Val av häst?
Är de ett bra val att köpa en 19 mellan 20 årig ridskolehäst som ska pensioneras från ridskolan om de är första gången man skaffar en "egen häst"?
Beror ju på vad du är ute efter!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Ålder kan spela in, men det är trots allt en väldigt liten del av att välja häst. Har hästen varit sjuk/halt någon gång? Hur har den behandlats på ridskolan? Tycker du om hästen? Verkar den trivas med arbete eller har ridskolelivet "trubbat av" den (nu vet jag ingenting om nämnd ridskola, men vet att vissa får hästarna att tappa livsgnistan, tråkigt för både häst och ny ägare)? Osv osv… Frågorna är oändliga, och man får fundera på vad man prioriterar och inte vad gäller häst. T ex om hästen inte kan tävla - vill du tävla? Osv…

Ridskolehästar är tyvärr ofta ganska slitna fysiskt (och ofta även psykiskt)om de gått många år på ridskola. Men har du själv gått på ridskolan där hästen står så känner du ju h*n sedan tidigare och vet redan om ni passar ihop, vilket är A och O. En fördel kan ju (för hoppningsvis) vara att du kan få lite extra stöd och hjälp från ridskolan om du stöter på problem. Kom ihåg bara att vissa gammla ridskoletrotjänare kan få lite av en "andra ungdom" när de blir privathästar:)
Med en gammal häst kommer fler skador och lite extra omvårdnad, men är det ens bästa vän är det ju självklart att ge h*n en fin pensionstillvaro:)
Jag känner hästen sedan tidigare, Vet hur han är i ridningen, Super fin i dressyren…
Skulle vara roligt att skaffa just den hästen,men dock vet man ju inte hur länge man kan rida han, vet en häst som jag var medryttare till, han var riktigt fin o rida men när han blev runt 24 år gammal så gick de inte o rida han något mera pgr,av ryggont m.m. Fast det är ju olika från häst till häst…
Finns både för och nackdelar med att skaffa äldre häst,
En vännina till mig köpte loss en tinker från en ridskola här nere i Småland förra året, han är idag 27 år och rids forfarande!!
Tinkern är ju en häst som håller länge förvisso och jag tror inte hon tävlar eller rider honom jätte hårt på ngt sätt, men han plumsar runt på skogsrundor etc. och mår toppen :-)
Tänkte bara berätta en liten solskens historia för sen är det givetvis jätte olika ifrån häst till häst hur länge dem kan ridas osv. :-)
Trivs den som ridskolehäst? Isf kanske den inte trivs som privathäst - den kan bli väldigt stressad över att ridas själv.
Min erfarenhet är att flocken är det som är absolut viktigast för en häst. Har den sina kompisar så kan den stå ut med vadsomhelst, flocken står för tryggheten. Tvingar du hästen att byta flock så vet du inte något om hur den kommer att fungera…
Sedan tycker jag inte det är fel att köpa en äldre häst - som ny hästägare är det skönt att ha en häst som varit med ett tag, min pålle har lärt mig jättemycket, sådant som jag inte riktigt kunnat läsa mig till (och jag har läst myycket) eller lära mig på ridskolan. Tar du väl hand om hästen (och har lite tur att den inte varit utsatt för något tidigare som påverkar hållbarheten) kan ni ju ha många år kvar!