Spånad stallgång?
Jag skulle vilja höra era fördelar och nackdelar med spånad stallgång. I innackorderingsstallet jag står i vill vissa börja med det.
Det är tystare och hästarna halkar inte lika lätt då de kommer in på vintern med snö onder hovarna eller när stallgången är blöt. Men man måste vara nog att hålla rent i stallgången och kratta undan direkt om man tappar gödsel, hö eller halm eller något annat. Spiller man vatten får man se till att spånet får torka eller så får man mocka bort det blöta.
Det blir lite extra kostnader för att fylla stallgången, speciellt i början.
Hmm ja de i stallet är redan nu ganska dåliga på att hålla rent…
Utöver det som #1 skriver är det ett helsike när täcken/schabrak/lindor tappas eller råkar släpa i marken - spån överallt! Sådant är jobbigt nog inne i boxen. Spångång är mycket snyggt och trevligt när det sköts, men det är minst lika jobbigt att sköta den som att sopa golvet.
Vi hade det på min gymnasieskola, naturbruksgymnasium. Där sköttes det exemplariskt och var därför mycket praktiskt, ljudnivån minskar drastiskt och det är inte bara skönt för våra öron, utan också speciellt för hästarna s bor i stallet. Sen är det ju som tidigare nämnt också säkrare eftersom att halkrisken minskas. Och när det sköts bra är det också väldigt snyggt. Vi vattnade spångången för att den skulle vara lite fuktig så spånet inte flög runt. Var absolut inte blött men inte heller snustorrt. Men i ett så stort stall byts spånet ut fortare och det hinner inte börja mögla och bli dåligt. Mina erfarenheter och personliga åsikter
Vi har faktiskt haft heltäckningsmatta i en del av stallet (dock främst som halkskydd då golvet under är halt där). Nu har vi vävda vanliga golvmattor (tyg, ej plast) vilket fungerat rätt bra det med. De är inte lika tunga som heltäckningsmattan, men är kanske svårt att hitta så stora mattor begagnade som är billiga.
Fungerar väldigt bra i.af! Kan tänka mig att en riktig gummimatta kanske ser snyggare ut/är mer praktiskt (men betydligt dyrare), men våra varianter fungerar helt ok. Brukar kratta för det mesta, sopar bara när jag tycker det behövs, och tar ut och skakar mattorna samt sköljer av två ggr/år. Heltäckningsmattan hade vi i 20 år innan den började bli lite sliten. För att slippa sopa så mycket kan man tänka på att kratsa hovarna över en hink t.ex!
Skulle dock inte vilja ha strö i stallgången, svårt att hålla snyggt (eller ja, mer tidskrävande att ta bort strån i det än en vanlig gång).
Annars finns ju flytande gummi vilket man brukar ha som halkskydd, vet dock inte hur mycket det ljuddämpar dock, eller hur länge det håller.
Hakuna matata!
Glöm inte brandrisken!
Jag har fått lära mig att en spånad gång låter branden sprida sig betydligt fortare än annars.

#5 Kan du inte lägga upp en bild på det? Blev nyfiken på hur det ser ut =)