armarna...
För att få dina armar att inte peka utåt skulle jag rekomendera att du är noggrannare med din eftergift.
Pekar armbågarna utåt trots att du ger eftergift har du för långa tyglar!
Dock är det väldigt svårt att ändra på sin ridning, är man van vid ngt är det supersvårt att göra det på ett annat sätt. Men korta upp din tygel och ge en noggrann eftergift i sprången så kommer armbågarna in till slut ska du se :D
Lycka till!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Precis, slappna av i armrna. Snabbast effekt får du om du samtidigt har någon på läktaren med uppgift att skrika på dig så fort de åker ut.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Ge efetergiften längs manen/nacken alltså följ med fram med handen längst med hästen, tänker du på detta istället för att tänka på armbågarna kommer de komma in automatiskt! testa!
Du drar armarna till dig när du hoppar, inte okej. Som andra sagt, du måste ge eftergift.
Personligen tycker jag inte man ska hoppa fören man lärt sig att ge hästen eftergift, man kan öva sig på mycket små hinder eller cavaletti, för att inte få in en sådan vana du har.
Du kan börja med att öva dig på att slänga fram handen när du hoppar, och ta mantag så att du INTE drar hästen i munnen.
Lycka till och kom gärna med uppdatering.
Här är en bild när jag hoppar en av mina gamla ponnys, lite överdrivet tillochmed, men hon tog i så man får ju vara med med handen. Ser ut som att jag har väldigt korta tyglar, men hon var väldigt högrest i hoppningen så det blev att man hade korta tyglar :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#1-3 Okej, ska göra så nästa gång jag rider! :)
#4 Jag sliter henne inte i munnen, jag ger eftergift även om den inte är jätte stor. Eftersom hon är så stor (175cm) och har tävlat 130 (?) så är 80cm inte så högt att jag måste slänga mig fram och ge eftergift jätte långt. På din bild är det en ponny, som hoppar högt (+1m?), Därför ger du så mycket eftergift. Men ska testa göra så (lite) när jag rider igen och hoppar lågt! :)
Har haft samma problem ett tag för länge sen, det är inte hela världen, man känner bäst själv om man råkar ta hästen i munnen eller inte när den hoppar.
Öva upp din egen balans med hjälp av studs och serier och ta hjälp av en tränare och prova att tänk att handen ska följa med fram längst manen.
#4 Förstår din sitiation på bilden, men att säga att hon ska slänga fram handen h¨ller jag verkligen inte med om!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#7 Det är alltid bättre att ge för mycket eftergift över hinder än för lite, och tills man hittar ett "lagomläge" är det bättre att ha marginalerna på rätt sida.
#8 precis det jag menar!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Jag har armarna likadant som dig när jag hoppade min märr då hon är väldigt het och på. Dock är jag noga och sträcker fram och ger ordentlig eftergift men måste vara beredd att samla upp direkt hon landar. Så länge du ger eftergift är dte väl mest ett skönhetsfel. ;)
#10 Att armbågarna petar ut är ett tecken på att man är spänd i armarna, vilket också gör att man får grövre och mindre känsliga hjälper.

#11 Jag vet, men när hon tog spronget så släppte jag efter som i bilden på inlägg 4. Man kan ge efetrgift ändå.
#12 Det jag menar är att det inte bara är ett skönhetsfel, utan något som faktiskt negativt påverkar finheten i dina hjälper.
Jag tvivlar inte på att du ger ordentlig eftergift, men jag tror att kommunikationen med din häst blir bättre om du får bukt på dina armar. En relativt enkel åtgärd på vägen till att bli en bättre ryttare alltså, och bättre ryttare vill vi ju alla bli.
#8 Håller fortfarande inte med.. Som hon säger handlar det om 80 cm hinder och inte 140, så jag håller fast vid vad jag sa i #1 låt bara handen följa med i hästens språng, var noggrann så att överlivet inte kommer för långt fram och ta ett mantag om du tappar balansen (:
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Oavsett 80 eller 140 cm ska man inte ha händerna i magen i utgångsläget, oavsett hur stor eftergift man ger. Har man händerna i magen åker armbågarna ut, och så har man ingenting kvar att ta om hästen kör upp huvudet. Dessutom blir det svårt att hålla överlivet i rätt vinkel.
Jag ÄR spänd i armarna när jag rider. Är sjukt svag i vänster armen/sidan och jobbar mycket (tankar) med det men i hoppningen känner jag inte att jag gör så som på bilderna. Någon som vet vilken muskelgrupp (haha) som är just för att hålla armarna nära kroppen osv, händerna rakt/tummen upp…?
#15 Händerna i magen? Ursäkta?
Du ska bromsa i handen inte i armarna :)
Och ingen ursäkt finns för att inte ge eftergift, ge eftergift!
#15 var ser du i #1 och #14 att jag skrev att hon ska ha händerna i magen? Att ge eftergift är INTE att slänga fram handen.Det är att följa med i hästens språng genom att följa hästens mankam med händerna.
#17 Vem har försökt ge en ursäkt på att inte ge eftergift?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Så TS, jag tycker att du bara ska ta och korta upp dina tyglar och låta din rutinerade häst själv visa dig hur mycket eftergift han behöver. Träna då på lägre höjder tills dina armar fattat vinken :) Det kommer ganska naturligt om man bara är avslappnad och låter det som sker ske. Ta även hjälp av en tränare som kan påminna dig när du hoppar. Det är som att cykla, får man till det så sitter det där! :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Håller med dig #19 har man en erfaren häst så gör det inget om eftergiften inte är där alla gånger, den kommer fortsätta hoppa ändå sålänge hindren är små, jag lovar.
Men tråden handlar inte ens om eftergift utan armbågar! Som sagt låt hästen visa dig och var mjuk, avslappnad och följsam i armar/händer, kanske går det bara att hoppa och öva på det över pyttehinder, för att du omedvetet spänner dig inför högre höjder? Då blir det självklart svårare att vara "med" i sprången, så mitt tips är att bara öva, öva, öva och gör du det på väldigt små hinder är det ju inget som hindrar dig från att göra det nästintill varje dag :)
#18: Det menade jag inte att du skrivit.
#16: På bilden i #0 har ryttaren händerna för nära magen och därmed armbågarna ut. Fram med händerna 20 cm och korta tyglarna motsvarande, så kommer armbågarna in.