En Fråga igen
Vad är varmblod, kallblod & halvblod för något?
Jag har glömt det!

VARMBLOD ÄR TRAVARE
KALLBLOD ÄR LITE GRÖVRE ``TRAVARE``
HALVBLOD ÄR BLANDDE RASER TEX HOPPHÄST/DRESSYR
DET ÄR VAD JAG HAR FÅTT LÄRA MIG

okay, tack

you welcome
Kallblod = ex; fjordhäst, nordsvensk, ardenner m.m.
/Elin

Men alla varmblod är väl inte alltid travare? Har sett annonser med hopphästar som är registrerade som svenskt varmblod.
Jag är helt LOST på detta, så någon får gärna förklara :)

Varmblod= hästar av lättare typ, ex. ridhästar, "vanlig" travare. Både halvblod och fullblod hör hit som underkategorier.
Kallblod= hästar av tyngre typ, arbetshästar, ex. fjordhäst, ardenner, nordsvensk.

#5 svenskt halvblod heter nu svensk varmblodig ridhäst om jag inte minns fel. därför många sånna annonser
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Varmblod= är en förkortning som används för travare (varmblodig travare tror jag, vi ska säga nu) i Sverige men i övriga europa är varmblod: hannoveranare, svenska halvblods hästen (som Peppe säger numera kallas svensk varmblodig ridhäst, omdöpt pga missförstånd med att de finns inga halvblod i europa) och liknande raser.
det är därför man hittar annonser på hopp-/dressyr-hästar från tex Danmark i annonser där vi letar efter en varmblods travare.

Från Encyklopedin:
Kallblodshästen kommer ursprungligen från skogshästen, som var en stor och tung häst, med vissa inslag av den grova asiatiska vildhästen. Exempel på kallblodshästar är nordsvensk häst, ardenner och shirehäst. Kallblod är beteckning för tyngre drag- och vagnshästar och används mest i jordbruk eller annat dragarbete (till exempel dra stockar i skogen). Den har i allmänhet ett mer flegmatiskt temperament än de lättare hästarna.
Med varmblodshäst menas en hästras som korsats med arabiskt fullblod eller med engelskt fullblod. Varmblodshästen hör i allmänhet till de lätta hästarna vilka används inom ridsport och travsport. Varmbloden har lite livligare temperament än kallblodshästarna.
/Kajsa