Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 4388 ggr
[muff]
0

Träna upp vänstersidan!

Hur tränar jag upp vänstersidan på min häst? Vänster är hennes svagaste sida som syns mest i galoppen då hon "vänder"/svänger in med rumpan, blir böjd men framhovarna är kvar på spåret. När jag väl får till så att hon går hyvsat rakt (=mycket jobb för mig) så är det jäätte jobbigt för henne och hon förlorar alla fart/börjar trava. Höger sidan är mycket bättre, nu kan jag utan större ansträngningar göra så att hon går rakt (hyvsat). Kan även tillägga att vänster är min sämsta sida också.

Hur gör jag? Speciella övningar, skog? Vilken galopp ska jag jobba med för att få vänstersidan starkare?

Sarah
0

Är hon ojämt musklad? Ligger förmodligen i hur du rider. Jar har lätt att spänna mig i vänster sida och på så sätt låsa hästen i vänstersidan. Min valack skyddar då vänstersidan genom att böja sig till höger (flytta över bettryck till höger mungipa) och trycka ut vänster bog. Han kan då inte bära sig ordentligt och tappar vänster bak ibland, samt att han inte kan hålla vänster galopp. Då jag slappnar av, har hästen ordentligt inramad utan att spänna mig så finns inte de här problemen.

Alla hästar har en svagare sida, men det är oftast ryttaren som gör fel. Jag har både tur och otur, jag har en överkänslig häst som blir förbannad så fort man spänner sig och då märker man fort att man gör fel. Men, jag lär mig rida på honom. Många hästar visar inte lika tydligt om man låser in dem, utan de går bara helt enkelt inte rätt.

Om du måste jobba för att få hästen rak så slår jag vad om att du inte är jämn i händerna och att du spänner ena sidan av kroppen mer än den andra. Om hästen är fin i galopp då du ex longerar med inspänningar så är det hos dig problemet sitter. Gör den rätt utan ryttare så är det ryttaren som är problemet.

Vill inte låta hård, jag har jätteproblem med just de här sakerna. Jag har en skitduktig häst som haft ett helvetesliv och nu inte längre tolererar fel eller minsta hårdhet från ryttaren. Jag menar inte hård som i att dra i hästen utan hård i att man spänner sig. Jag har fått arbeta med de här sakerna massor, jag får träna mycket på att inte spänna vänstersidan, inte tappa högersidan (vilket jag gör då han skyddar vänstersidan). I princip kan det innebära en ridlektion med en högerställd häst och en hängande vänstertygel med en klappande vänsterhand hela tiden. Men, man ser att så fort jag slappnar av i vänster så höjer han ryggen, sänker huvudet och trampar på. Först då kan jag börja plocka upp honom på vänster.

Sarah
0

Svänger hon in vänstersidan menar du? och böjer sig till vänster så att högerbogen skjuter ut? så skulle jag gissa att du har motsatt problem som mig och spänner dig mer i höger sida. Rid och blunda och känn efter hur du har kontakten med hästen.

Sarah
0

För att förtydliga ännu mer, jag kan få problem även på långa tyglar, att hästen inte går helt rakt, att han fortfarande böjer sig till höger. Då är jag inte spänd i överkroppen, utan jag spänner mig i vänster höft… så fort jag kommer på det och slappnar av så blir hästen rak, ibland tror jag att han kan läsa mitt undermedvetna… men, så känsliga är vissa hästar. Min tränare säger att min spänningstanke går över till honom direkt. Jäkla häst att vara känslig :S

[muff]
0

#2 Nej, hon svänger in åt höger så att rumpan skjuts åt höger.

Offbeat
0

Min häst gör precis som du säger, har går med rumpan/bakbenen innanför spåret i galopp i båda varven för att komma undan och slippa vara rak samt under sig. Det jag tränar mycket på är förvänd sluta i skritt och trav och att aldrig låta honom ta stöd av väggen med ytterbogen, när dom går så så känns det ju som att ytterbogen lutar sig mit väggen och rumpan skjuts då lättare in mot mitten.
Jag tränar också mycket på att vända för endast ytterhjälper för att det är först när du får tag på yttersidan du kan försöka påverka hästens rakställdhet.
De dagar jag känner att det inte alls går så brukar jag byta tygelhand alltså vänsterhand har högertygel och tvärt om, fick rida så ett helt pass för A-tränare i dressyr och det hjälper faktist jättemycket! Särskilt om man har en lätt och en svår sida!