Triangelmärkning
Jag undrar om nån här kan ge mej lite hjälp? Det är så här:
Vi köpte en triangelmärkt ponny i sommras åt min syster. När han vetrinär besiktades gick han igenom felfritt. Då efter ett litet tag så prata vi med agria om upphävning av triangelmärkning. 1:a gången kontakta vi dom via internet. Då sa dom att det gick att upphäva. Nån vecka senare så ringde vi och prata med dom. Då sa dom bestämt att det inte gick att upphäva.Nu så här vi gått här i tron om att det inte går att upphäva och ledsamt tänkt vad synd det är om hästen då han ÄLSKAR att tävla och visa upp sig. Men idag när dom hade NH/Western träning så sa tränarn att hon trodde att det gick att upphäva! Hon skulle kolla upp det nu i veckan hur man skulle gå till väga.. Men nu undrar jag vilka det är här inne som har varit med om något liknande/Har en t-märkt häst?
//Happy Amanda…
*putt putt* ingen som vet ngt?
et tyvärr inte, borde inte gå, då de blir brännmärkta för att alla ska veta att den är det, men vågar inte lova att detta är fallet, har dock aldrig hört talas om det. ring veterinären och hör vad dom har att säga.
dock så är jhästen är ju hästen trianelmärkt för att veterinär har tyckt att den inte håller för annat än promenadridning. så det finns väl någon mening i det.

Har aldrig hört att det går att upphäva. Som ems säger är dom ju brännmärkta som bevis på detta så….
Men det kanske beror på vad för sjukdom hästen hade då. Men tycker det låter lite konstigt faktist.
Tycker också det låter konstigt att man skulle kunna upphäva en triangelmärkning. Det har ju som allt annat med pengar att göra. Här har man ju fått ut pengar för hästen en gång, tror knappt försäkringsbolagen går med på att betala en gång till sen. Och skulle man mot förmodan kunna häva den så blir det nog en mängd reservationer i försäkringen. Tror inte försäkringsbolagen gör något de förlorar på.

Jag har för mig att det går att häva en triangelmärkning så att hästen går att tävla men du kan inte höja/ändra försäkringen. Då får man ett papper på att hästen är frisk men det är nog en veterinär som ska göra det inte försäkringsbolaget
låter mkt konstigt tycker jag….
Hej!
Jag rider en triangel märkt häst. Hon har varit dressyr häst och triangel märktes aldeles för tidigt då den dåvarande ägaren red henne 6 gånger i veckan 5 av ggr dressyr i paddoken och en gång ute i skogen. Hon blev helt enkelt trött på det och fick problemmed benet. Men nu är hon helt okej igen. Vissa s'ger att dom bara ska gå som sällskaps häst medans vissa säger att dom kan tävla på klubbtävlingar. Att triangelmärkningen går att låsa upp har jag aldrig hört. Detta är ett brännmärke men om det nu går att låsa upp kan man inte ta väck det men jag tror man får ett papper där det står att hästen får tävla.

Har hört att det ska gå, men flera stycken har sagt till mig att det är omöjligt. Fast det ska kosta en hel del att häva det…
Triangelmärkning av hästen innebär att den delvis försäkras ut från försäkringsbolaget. Oftast utgör detta 80 % av den tidigare A1 försäkringen. Regler för utförsäringen varierar mellan försäkringsbolagen och det är klokt att innan triangelmärkningen sätta sig in i alla konsekvenser det medför.
En triangelmärkt häst skall Inte heller i framtiden försäkras om.
Den triangelmärkta hästen anses inte vara i tävlingsbart skick ock skall således inte deltaga i tävling.
Triangelmärkning utförs av veterinär efter lokalbedövning genom frysmärkning med en triangel på vänster länds sida.
Text från http://www.hastklinik.se/triang.html
Sara
Går det att återkalla en triangelmärkning?
Fråga:
Går det återkalla en triangelmärkning, hästen blev av förre ägaren t-märkt p.g.a. att den inte klarade trestjärnig fälttävlan, jag tänker enbart tävla i dressyr och då i lägre klasser, är inte intresserad av att höja upp livvärdet i försäkringen, utan enbart att få möjlighet att tävla hästen. Hans
Svar:
Hej Hans,
Om en häst på grund av en skada förlorat sin brukbarhet, men ändå kan leva vidare som sällskapshäst eller liknande, kan man välja att triangelmärka den. Intyg om att märkningen är utförd skickas till försäkringsbolaget som därefter betalar ut en del av hästens försäkringsbelopp.
En triangelmärkt häst får inte tävla oavsett i vilken disciplin, även om den i framtiden skulle tillfriskna från sin skada. Dessutom brukar tävlingsarrangörer inte tillåta triangelmärkta hästar på tävlingen.
Det går inte att återkalla en triangelmärkning.
Fråga på agria.se
Sara

Men varför säger då en del att det går?
Det är kanske nya regler nu eller så har de hört rykten som inte är sanna.. ?
Sara

Rykten och myter är vanliga i hästvärlden…

Jojo, men eftersom jag har hört en del säga att de pratat med någon som ska kunna fixa det. Dom vet ju tydligen hur de ska gå tillväga… Fast ingen har gjort det, dock.

det går inte är jag 99% säker på. hur skulle man isf ta bort frysmärkningen? xP

Men du kan förstöra märket. Frys ett streck över, det kan inte vara så svårt.
Jag har hört lite mer och vet nu att det går om man har ngt speciellt försäkringsbolag…(Inte Agria) Då får man ett intyg på att triangelmärkningen upphävs…

#17 Varför är hon triangelmärkt?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

# 20
hon blev illa sparkad 2005 av en stor häst, så hennes ligament i vä bakben är avsparkat + 10 stora köttsår på ryggen(läkta nu)
så vi har under 2år försökt att rehabilitera henne utan resultat. jag ville inte t-märka henne, men veterinären sa att hon tyckte att jag skulle göra det, men man ser inte så mycket då hon har shettispäls, men man känner det.

#21 Aj, aj lilla skruttan…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
jag tror att dom tar bort t- märkningen genom plastik kerurgi.. tror jag läst det någon stans..
Men om nu hästen triangelmärks och en del av försäkringen betalas ut och man sen vill upphäva märkningen, vad händer med försäkringen då? Måste man återbetala den del av försäkringen som man fått ut?
Sara

#24 bra fråga
#24# Vad jag har hört så får man återbetala beloppet + 10%…