Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 5109 ggr
Spiritinthesky
0

Tips till rymmarshettisar?

Behöver alla tips och erfarenheter av shettisar som rymmer. Hon går med 5 trådar och VÄLDIGT  stark ström, men ändå plöjer hon bara rakt igenom, ställer sig på andra sidan och äter äpplen från grannens trädgård. Säljer henne snart til korv.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Tusen
0

Ha-ha!Skrattande Jag förstår ditt problem men skrattar ändå gott för jag älskar dessa shettisar och deras påhittighet.

Vi har också haft notoriska rymmare och det är skitsvårt. Det absolut bästa vi har gjort är att raka hästen och slå på järnaskor. Då känns elen ännu mer på hästen.

Vissa struntar tyvärr i det också och tar gärna ett par stötar bara de kommer ut. Men det tips jag fick då var att sätta upp fårstängsel utanför elstängslet. Alltså ingen el i fårstängslet. Det funkar får ett fårstängsel är svårt att ta sig igenom för en liten shettis. Glad

Lycka till! Skrv och berätta hur det går.

CelsiusT
0

I förra stallet så hade dom en isis som var jäklig med att gå ut. Dom tog en grimma och lindade eltråd runt hela grimman och gjorde en antenn (av ståltråd) på den som satt som ett pannband och stack ut som ett horn. När hästen satte huvudet mot tråden så brände det ju såklart till rejält. I vanliga fall hade ju hästen fullt med pannlugg och man, men med denna el-grimma så fick den sig en kyss iaf. Vet inte hur jyst det är men…

Tänk på att fårstängsel inte är tillåtet för häst längre, och det är av en anledning.

Har du verkligen ström runt om i alla trådarna? Många gnger tror man att man har ordentligt med ström, men i själva verket så är det bara första metrarna, sen försvinner den. Så hade vi i förra stallet. Stallägaren förstod inte rikigt hur det fungerade och att det måste vara väl isolerat för att strömmen annars försvinner. Så jag gick och gjorde om hela hagen och då visade mätaren att det fanns ström, men det var ett jäkla jobb.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
0

#2 Va? Det är väl taggtråd som inte är tillåtet. Vad skulle vara anledningen till att förbjuda fårstängsel till häst? Det finns ju de hästar som går tillsammans med får?

Detta går att läsa på Jordbruksverkets hemsida. Stängselnät kan man väl likna vid fårstängsel. Det bör däremot inte vara el på nätet.

Caf_Roy
0

Jag tror att fårstängsel inte är bra för att hästarna kan fastna med hovarna i hålen om man har otur. Risken blir väl inte heller mindre av att hästen försöker ta sig igenom sagda stängsel.

Hur tar hon sig igenom? Spränger hon alla fem trådarna eller går hon under?

Om hon går igenom, komplettera med ett kraftigt rep eller två, typ tampar som man förtöjer båtar med. Skulle vilja se en shettis spräna en sån…

Går hon under, sätt finmaskigt nät (ett hål<hoven) väl förankrat i marken och staketet för undre delen av staketet.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tusen
0

#4 Ja hästar kan fastna i fårstängsel om de är skodda. Så det är inte bra men oskodda hästar fastnar inte mer än vad får gör.

Aribigga
0

#5 Jag skulle aldrig ta den chansen.

Någon som vet om fårstängsel går sönder om en häst drar?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gronstedt
0

#5: Oskodda hästar kan fastna och göra sig alldeles f*******t illa i fårstängsel, om de får ut ett ben.

CelsiusT
0

Hmm, nää hittade faktiskt inget om att fårnät är förbjudet för häst när jag gjorde en snabb googling. Men var helt säker på att det var förbjudet. Kanske att dom pratat om att förbjuda det? Vet att vi här fick riva bort en jäkla massa fårnät.

Men det är oavsett väldigt riskfyllt med nät till häst där hålen är så stora att en hov får plats. Hästen kan inte dra sönder det och det sätter sig rejält hårt åt om det vill sig illla.

Skunken
0

Skulle inte ha min häst på fårstängsel, har hört på tok för mycket om det. Hästar (skodda OCH oskodda) kan trampa igen hålen med en eller flera hovar och fastna och då är det senorna i benen som ryker!

Ordetligt trästaket kanske skulle kunna funka?!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Tusen
0

Har man ett elstängsel OCH ett fårstängsel utanför så är ponnyn aldrig komma så nära fårstängslet att den får in sina små fötter där.

Ett trästaket funkar säkert jättebra om man gör det ordentligt högt och tätt. Jag har sett ponnysar klättra över trästaket, krypit under, pressat sig emellan, så en kombination av trästaket och eltråd kan väl vara en lösning.

CelsiusT
0

#10 Så du menar att ponnyn ska stanna inne av synen av staketet? För om hästen bryter sig igenom eltråden (som h*n gör idag) så kommer han ju annars till fårnätet och kan där trassla in sig. Har man dessutom en eltråd innanför så kan det bli dubbelt trassel.

Tusen
0

#11 Nja! Kanske inte riktigt så. Men om man har 5 trådar med el och sedan ett fårstängsel några decimetrar bakom så ser inte ponnyn att det är ett glapp emellan och försöker därmed inte att gå igenom eltrådarna helller.

Men hon får väll bygga ett trästaket istället med en massa eltrådar på. det blir säkert skitbra.Skrattande

Spiritinthesky
0

Hon springer bara rakt igenom, pang bom. de två nedersta trådarna ryker med. Har ju den flata sortens eltråd då jag en gång var med om en olycka när hästen fastnade i vanlig rund eltråd, och då den inte gick av blev ju tyvärr skadorna ganska omfattande.. därför håller jag mig idag till platta trådar som går av om hästen fastnar :)  Gick hagen runt idag och tittade elen ca var tioende meter. Då vi har två aggregat fastsatta på var sida av hagen varierade det lite mellan 3000 och 5000 volt. Men den jäklen springer igenom en då! Att raka henne och slå på skor är nog tyvärr inget jag kan komma mig för att göra då ponnyn egentligen inte är min… men din ide med eltråd runt grimman ska jag testa!

Alltså, linda grimman med eltråd och färsta ståltråd som ett horn i pannan?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Linnea
0

Hönsnät kan man använda..

Skynda långsamt så går det fortare.

Caf_Roy
0

Spika upp en rad staketbrädor ungefär i halshöjd på henne. Behöver hon sakta ner för att komma under får hon svårare att spränga tråden och känner elen bättre.

JTphoto
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förstår din frustration. Jag hade nästan samma problem, det var dock ingen shettis men berättar endå. Hästen finns tyvärr inte kvar då jag tvingades avliva henne hösten 2011.

Julea var en Holsteiner på knappt 165 cm. Jag ska erkänna att staketen till en början var låga då vi bara hade haft ponny innan. Men en dag bestämde hon sig för att hon inte tänkte stanna ensam i hagen och hoppade lätt över staketen.

Jag fick då ett hästjobb byta ALLA stolpar till högre och stängsla om.  Hagarna är inne i skogen, ute på ängarna, i slänter, bland stenar, vid åar, berg och ja helt enkelt väldigt varierande terräng. Det är cirka 10 hagar uppdelat på drygt 4 hektar. Puh!

När sedan de mesta av jobbet var gjort tittade jag stolt på staketen. (Har inga mått på hur låga/höga staketen var, men skillnad blev det.) Julea stog tryggt bakom grinden och jag gick iväg med min ponny för att rida. När jag kommit kanske 20 meter frn hagen hör jag ett dov ljud förlt av en liten duns. JAg vänder mig om och där står Julea och tittar lite oskyldigt på mig "Vadå? Jag är väl hopphäst eller?"

Men staketen hemma hos oss är ju snygga nu i alla fall xD De lär också hålla många år framåt :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

CelsiusT
0

#13 Ja precis, linda in hela grimman i eltråd och sedan sätta eltråd som et pannband så att du kan skapa ett horn/en antenn i pannan (så inte pannluggen tar smällen av elen utan hornet leder elen in till hästens kropp).

Men om hästen springe rmed full kareta och spränger tråden så är det inte säkert att det fungerar med sådan grimma, då har hästen sådan fart ändå att h*n går rätt igenom utan att troligtvis känna något och känner h*n något så är det så kort stund. Men prova går ju alltid =P

Brollan1
0

" CelsiusT " Jag har hört en variant på det du skriver om (har alldrig behövt testa den själv). Man satte på hästen ett huvudlag och fäste "antenner" i bettet som hängde ner och en som gick upp till pannremmen. Det kurerade enl uppgiftslämnaren den hästen från att utmana elstängsel någonsin mer. Stöten kom direkt i munnen så hästen satte sig på ändan första gången.

Annars så finns det kostängselaggregat som ger betydligt mer än ett hästaggregat. Sett dom upp till 25J och det borde vara som att få en spark av hästen. Såg en ko som sakta satte mulen mot ett sånt stängsel och när en av mulhåren tog i så blixtrade det till och strået var borta och det var kon ochså.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
0

#18: Jag hoppas att kon återfanns en bit därifrån? Jag menar, så den inte försvann helt och aldrig mer hördes av Förvånad? Men möjligen är det inte tillåtet att använda så hög energi för hästar - jag har för mig att de är känsligare.

En rymmarshettis jag kände skulle "botas" genom att matte satte grindtråden mot mulen på den, men när läget var skarpt kunde matte inte förmå sig att göra det. Hästen stod och tjuvbetade i det våta gräset och satte sedan sin blöta mule på grindhandtagets metalldel alldeles själv. Det slog en rejäl gnista och hästen flög i luften och rymde inte mer under de kanske 6 månader den var kvar i det stallet (utom när någon glömde lägga på nedre grindtråden, så den kunde gå raklång ut. Så en rejäl smäll på nosen kan göra nytta! Det känns mycket värre där än på bröstet eller manken.

CelsiusT
0

#18 Men fyy så otäkt!! Jag tycker det är fruktansvärt obehagligt att sätta på en grimma med eltråd på, vet att flk gör det och förstår om man måste men inget som jag skulle vilja göra själva. Men då är det inte kopplat till munnen, att sätta el på ett betsel, fy bövelen =(

Brollan1
0

" CelsiusT " Hm, var skrev jag grimma någonstans?

Det är ju fortfarande hästen som bestämmer om den skall stoppa huvudet i stängslet så att "antennerna" får kontakt, om den inte gör det så kan den inte få någon stöt. Den här hästen hade prexis som TS:s häst tagit med sig stängslet på en tur och skitit i elströmmen när den ville ta maten i den andra hagen.

" Gronstedt " Kon återfanns tillsammans med dom andra kvigorna 5m från stängslet och stannade där. OBS denna ko var bara nyfiken och ville kolla stängslet som dom då och då raserades av korna och blev strömlöst, den hade väl klarat sig förr men denna gång så var det ström där och med det aggregatet som den bonden använder är rejält och avsett för kor.

Djuren är vad dom har levt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

CelsiusT
0

#21 Nej men JAG skrev grimma. Jag tycker det jag skrev om, att man sätter eltråden i grimman, är elakt och läskigt. Att göra som du skrev, och koppla det till bettet, känns i mina öron helt makabert!

Aribigga
0

#22 Jag håller med dig! Att ens släppa ut hästen i hagen med bett tycker jag känns osäkert på alla sätt och att dessutom fixa så att den kan få ström in i munnen skulle jag räkna som ett slags djurplågeri…

För all del att linda in grimma med ståltråd så den får en rejäl stöt, men de som kopplar till munnen borde testa att kissa på ett elstängsel först så de vet hur det känns att få det direkt i en kroppsvätska.

Risken måste ju finnas att hästen inte vill ta bett i munnen efter den behandlingen också.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Spiritinthesky
1

uhu nu börjar det låta lite väl brutalt för min lilla donna här! en eftermiddag/kväll har iaf gått sen hon rymde senast! haha ;)

Men vi har kommit fram till att vi kör hönsnät hagen runt :) så får det bli en hade för alla små shettisjäklar! Lägger in en bild på lilldonnan

Tack så jättemycket för alla tips, var mer än intressant att läsa!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Skunken
0

#24 naww vad söt. Hoppas det fixar sig nu och det är inte värt att testa massa dumheter för att få hästen stanna i hagen, tror hönsnät är en bra idé faktiskt! :D

www.sweetolga.blogg.se

Brollan1
0

Hoppas inte hästen trasslar in sig i hönsnätet och skär upp sig bara. Fördelen med en stöt är att HÄSTEN lär sig något utan att skada sig och det är väl det vi försöker göra här. En stöt i munnen är inget mot då folk sitter och hänger i tyglarna så det blir sår i munnen, och det gör många kontinuerligt. Det här händer bara en gång, hoppas vi , för om det händer fler gånger så har hästen inte lärt sig något och metoden fungerade inte.

Lycka till

Skunken
4

Tycker inte det är okey att använda djurplågeri för att hästen "ska lära sig något", det går inte rättfärdiga djurplågeri på det sättet. Att andra sitter och hänger hästen i munnen är ju knappast ett klartecken för att det är okey att ge hästen stöt i munnen via ett bett?! Två fel gör inget rätt!

Tror inte det finns ngn risk att hästen fastnar i ett väl uppsatt hönsnät, nog för att hovar och huvud är smått på en shettis men inte så små :D

www.sweetolga.blogg.se

CelsiusT
0

Hönsnät är väl dom med stora hål i? Det skulle jag inte sätta upp till shettis. Det är ju lika illa som med fårstängsel. Dock finns ju kycklingnät som har pyttesmå maskor, det går ju bra att ha till häst.

Brollan1
0

Tro är att inte veta. Om det finns en risk att fastna i nätet så bör den tas på allvar INNAN det händer, för efter så gråter många över "hur kunde vi vara så …..".

Har alldrig har sett hönsnät användas till hästar, men det kan ha sina anledningar.

Trots att det i längden ger hästen smårta i munnen och i värsta fall permanenta munskador så hänger folk hästarna i munnen för att balansera sin kassa sits och många förståsigpåare tycker att det ser ut som bra "dressyr". Det är vad jag kallar djurplågeri i jämförelse med den metod jag hade på förslag och som jag av källan har fått veta fungerade på den hästen.  Jag föredrar en smäll och hästen lär sig än att försöka förhindra den att lära sig något. Om alla vanliga sätt inte har lärt den något så får man ta till ovanliga sätt för att lära. Fortfarande så har hästen fri vilja att göra som den vill, ingen tvingar den in i stängslet. Lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, ibland kan lärdomar vara smärtsamma, som att pissa på elstängsel barfota.

Ett allternativ är väl att spika en trähage runt och och gräva ner plank i backen ochså. Såg en hingst hage med plank upp till 130cm plus elström innanför och utanför, allt detta för att hålla hingsten inne i hagen och kanske mäniskorna ute vad vet jag.

Vi diskuterar ju extremfallen här, utanför det normala.

Lycka till

Spiritinthesky
1

Hönsnät är de med små hål, och vi har tittat upp det och det finns fasen inte en möjlighet att hon kommer igenom med en hov :)

Ang det här med att ge en häst en stöt i munnen. USH. hade jag aldrig kommit mig för. då hade jag hellre byggt betongväggar runt hagen. (haha)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

CelsiusT
0

#30 Kycklingnät alltså. För hönsnär är (normalt sett) stora, runt 10cm i diameter.

Sarah
2

Vi har kört med antenn på grimman på flera hästar och vips slutar de rymma.

Linnea
0

Det jag kallar hönsnät (och det enda jag sett som har kallats hönsnät) har maskor som är typ 3*3 cm eller mindre. Ingen hov igenom där.. Anledningen till att det inte används är säkert för att det är nog rätt dyrt att hängna in stora hästhagar med det. Och de flesta behöver ju inga nät alls.

Skynda långsamt så går det fortare.

Nitro
0

Jag har lindat grimman i antenner, haft järnskor och dessutom försökt blöta ponnyn lite.
Funkar finfint.

JTphoto
0

Angående detta med hönsnät och kycklingnät. Ett nät som har rutor med 10*10 cm stora rutor är inte hönsnät utan fårnät. Hönsnät är som #33 säger, cirka 3*3 cm eller mindre.

Lite klargörande bara :D

Spiritinthesky
1

#35. Precis, det vi nu köpt gick i alla fall under namnet hönsnät och hade små små hål, säkert 3x3, låter troligt :) Men som #33 säger är det inget jag kommer bygga runt fler hagar då det kostade sina kronor.. Så nu har vi i alla fall en liten hage-för-rymmarshettisar i stallet! Kommer säkert till god användning 8) Tack för alla tips!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

CelsiusT
0

#35 Fårnät är inte sexkantigt normalt sett utan oftast fyrkantigt. Hönsnät är sexkantiga och kan mkt väl vara uppemot 10cm (inte 10x10 utan 10cm i diameter). Det är det vi har och det heter hönsnät. Har aldrig sett så litet hönsnät som 3cm i diameter, det kan nog däremot det nätet vara som jag köper som kycklingnät.

Det som heter hönsnät här går lätt att få igenom en knuten näve, alltså tänker jag mig även en shettis-hov.

Men bara det är säkrat så inte hovar kan komma igenom så spelar det ingen roll för mig vad TS använder ;P

Peppe
1

http://www.nshnordic.com/katalog.asp?l=160&t=1&ID=5223

Hönsnät och kycklingnät verkar vara samma sak. Same shit different names. Cool

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Emmma
0

#5 rek. INTE fårnät. När vi var mindre så hade vi vår shettis med det och då vart hon upptryckt av en annan häst och hoppade över. Hon fasta med nätet runt hoven, var barfota (vart visserligen ingen större skada skedd, mer en att hon ömma, tack vare att vi var i närheten).
Dagen efter tog vi bort allt fårnät!

Men nu verkar ni ju hittat en annan lösning-
Men är in hönsnät väldit lätt att de går sönder så de kan skada sig?

CelsiusT
0

#38 Verkar som om olika försäljare kallar det vad dom själva vill.

JTphoto
0

#40 Haha precis vad jag tänkte ;D Inte ska de vara enkelt att vara kunde inte xD

VeronicaP
2

Ståltråd i grimma och antenn är väldigt effektivt de använder vi när vi får rymmare och så fort de får på sig en sådan grimma så är de kvar i hagen

Spiritinthesky
1

Nu återupplivar jag en gammal tråd, kände bara att jag ville berätta vad den j*veln gör :) Hon fick en shetlandskompis i sin lilla rymmar-shettis hage.

Hagen är byggd med 5 eltrådar, en planka i brösthöjd för de små och hönsnät utanpå. Men de här små, som är som bill och bull, har alltså lyckats ta sig ut i alla fall! De satte bara full fart och sprang. Trådarna gick av fort, plankan spräcktes och hönsnätet drogs upp ur fästena som sitter både i marken och stolparna runt om.

Allvarligt talat tror jag att de är smartare än vad jag tror.. De är små djävular i hästkroppar!

I allafall får de nu äta ur slow feeding nät (innan åt de från marken) och dom har inte gått ut en enda gång!

Tacka gud för slowfeeding. Bifogar en bild på odågorna :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
1

En till…

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
1

tur att de är söta i allafall

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Skunken
0

Åh vad kul, och med en så enkel åtgärd som slowfeeding också. Det bästa staketet är trots allt ett bra "bete" :=) Så söta de är!

www.sweetolga.blogg.se

Mantissa
0

Jag har provat med ALLT för att stänga in min getabock och fårbagge. Han plöjer genom eller under vadsom hellst. Hönsnätet jag satte upp vara bara en lång taggig trasa när han var klar (fanns ju ett äppelträd på andra sidan. Fanns.). Hade 10 trådar ett tag med typ 10 cm imellan varav en jordtråd mitt i. Han kliade sig mot trådjäkeln!! Ringde jordbruksverket (han går i åsnehagen) och det var tillåtet att ha fårnät till hästar. Men det ska vara välspännt och utan "stickiga" bitar såklart. Satte upp sådant runt hagen kombinerat med eltråd och satte jorden mot nätet. Imellan hingsthagen och stohagen finns detta på ena sidan och på andra sidan stoplar ca en meter ifrån med plaststolp med trådar i ALLA fickor (ca 10 cm isär). Baggen funkade det faktist på fast han kommer farande med sina dryga 100 kg eftersom han "stoppas upp" innan han är fri trådarna. ..Men bockjäkeln började hoppa över 130 staketet! XO

Spiritinthesky
0

#47 hahahahah alltså dom är helt otroliga…..Testa slow feeding FlörtFlörtFlört

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Brollan1
0

Det börjar låta som guantanamo i miniformat, saknas bara strålkastare och patrullerande vakter med AK…. ;-)

Högre stänsel "Manissa", ge dig inte, bli besegrad av en getabock! ….;-)

Lycka till

Mantissa
1

Jag har redan gett mig, han vann i samma stund som jag hörde en bekannts bekannt glad i hågen berätta hur hennes getter hoppade ur hundhagen på 1.80 :P

Caf_Roy
0

Sätt upp pinnar på toppen av staketstolparna med vinkel, så de lutar in över hagen och blir som ett överhäng. Det blir mycket svårare för honom att bedöma var han behöver hoppa av för att komma över det. Kanske funkar.

Brollan1
0

Det var som f..

Agility är det första som kom in i mitt huvud när jag läste 1.80. KAn det var en framtd för han där månde? ;-)

KAnske en fångkula att släpa på, då borde han inte hoppa så högt eller ett tungt halsband eller benvikter?

Lycka till

Spiritinthesky
0

Hahahaha alltså jag skrattar så jag får ont i magen..

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Mantissa
0

INTE roligt :(

Offbeat
0

Hade en storhäst som gick under fyratrådigt staket med skor på alla fötter i en vattensjukhage med en sele av ståltråd på sig, hade jag haft en film hade den väl varit väl värd att lägga in här!
Hoppas du hittar en lösning! Ovan nämnda häst fick gå i ridhuset på dagarna istället för i hage, det gick helt enkelt inte.. Ett halvår senare av box/ridhus så kunde hon plötsligt vara ute utan minsta tendens till att rymma, mycket märkligt. Typ som om hon hade glömt bort hur man gjorde..