Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3194 ggr
KnutKrut
0

Bada nu?

Min ponny har regnskållor. Skulle behöva bada henne några gånger för att få bukt på dem, men kan jag göra det nu? Det är inte mer än 8-10 grader dagtid. Hon kan ha fleece eller regntäcke men hon är inte klippt och vi har ingen värme i stallet. Vad är värst? Att bada eller att ha regnskållor? Hon är måttligt angripen och är lite öm i skinnet där hon har knölar eller krustor.

Tusen
1

Pröva med att bara badda på skållorna (om det går).

Caf_Roy
1

Bada på du. Lägg på dubbla fleecetäcken (eller fleecetäcke+fleecefiltar) och promenera henne torr. Då håller hon värmen och torkar fortare, dessutom får du lite motion.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tusen
0

Ja, många travare duschar ju efter avslutad träning eller avslutat lopp. De brukar klara sig bra med fleecetäcke och sedan ett tjockare utanpå. Glöm bara inte och byt fleecetäcke efter en stund då den värsta fukten krypt in i fleecen. Ett nytt torrt täcke (efter att det första tagit bort den värsta vätan) gör att hästen inte fyser och att den sista vätan bara gör täcket lätt fuktigt.

Naiz
0

Fleecetäcke eller svettäcke gör att fukten kryper utanpå täcket och hästen torkar fortare. Även gå med hästen som #2 säger, då torkar den fortare :) travare duschas ju året om :) (som #3 skriver)

examynia
0

ge hästen lite hö att tugga på med om den nu står still med täcken efter så torkar den åxå snabbare

Uss
0

Jag trodde att regnskållorna kom när hästen av någon anledning inte torkade upp ordentligt i pälsen och då borde det väl inte vara så bra att bada den?

Jag hade nog hellre bara baddat skållorna med något, men kan hästarna vara ute i regn så här års, så borde de väl kunna duscha också? Ffa om du ser till att den torkar upp ordentligt efteråt.

examynia
0

läste i hästfocus att de smittar med regnskållor (inte lika mycket som ringorm men smittade ändå) å stod attman skulle bada hästen med antibakteriellt shampoo som innehåller klorhexidin. å sen att hästen verkligen fick torka ordentligt efteråt. så anledningen till badet är ju då att man ska använda sånt shampo som dödar dessa bakterier.. så stod de iaf i tidningen

KnutKrut
0

Förra året hade hon regnskållor på försommaren och då tvättade vi henne några gånger, baddade med jodopax och sedan var det borta. Nu kom skållorna tidigt i våras, när hon började fälla. Hon har sån tät underull att det väl trivs fukt och bakterier där. Så trots att vi försöker ha regntäcke så mycket det går och har fleece på när vi tar in henne om hon är fuktig, så har det varit så blött i år att skållorna inte försvunnit trots bad i somras.
Känner att det varit bra att köra en ordentlig kamp mot skållorna innan vintern kommer. Nu ska det tydligen bli lite varmare och mildare väder i slutet av veckan så dår får jag väl passa på.

Tusen
2

#8 Det kanske är just det som är felet. Att använda täcke till hästar med mycket tjock päls gör att fukten, som kommer ifrån hästen, stängs in och hästen blir då istället fuktig underifrån. Varför inte göra tvärtom? Om hästen har tjock päls så mår den oftast mycket bättre om den får gå ute utan täcken fastän det regnar. Regnet kommer aldrig in så långt att huden blir blöt. Hästen är torr under pälsen. Då luftas dessutom huden de stunder det inte regnar.
Hur mycket vi själva än avskyr att stå i regnet, så mår faktiskt hästarna bra av att stå i regn utan täcke så länge de kan ta skydd för en hård vind( lättare vindar är inga problem de heller) Glad

Du tycker kanske det låter konstigt men jag har många gånger sett exempel på just detta.

CelsiusT
2

Jag håller med #9 och blev faktiskt lite förvånad när du säger att du försökt täcka bort regnskållorna i förebyggande syfte. Det är ju just därför som många hästar får regnskållor, för att dom går med täcken som inte andas och på så vis blir fuktiga för att den fukt som kommer från hästen inte får lämna hästen.

En tanke till, tänker du på att tvätta täckena ordentligt när du väl blivit av med regnskållorna? Täcken, borstar och schabrak och annan utrustning som används mot hästen ska saneras efteråt så att det inte kommer åter.

Annars säger jag, bada på! Men låt inte hästen stå i flera dygn med täcke på sig. Fleece eller ännu heldre ulltäcke på direkt efter bad, efter någon timme (tex efter promenad eller om hästen fått stå under timmen) så byter du täcke och efter några timmar igen så tar du av täcket. Låt inte hästen stå med täcke på sig för länge! Jag badade min pga ringorm mitt i vintern vid nyår med massa minus och snö, inga problem sålänge man täckar och byter täcken ofta medan dom är genomblöta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

KnutKrut
0

Det är faktiskt veterinären som sagt åt mig att täcka henne när det regnar. Annars går hon utan täcke. Fleece om hon är blöt måste jag ha för annars torkar hon inte.

Täcken, schabrak och borstar tvättas!

Tusen
1

#11 Kontakta då en annan veterinär då och hör om denne säger samma sak. Tycker det verkar väldigt konstigt att en veterinär inte vet att regntäcken stänger inne fukten från hästen.Obestämd

examynia
0

Stänger täcken med andas funktion åxå in fukten? Dom är väl meningen att dom ska andas ut fukt?

Caf_Roy
0

#12 Om målet är att hålla hästen så torr som möjligt (utom när den tvättas) tycker jag att det låter väldigt vettigt att ha regntäcke på när det regnar. Annars skulle den ju bara ha "tork-täcke" när den tvättats tills den torkat och gå utan annars.

Tusen
0

#13 Ja om hästen har mycket tjock päls. Andasfunktionen är inte optimal på hästtäcken. Då skulle de kosta så oerhört mycket mer dessutom. Stänger man ute fukt så stänger man också in en del av fukten.

#14 Hästar med tjock päls mår bättre av att gå utan täcke och du gör en björntjänst om du lägger täcke på dessa hästar. De är torra under pälsen i vilket fall.

Caf_Roy
0

#15 Tyvärr, du kan inte få mig att tro att en häst som går utan täcke i ösregn skulle vara torrare än en häst med täcke i ösregn.

Har du fö koll på hur pälsen påverkas på en häst med regnskållor? Jag vet att en häst med bra och tjock päls har ett inbyggt regnskydd, men en päls med regnskållor ser ut ungefär så här:

Jag tror inte att den hästen håller sig särskilt torr när det regnar.

Edit: Hittade en bättre bild

KnutKrut
0

Min ponnys päls ser inte sådan ut. Den är som vanligt, men här och där kan det vara ett hål efter en krusta som trillat av. Jag tror också att det kan vara svårt att få hästen torr om hon går utan täcke i ösregn. De går ute större delen av dygnet och har det ösregnat och hästen inte varit täckt så är hon, trots fleecetäcke över natten, oftast fortfarande fuktig morgonen efter.

Jag kör på nån gyllene medelväg. Om det regnar när jag släpper ut så är hon täckt, inte annars. Regnar det hela dagen så kan jag ju faktiskt ta in dem för lunch och låta dem stå inne nån timme utan täcken. Då borde hon både torka upp om hon är blöt, men även att huden får andas.

Har ofodrat regntäcke och ska skaffa ett fleecefodrat. Det borde vara bättre och leda bort den ev. fukt eller kondens som kan bildas under regntäcket.

Uss
0

Känn med fingrarna längst in i pälsen, eller vik undan pälsen så du ser. Mina pojkar är inte heller helt torra på morgonen men det är bara den yttersta cm som är fuktig, längst in är huden och håren torra! Hjälper du till m flecetäcke ngn timme när hästen går in för natten så brukar iaf de flesta torka upp helt till morgonen.

Tusen
1

#17 Ett förslag: Raka hästen där den har regnskållorna. Då är de lättare att behandla samt huden vid skållorna får luftas ordentligt.