Hingstar
Började fundera på en sak alldeles nyss. Jag har absolut ingen erfarenhet alls av hingstar och tänker fortsätta hålla mig till ston och valacker, men en liten nyfikenhet väcktes inom mig angående hur de svenska hästarna lever idag.
Får alla hingstar gå ut i hage om dagen, och får dom gå tillsammans i flock? Fungerar det ens att ha hingstar och/eller valacker tillsammans? Kan man ha hingstar i "vanliga" hagar eller måste det vara något speciellt stängsel för att hålla dem inne? Klarar en hingst att stå i stall bredvid en annan hingst eller kanske till och med ett sto?
Ja som ni märker har jag ingen erfanhet alls kring detta. Men om man inte undrar något och frågar får man ju inte heller veta något. :)
Det där är ju så väldigt olika.
Får alla hingstar gå ut i hage om dagen, och får dom gå tillsammans i flock? Nej + nej. Och det gäller ju inte bara hingstar utan en del som har sina hästar så oavsett kön.
Fungerar det ens att ha hingstar och/eller valacker tillsammans? Klart det går att ha hingstar ihop, eller hingstar och valacker -men det är ju väldigt individuellt. Min nuvarande häst gick som hingst tills han var 3 år, då gick han tillsammans med en annan hingst. Men har även haft en ponnyvalack som var väldigt hingstig och inte kunde gå ihop med andra valacker utan att slåss.
Kan man ha hingstar i "vanliga" hagar eller måste det vara något speciellt stängsel för att hålla dem inne? Man kan ha en hingst i en vanlig hage, men det är ju inte så lämpligt att möjligheten att ta sig ut ens finns, om det tex finns ston på samma ställe, därför stängslar många in hingstarna ordentligt. Det är inte jättekul att ha en lös hingst omkringfarande.
Klarar en hingst att stå i stall bredvid en annan hingst eller kanske till och med ett sto? Både ja och nej. Ett stall med bara hingstar funkar ofta fint. Och jag vet hingstar som står snällt intill ston. Men de problem jag har erfarenhet av är när det inte bara är en hingst + ston utan det blir lite konkurrens mellan dem.

Enkla svaret: Jätteolika från hingst till hingst.
Både arvsanlag och miljö spelar in. Finns välhanterade hingstar som kan ridas/köras med ston eller valacker vilket som. Finns individer som går super i flock (pojkflockar). Andra leker rangleken på för stort allvar. Vissa är nästan som valacker om det inte bor ston på samma stall, andra är "hingstar" ut i hovspetsarna. Men hingstar hålls ofta ensamma av säkerhetsskäl i förebyggande syfte, vilket gör att de kan bli ganska socialt inkopetenta efter en tid.
Vår lilla russhingst är nog den trevligaste hingst jag träffat på.
Han går snällt tillsammans med andra hingstar och valacker i hagen, trots att det finns ston i hagen brevid. Han är en gentleman mot de ston han betäcker och han minimerar själv antalet språng til nästan bara ett språng per brunst. Vi har fribetäckning vilket innebär att han går i en flock med ston, både med och utan föl vid sidan. Han är snäll mot alla.
Han gnäggar inte ens en gång då han passerar ett brunstigt sto på en täving då han har träns på sig. Då vet han att han förväntas sköta sig och arbeta.
Han kan stå i box brevid vem som helst. Sto eller annan hingst. Spelar ingen roll. Han bryr sig inte ens om hingstar som gapar runtomkring honom.
Vi har heller ingen speciellt perparerad hage bara för att han är hingst. Han går i samma hagar som alla andra.
Han kan t.o.m. gå lös bakom oss på promenad trots att vi passerar stohagar.
Han är helt enkelt underbar!

vid vilken ålder upptäcker fölisar oftast att de är hingstar? Rent generellt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#4 Det kanske är olika men de flesta vet nog om att de är hingstar redan vid ett års ålder. Andra lite tidigare och ytterligare några lite senare.
Sen kan de som får möjlighet att betäcka något sto ett år och som sedan kanske inte får fler ston på ett tag, bli lite grisiga periodvis. Men en väluppfostard hingst ska inte vara mer besvärlig än en valack.

Funderar lite på det här med unghingstar, är sugen på en själv men har inte eget stall.
Jag vill helst kastrera tidigast på hösten som 1 åring, dvs hingsten är närmare 1,5 år. Vore inte så kul om unghingsten vaknar upp mitt i sommaren så man tvingas till en "akutkastrering" mitt under rötmånaden. Pga kollektivstall med yngre tjejer som hanterar hästarna så fungerar det ju inte med en unghingst i full blom direkt
stallägaren vill inte heller ha hingstar i stallet, om det inte handlar om just föl/unghingst i väntan på kastrering, som är SNÄLL.
Vid vilken ålder kastrerar ni era unghingstar?
#6 Om du jobbar med din unghingst från början och har höga krav på honom så kommer han förmodligen kunna ledas förbi en brunstig stoflock av en 4-åring.
Allt handlar om tidig och konsekvent hantering.
Många kastrerar sina hingstar på hösten som 1-åring. Vi har väntat tills de blivit 4 år eller äldre för att vi vill visa dem på hingstvisning innan de kasseras som hingstar. En enda har vi kastrerat tidigare och han kastrerades på hösten som 1-åring. Han var dock supersnäll men inte renrasig och därför inte aktuell att hingstvärdera. Han började dock försöka betäcka redan på sommaren så han fick gå i egen hage med vår äldre valack den sommaren som 1 åring. Han skildes från stoet som 10 månaders föl.

#7 min erfarenhet är att det inte alltid räcker med att ägaren hanterar sin häst konsekvent. Har redan en ponny som med mig är gudasnäll och väldigt uppmärksam på mitt språk, men övriga i stallet använder sig inte av samma och enligt dem så är han den vildaste i stallet. även om inte det är särskillt vilt heller 
antagligen är han för känslig för dem, han reagerar och flyttar sig kvickt vartefter du rör din kropp. övriga hästar är lite mer så att de ska ut till hagen, inget annat. som människa åker du bara med. personligen tycker inte jag om när hästarna vet vad de ska göra och utför rörelser/moment utan att människan bett dem om det, även om det inte är att den drar iväg så är det bristande uppmärksamhet 
inga direkta problem men det är intressant hur man kan uppfatta hästarna olika eller om de beter sig olika. troligtvis båda då andra även har svårt att ta ut sina hästar ur hagen ibland när min står vid grinden, vilket aldrig jag har problem med.
undrar bara hur detta ter sig med en hingst i gänget, men det kan ingen veta innan man är där 
#8 Vad jag ville få fram, egentligen, är att hingstar inte behöver vara mera besvärliga än andra hästar. Sen beror det ju på individen hur hårt man måste jobba med den för att den ska sköta sig.
Men visst, skall hästen göra det man vill att den ska göra bör alla som hanterar hingsten göra på samma sätt och ha samma gränser.

#9 det jag är mest rädd för är att den 13 åriga flickan ska leda en 1 årig halvblodshingst förbi en box innehållande ett brunstigt sto och hingsten just då får sitt första hormonryck och hoppar på flickan.
fast jag har väl iof tänkt mig så att dom går på bete under sommaren, och då hanterar inte 13 åringen hingsten något och att han kastreras i samband med installning på hösten så jag behöver kanske inte oroa mig så mycket.
#10 Jag tror du tänker rätt. Idag var jag i ett stall med tre unghingstar på snart 2 år. De gick tillsammans i en hage med ett 2-årigt sto i hagen brevid. Det var hur lugnt som helst. En del mognar kanske senare än 1 år också. Det verkade i alla fall så på dessa småhingstar. 

Man brukar säga att de blir könsmogna mellan 10 och 18 ånader. Extremfall kan tända till redan efter 6 månader har jag hört. Men jag har inte läst det någonstanns.