Väldigt pigg häst
Hej! Nu när det har börjat bli kallt och blåsigare så är min d-ponny extremt pigg! Konstigt nog är han mer pigg i paddocken än i skogen. Har ni nått förslag på hur jag ska göra för att han ska lugna sig? Han får bara hö så de är inget kraftfoder som påverkar det. Igår fick jag låta honom trava runt runt i kanske tio minuter innan han lyssnade lite bättre och det är jättesvårt att få honom i form när han bara springer på, dessutom är paddocken lite liten så de blir inte lättare :P
Om ni har nått tips så skriv gärna det :)
Kan tillägga att jag rider med tvådelat bett.

träna lydnad. övergångar och halter.
Bestäm en punkt där det är halt, och då är det halt DÄR och inte 2 steg efter, osv. var konsekvent och lugn. Gör halt innan han hinner öka farten i traven, om det så bara är 2 steg. På samma sätt som du är konsekvent med att han ska stanna omedelbart, så ska han starta omedelbart också.
Detta är sådant som man får fortsätta träna hela livet, det är grunden. utan den fungerar inte resten heller.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Använder du ländtäcke? Många hästar som fryser försöker ofta röra sig mer eller hitta på något för att hålla värmen uppe. Om du redan använder ländtäcke kanske du ska rida med dubbla. En av mina hästar går ibland med 4 ländtäcken på vintern, hon är inte klippt :) Hon fryser som en gris xD
Annars tycker jag du ska använda padocken som stopp. Rid in i staketet, då måste han stanna. :) Då behöver man inte slita och dra i dem, annars kanske du kan testa att ha ett rakt bett. Det tycker jag ger bra effekt med hästar som springer iväg.
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Longera med eller utan inspänning eller låt den springa lös i paddocken.Några små cavaletti att trava eller skutta över. då får den ut lite av sin energi och blir förhoppningsvis lite lugnare att rida
Har inte tänkt på det med ländtäcke(rider utan nu) men de är ju värt att prova
Oftast blir han bara ännu mer busig av att bli longerad
#4 Det fungerar väldigt bra för mig :) Det är ju värt att testa i alla fall :D
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"