar den nästan säkerligen av skor med! Fördelen är att en häst mef tappad boot inte blir skadad, medan en häst dom tappat en sko ofta blir lite halt, och med risk att om skon inte åker av jelt få spik itrampad. Hur bra boots sitter i lera beror nog helt enkelt på hur bra passform de har. En hov med smala hovar och höga trakter går antagligen ifrån dem, destå större anledning att försöka göra något åt det!

Hakuna matata!

CelsiusT
0

Jag hade en häst som man var tvungen att stenhårt kolla alla skor varje gång man passerat lera eller travat/galopperat. Hon tappade skorna bara man gick rakt fram på vägen. Vi hade såklart såna boots som skyddar för tramp, men det hjälpte inte.

Mina hästar har boots som är väl tillpassade och nej, jag behöver inte fundera på det mer än när jag gått i djup lera, men det har ännu inte hänt att dom åkt av, men kollar ju ibland ändå.