Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2055 ggr
Mantissa
0

SMHN- Hur gör ni?

Är inne på att införskaffa dessa då min normala fri tillgång på halm-metod verkar gå om intet i år då halmen regnar bort. Jag har en flock med två ston och deras respektve föl. När jag fodrar nu så sprider jag höet i en lång sträng i hagen så de är inte vana vid att behöva stå och trängas då de äter.

Bör jag köpa flera nät eller räcker det med ett lite längre? De får ca 10 kg per fodring.
Hur sätter jag upp dem? på en stolpe? Mellan två stolpar?? Jag kan inte dra hagen upp mot väggen för då äter de upp den:)

Annette
0

Pallkragar med nät i. Det skall jag testa nu i höst, vet flera som har det systemet och det fungerar bra.

Mantissa
0

Men snöar det inte hemskt mycket i höet då?

Spiritinthesky
0

Mina sitter mellan tre stolpar. Har de uppsatta som ett L :) Funkar kanon till mina 4 ponnyer. Lägger dock en del av ensilaget direkt på marken just för attt förhindra att de tuggar sönder näten.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annette
0

#2. Det gör det ju om det ligger på marken också.

Mantissa
0

Jag läste någonstanns att de rekomenderas till hästar från tre års ålder. Nu har jag ju fölston och bebisarna är födda i juni resp slutet av augusti. De diar fortfarande men äter fast också, speciellt den äldre mumsar på. Men kommer de få i sig tillräkligt med näten?

#4 Fast då äter de ju upp på typ 45 min

kaka1234567
0

Jag harvade på golvet och fungerar super bra men man kan också jämka upp i 2 balsnören och då gungar det så är det svårare för hästen att äta .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Lena90
0

#5 Jag tror #4 menar att det även kommer snö på höet när man lägger det löst och det blir ju inte förstört för det och samma med om det ligger i nät :)

Carpe diem!

CelsiusT
0

#2 Det gör det ju även om du ställer ut en hel bal och det gjorde vi altid förr. Den blev översnöad så hästarna fick gräva fram maten, inga problem.

Medarbetare på westernridning.ifokus

examynia
0

vi har ¨åxå pratat om att skaffa sånna nät nu i hagen å funderar på pallkragar å sen sätta fast nätet där i med karbin hakar.. fö rjag vill att min häst ska äta så nära marken som möjligt… så tror att de kommer bli bra..

Mantissa
0

Jag tror inte iden med pallkragar fungerar för mig. Bor i norra sverige så de fryser nog fast i marken och snöar över:S

Elshira
0

Jag har näten i pallkragar. Det går utmärkt att lägga en plyfaskva över allt öveer natten nät hästarna inte är där och buffar bort snön. Kommer snöblask/regn som sedan fryser så blir dock näten stela. Under dessa perioder får man ta in näten på natten och hänga på tork, torkar rätt snabbt om det är uppvärmt utrymme.

Hakuna matata!

Brollan1
0

" Mantissa" vad spelar det för roll att det fryser fast? Mina har hästarna lyckats få lös den utan problem av sig själva om dom tyckte det behövdes. Tänk bara på att pallkragarna mäste fästas i varandra och pallen under annars så raserar hästarna hela lådan. Eller är det bara våra hästar som har så roligt?

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Mantissa
0

Kan någon lägga in en bild på en sån här pallkragekonstruktion? Har aldrig sett en så jag kanske fått för mig fel hur de ser ut. Idag ska jag hem till en bonde som säger sig ha fått in fin torr kornhalm i småbal, Jay! Då behöver de aldrig vara utan även om jag inte får ihop något med hönät innan snön:)

CelsiusT
0

#13 Hur ger du fri tillgång på halm då?

Mantissa
0

#14 Jag har en höhäck med tak över. En sån där stor "järnkorg" som finns på matvaruaffärerna ibland. Inget finmaskigt utan de kan mumsa på som de vill, det ska aldrig ta slut. När jag hade lösdriften hade de öppen höhäck inne, eller storbal med halm som de åt direkt från.

CelsiusT
0

#16 Det går inte bara att lägga SMHN men hö i den häcken då?

Mantissa
0

..men det är ju min halmhäck:P Näe, det skulle ju inte bli så bra då de äter från sidan i den.

CelsiusT
0

#18 Varför skulle det inte gå bra att äta hö från sidan om det går bra att äta halm från sidan?

Om du ändå inte har halm där så kan du väl lik väl ge hö i den nu när du int ehar någon halm.