Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5251 ggr
Zaphix
2012-10-13 15:26
0

Hovböld

Hittade min häst i hagen igår ståendes på tre ben, ville ogärna stödja på ena frambenet. Veterinären kom efter någon timma och konstaterade att han hade en hovböld, så hon karvade upp den och la bandage med jodopax.

Igår kväll var han lika halt, även imorse ville han ogärna stödja på benet, så veterinären kom ut igen och karvade upp mer.

Hon karvade inte upp speciellt mycket alls första gången, kom bara någon bloddroppe. Idag så rann det ut lite mer blod, men inte så mycket. Jag trodde man karvade upp och spolade rent och sånt, men verkar inte som man gör det då.

Nu är han bedövad i hoven och har fått metacam, så vet inte hur mycket bättre det har blivit i och med att han är så smärtstillad.

Han har även fått fenylbutazon och pencillin utskrivet som han ska få i fem dagar framöver.

Funderar lite över hur ni hanterar hovbölder..

Öppnar ni dom?

Vet att endel bara låter dom vara och läka ut av sig själv.

Tar ni ut hovslagare eller veterinär?

Hur mycket brukar hoven bli öppnad och hur mycket brukar komma ut?

Om hur länge borde jag kunna sko honom igen?

Hur lång tid brukar det ta innan det läker så jag kan släppa ut honom i hagen igen?

Hagen är rätt så lerig, så har stängslat in lösdriften så han får gå där inne tills hoven har läkt så pass mycket att jag kan släppa ut honom igen.

Nyfiken på allt om hovbölder..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
2012-10-13 15:28
0

Förresten..

Ni som tar ut hovslagare som karvar upp hoven, brukar hästen bli bedövad innan?

Min häst fick mycket bedövning i hoven, men hade fortfarande ont när veterinären karvade. Fick kämpa rejält med att hålla hans ben uppe, trodde han skulle lägga sig. Han brukar normalt vara väldigt smärttålig och krånglar aldrig när man håller upp hoven, så han lär ha haft rejält ont.

Kan ju tänka mig att det gör ännu mer ont när man inte bedövar hoven.

Min och Dackes blogg

brandie
2012-10-13 16:01
0

Min häst hade en hovböld i vintras. Tog ut veterinären men han sa att vi skulle kontakta hovslagaren. Så han kom ut och öppnade den(det är en väldigt duktig hovslagare och han har jobbat på djursjukhuset). Han bedövade inte men min häst som kan va rätt otålig annars stod jättelugnt under hela behandlingen. Det kom ut några droppar blod. Han fick nått sjukbeslag med en platta över hoven och en sko som höll den på plats så han kunde gå ut i hagen direkt och det läkte fint. Under tiden fick han vila och metacam.

Hoppas att det går bra för din häst!:)

JTphoto
2012-10-13 19:52
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ponny (R.I.P) hade bland annat hovböld och två spiktramp. Vi tog ut veterinär som öppnade den. Det behöver inte blöda mycket eller komma mycket var när man skär upp dem. Det viktigaste är att det blir ordentligt tvättat och skyddat.

Såhär gjorde vi med vår ponny som var expert på att skada sig (A). Först bandagerade vi för att det skulle läka ut ordentligt. Därefter blev det en platta som vi skruvade fast med brodd.

Hon fick gå i en lite tillfällig hage på vår gårdsplan. Vi har inga rasthagar eller mindre hagar. Vi byggde upp en hage av diverse material som skottkärror, vägg och mur xD

(Har ingen bild där hon står still i "rasthagen". Hon tyckte det var så fruktansvärt tråkigt att stå i den lilla hagen att hon hittade på en egen lek. Hon ställde sig stilla med frambenen och började hoppa och slänga ut bakbenen. Så stog hon så och hoppade upp, ner, upp, ner. Jätte rolig lek^^)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Zaphix
2012-10-13 21:34
0

Skönt att höra att det inte behöver blöda så mycket, då kanske detta räckte iaf. :)

Han var dock fortfarande rejält halt ikväll när jag var där, men rörde sig iaf frivilligt i lösdriften och såg gladare ut.

Hur lång tid tog det för era hästar innan de blev ohalta?

Börjar bli rädd att det är något mer än en hovböld i och med att han fortfarande har så ont, trots smärtstillande..

Man behövde inte göra rent det så väldigt noga i och med att han inte trampat in något i hoven. Han har dragit av sig en sko på en nyskodd hov, krävdes alltså endel kraft. Veterinären trodde då att något blodkärl i hoven gått sönder och börjat blöda, därav uppstod trycket och smärtan i hoven.

Men samtidigt kan han ju haft sönder något annat i hoven också?

Börjar oroa mig för hovbensfraktur..

Min och Dackes blogg

JTphoto
2012-10-13 21:37
0

Om du är så orolig tror jag det säkraste är att prata med veterinären igen. Jag kommer tyvärr inte ihåg mer än det jag skrev då detta var några år sedan.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Zaphix
2012-10-13 23:43
0

Jag ska göra det. Åker ut imorrn och ser om han är bättre, är han inte det ringer jag veterinären igen och rådfrågar henne.

Har rätt så nyss flyttat hit så har ingen koll på hästlivet här än, vet inte vilka som är bra veterinärer eller inte. Trist att ha 75 mil till sin vanliga veterinär som man litar fullt på..

Min och Dackes blogg

GranoStall
2012-10-14 17:46
0

Jag skulle kontakta hovslagaren, då en utbildad hovslagare har mer kunskap om hovbölder än vad de flesta veterinärer har.

Zaphix
2012-10-14 22:21
1

Pratat med en klinikhovslagare idag som misstänkte att det inte var en hovböld pga. endel saker, han sa att risken finns att det är en hovbensfraktur. Även veterinären började misstänka det.

Han är alltså fortfarande blockhalt trots smärtlindrande.

Ska ringa runt och få tag på en tid så jag kan röntga honom imorgon så jag får reda på vad som egentligen är fel.

Min och Dackes blogg