växter
undrar bara om smörblomman är giftig för hästar att äta, nån som vet?
En av våra hagar har nämligen fullt utav dom iår.
ja, den är giftig. men hästarna brukar inte äta sånt som är giftigt.
unghästar brukar dom också undvika den?
gick och betade med Nicole igår och började fundera hur det var med smörblomman.

jag hade ingen aning om att den var giftig… där ser man…
ja den e giftig. Tror att unghästar håller sig borta ifrån dom.
Kan ju inget garantera men de e vad jag tror och hört.
/Elin

det hade kanske blivit en bra artikel, med vilka växter som är giftiga, reaktionerna om de äts och hur de ser ut!
#5 JA! vilken bra ide!

Vi har också en massa smörblommor och just den blomman äter dom inte av. Tror att den besk för dom. Brukar vara det enda som är kvar när dom betat av.

jen, ett tips - lägg in bilden på trädgård. de kan garanterat det. och givetvis så berättar du för oss vad de säger sen ;)

Vi har två unghästar (4 år och 6 år) och dem sorterar bort smörblommorna, har också endel i hagen..
jag la in den på svensknatur.ifokus !
nu har jag fått ett svar 
det är älggräs!

ok, giftigt?
nej, det är en välgörande ört..
inflammationshämmande egenskaper och har användts som ohyremedel för boskap förr..(man kokade växten)
Oj, kan du skicka ner lite sånna där växter så man kan prova ;)
Min 1,5åring sorterade bort smörblommor iaf :)

ja dom flesta gör det.. det brukar bara vara smörblommor kvar i våra beteshagar hemma vid ordinariestallet, hästarna är grymma på å veta vad som ska äta och inte! föremästa iaf
Ja alla som är gula å glänser är giftiga så som smörblommor o hmmm kom ja inte på dom :S dom som är bollar stora blomor fina nu på sommaren. Ja iaf dom är giftiga. sen så äter dom ju inte hundkex tror dom smakar illa. Men visst jag såg att en smörblomma åkte in i munnen på mitt ena russ å den svalde han. Tror inte det är dödlit men dom blir sjuka av dom, lösa i magen osv.
De kan börja äta växter som är giftiga när betet blir/är dåligt.
Korsört, idegran, gullregn, ekollon och johannesört (?). Jag har för mig att johannesörten är giftig iaf?
Hundkex käkar båda mina prickhästar :P Och ekollon vet jag att en del hästar gärna äter också, även om det inte är så nyttigt…