Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 4714 ggr
[slo]
0

Repgrimma!

Någon här som knutit en egen repgrimma med fiadoraknut? Hittade en länk här på iFokus för ett tag sen och blev nyfiken… Sitter med ett rep nu och har fått lika många varianter på knuten som antal försök Fundersam Det jag tycker framgår lite dåligt av beskrivningen är vilka öglor det är som ska "sparas" för att bli den dubbelöglan man fäster grimskaftet i…

Skam den som ger sig ;)

Alex
0

Haha lycka till. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[slo]
0

Tyst med dej, jag har faktiskt kommit en bit till nu, TROR jag lyckades med den dära knepiga knuten ;)

Alex
0

Får jag inte säga grattis heller, då? ;) Om du nu lyckades..^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[slo]
0

Du kan få säga grattis till att jag nog gjort den största grimma jag sett i hela mitt liv :D Hehe, ska ta med den och prova imorgon, lär väl få flytta några knutar lite och klippa av ändarna lite :)

Alex
0

Haha grattis till det då! ^^ Du får göra en lite mindre till isisen sen..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[slo]
0

Hehe ;) Repet var så billigt så kan gott köpa några ladder till och knyta fler grimmor :) Sen behöver jag bara lära mig splitsa rep och fläta ordentligt så har jag framtiden tryggad :P

Alex
0

Haha härligt.. Kan du inte fixa lite inkomst till mig då också? Min framtid känns lite mindre säker om man säger så..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[slo]
0

Haha, trodde du det var ekonomin jag tänkte på? :P Då får man nog göra bra många repgrimmor… Nej, jag ska gifta mej rikt ;) Men det är ju alltid trevligt med lite sysselsättning!

Alex
0

Jaja men med lite träning så gör du en repgrimma på fem minuter, vettu. ;) Lär bli till att gifta mig rikt för min del också..^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[slo]
0

Nja, det vet jag ju inte riktigt om jag tror på… Försök själv och se om du säger samma sak då ^^ Det är ju lättare för tjejer att gifta sig rikt :(

Alex
0

Haha nja, jag vill gärna ha ett hus kvar när jag vaknar imorgon, så vi väntar med det. ;) Ja, det är ju sjukt vilken fördel vi har där.. Tar och gifter mig med en rik 90-årig gubbe, så ska nog mitt liv bli bra sen. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CBA
0

Jag har knutit en grimma med fiodoraknut till Mirabil…sen fick jag för mig att knyta en grimma med dito knut i miniatyr, den blev runt 10 cm lång och hänger i backspegeln :o)

Hur gick det, fick du till knuten (bild på grimman kanske) ??

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Aourora
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har du en beskrivningsbild, kanske är den denna du går efter ? Nå ja, jag lägger till bilden iallafall…

Aourora
0

oj vilke dålig kvalite det blev :(

[slo]
0

#12 Jag har ingen kamera här, den ligger hos mamma… Men kan köra förbi och hämta den när jag sticker till stallet :) Tror bestämt jag fick till det bra, hehe.

#13 Japp, den bilden gick jag efter. Men tack ändå :)

MiaMaria
0

Jag vet inte vad en fiadoraknut är för något… Har själv knutit en sån här enligt den här beskrivningen… E de sån här du menar??

MiaMaria
0

Haha lite trög e jag allt, stod ju på sidan… Oskyldig Jag gjorde en sån ja…

gejsa
0

Min som jag gjorde en gång för några år sedan blev väldigt stor. Har inte gjort någon bra efter det. Köpte en ny istället. *ler*

[slo]
0

#18 Men det är ju bara att flytta knutarna och klippa av ändarna :) Lite pill, men jag tycker det är mycket roligare att använda saker man gjort själv!

Här kommer förresten den utlovade bilden! Den är lite sne fortfarande, men pålle började få slut på tålamodet, kanske syns på bilden :P

Alex
0

Ser ju bra ut.. Bara att sätta igång med en i isis-storlek nu då. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[slo]
0

Hmm, skulle jag väl iofs kunna göra… Vad får jag för det? ;)

Alex
0

Något att hålla din nya häst i. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[slo]
0

Nu förstår jag inte riktigt… ;) Trodde det var du som ville ha den :P

cinna
0

Har gjort till en av shettisarna hemma - hade ett helsike att hitta passande grimma samt behövde något "skarpare" att använda vid uppfostran av damen ifråga. Blev jättebra, men det tog ett par timmarFlört

CBA
0

Så här blev min jag gjorde till Mirabil…ena tåten blev lite lång så den ligger över nacken på honom (bilden är grynig den är tagen med mobilen).

Jag tycker detta är jätte roligt och ska göra en utställningsgrimma till honom a´la sådana man har på arabutställningar…hoppas det funkar än så länge är det bara en tanke (att köpa är snordyrt).

[slo]
0

Klipp av den änden som är lång då… Sålänge det inte är rent bomullsrep går det kanon att ta tändaren och bränna till änden med :) Vad söt han var i rött :P

gejsa
0

Men vad ser jag slo! Har du en ny häst? Berätta lite. Du har ju inte skrivit ett dugg om denna häst. Ska du köpa den eller är du fodervärd, medryttare eller vad? Såg snygg ut. En helbild?

CBA
0

#26 Jo jag tänkte det men sen så klurade jag på om man behöver göra grimman större så är det bra att det finns att ta av…men den lär nog ryka, då får jag en anledning att knyta en ny sen när den här är för liten :o)

Visst är han fin i rött :o)
Repgrimman är hans arbetsgrimma sen har han en vanlig bomullsgrimma oxå och den är lila *älskar lila* hade det funnits lila rep hade han fått en lila repgrimma *fniss*
Fördelen med att han blir skimmel är ju att alla färger kommer passar på honom ;o)

gejsa
0

Ja, jag håller med. Han passade verkligen i rött. Jättesöt.

__iE
0

#27, det är väl samma han hade innan ? :P Elr ? Har för mig den va skäck-prickig ^^ ;D

Söt Mirabil va i rött :)

gejsa
0

#30# Var den? Skäck mindes jag men inte svart och vit. Men jag har väl fel.

bubbelbubbel
0

jag har också för mig att det är slos "gamla" häst, den han hade innan, om det hade förändrats, så hade vi nog fått höra det ;)

[slo]
0

#28 Hehe, en bra anledning till att träna lite mer på att knyta grimmor ;)

#32 Stämmer, det är "gamla" pricken ;)

gejsa
0

Har du tagit tillbaka hästen slo? Eller hälsade du bara på?

[slo]
0

Nja jag rider ett par-tre gånger i veckan… Har jag gjort sen jag kom ur militärens klor :P Dock bor han kvar på Hisingen, så det är 7 mil enkel väg, hehe…

gejsa
0

Jaha, ja det var ju en kort väg till stallet. *ler*

bubbelbubbel
0

SJU mil ? kan du inte ta hem han igen då ? nu när du "kommit ut" ;P

[slo]
0

Nej… Vill inte :P Tjejen som hade honom undertiden jag låg inne rider fortfarande och hon bor rätt nära stallet. Dessutom tycker jag lite synd om honom, flyttas runt som en tok… INTE ok enligt mej. Dessutom kanske ägaren ska ha tillbaka honom senare i vår och då kommer han få flytta igen…

bubbelbubbel
0

aah, det är ju iof sant. tråkigt att det är så himla långt bara, men funkar det för dig så gör det ju det, det är ju du som får köra ;P

cinna
0

#25 Du har inte funderat på att korta upp "nosrepet" om du förstår var jag menar?? Ser ganska så mycket förstort ut där. Tryck liksom in repändarna i fiadorknuten så öglan att färsta grimskafteti i blir större. Min tanke är att det blir lite svårt att få någon bra inverkan över nosryggen på pållen när du har så stort runt nosen. I övrigt tycker jag du fått till knutar och passform braGlad

CBA
0

#40 Jag ser vad du menar men det ser nog större ut än vad det är…den är rätt lagom och kan inte göras mindre då kommer han inte kunna öppna munnen om han vill :o)

Jag blev väldigt nöjd med den faktiskt…jag gjorde en innan som blev helt fel hela den, inget satt där det skulle :oD

[slo]
0

#40 Tack för tipset, jag har aldrig gjort en förut så satte ihop allt på känn :) Men kan säga att fiadoraknuten under ska flyttas lite åt ena hållet, den är lite sne där. Vad ska jag gå efter, hur stort mellanrum ska det vara där ungefär? :)

WornOut
0

Jag blev också sugen på att testa att göra en grimma till min arabkorsning, fasst den blev snarare i shettis-storlek x) Så den får bli till ponnyn som min fostermammas barnbarn ska få :)